Nek Embun pun turut meredah kerumun orang-orang kampung itu.
"Kami pun tahu yang kau sudah tidak suci lagi..".katanya.
"Apa busuk sangat mulut kau ni..sampaikan menfitnah cucu aku..".marah Nek Embun.
"Apa betul la..aku nampak dia selalu bersama dengan Laksamana tu..".
"Makcik..jangan asal fitnah saja..".celah Tuah.
"Huh??".
"Kalau makcik tidak tahu pangkal cerita baik makcik diam..jangan suka-suka membawa mulut..".kata Tuah dengan wajah yang serius.
"Kita datang sini bukan nak buat perkara yang tak elok..kita datang dengan cara yang baik..".kata Tuah.
"Mari Teja kita pulang..pedulikan mereka..".kata Nek Embun sambil merangkul bahu Teja.
"Ehh!Teja..kau jangan jadi seperti emak kau pula..".katanya dengan senyum sinis.
"MAKCIK!!sepatah lagi perkataan keluar dari mulut mu..akan ku kerat lidah mu..".kata Tuah dengan tegas.
"Tapi jangan disebabkan mulut orang-orang kampung ni..binasa kerajaan Bulan Purnama nanti..".kata Tuah lalu beredar bersama Nek Embun dengan Teja.
Tak lama selepas mereka beredar,orang-orang kampung langsung bubar.
"Nek maafkan Tuah..".pinta Tuah.
"Tidak mengapa..nenek sudah biasa dengan perkara ini..dulu semasa dengan emak si Teja ni pun..nenek pernah kena sebegini..sebab tu la nenek duduk jauh dari kampung..".katanya.
"Tapi-".
"Sudah la..kamu pulang dahulu..".suruh Nek Embun.
"Baiklah..".Tuah dan Arjuna pun beredar dari situ.
"Termenung apa tu Tuah??".
"Entah la..aku risau kan Teja..".kata Tuah.
"Kenapa??".
"Dengan keadaan sekarang ni..".
"Sudah la kau..".kata Arjuna.
"Lagi dua hari kita mahu berangkat pulang ke InderaKayangan..".beritahu Arjuna.
"Cepat sungguh masa berlalu..".
"Kita tidak boleh tinggal disini lama-lama..kalau tidak macam-macam akan terjadi..".kata Arjuna.
"Esok aku mahu ke rumah Nek Embun..".kata Tuah.
"Buat apa kau kesana lagi?tiada penyakit jangan di cari..".kata Arjuna.
"Aku kesiankan mereka berdua..sudah la sebatang kara..".
"Jangan kau dekati keluarga itu lagi..nanti buruk padahnya..Tuah..".tegah Arjuna.
"Tapi-".
"Sudah la kau..makin di layan makin menjadi-jadi pula..".kata Arjuna berlalu pergi dengan kesalnya.
Arjuna mundar-mandir memikirkan apa yang dikatakan oleh Tuah sebentar tadi.
"Aku kena halang Tuah dari berjumpa dengan Teja..".
"Aku tak boleh lepaskan Teja begitu mudah..".kata Arjuna sambil mengepal tangan dengan kuat.
Awal-awal pagi Tuah bergegas keluar dari istana menuju ke rumah Nek Embun.
"Itu kan pemuda yang disebut-sebut oleh orang kampung..kelam kabut semacam..agak-agaknya dia hendak menuju ke rumah Nek Embun..aku kena bagitahu orang kampung segera..".katanya.
"Teja!Teja!..".panggilnya.Pintu rumah dibuka perlahan.
Teja melihat terkejut."Ada apa datang sini lagi??".soal Teja.
YOU ARE READING
Teja & Tuah
Fantasy"Kalau engkau berani sentuh walaupun sehelai rambut dia..aku akan pastikan ketanah juga engkau akan melutut"-Tuah Andika "Aku mesti pisahkan Teja dari Tuah walau terpaksa membunuh saudaraku sekali pun.."-Arjuna "walauapapun yang terjadi,Teja akan te...