Fii frumos - mănâncă sănătos!

0 0 0
                                    

Sunt Vasile. Am 14 ani. Toți băieții râd de mine că nu sunt musculos.
Am încercat să mă îngraș, consumând mult dulce și mai ales seara bere cu smântână, dar niciuna dintre metode nu a avut succes. Ce să fac? VĂ ROG AJUTAȚI-MĂ!!!!!

Comentariul specialistului:
Dragă Vasile,
Să știi că mulți băieți de vârsta ta sunt preocupați de același lucru: creșterea în volum a musculaturii. În acest sens este preferabil să pui accent pe o alimentație bogată în proteine (carne, pește, lactate leguminoase etc.) decât pe dulciuri și bere (care mai degrabă pot să mărească grăsimea din corp, dar nu mușchii). În alegerea corectă a alimentelor te poate ajuta și piramida alimentației sănătoase (vezi mai jos). Consultația unui specialist nutriționist ți-ar da mai multă informație în acest sens.

Apropo! exercițiile care contribuie cel mai mult la sporirea masei musculare sunt: ridicarea la bară, fitness-ul, bodybuilding-ul, stretching-ul, Pilates, ridicarea greutăților (haltere etc.), sărituri etc.

! NB! Adaosurile alimentare ce conțin anabolici, adesea folosite pentru creșterea musculaturii pot să ducă la impotență și tulburări hormonale grave!

Sunt Sabina. Am 13 ani și am 45 kg. Înălțimea mea este de 1.50 m. Mă simt grasă și urâtă. Ce pot să mănânc ca să nu mă îngraș mai departe?

Comentariul specialistului:
Dragă Sabina,
În primul rând tu nu ești grasă. O demonstrează testul Indicele masei corporale. Acest test este utilizat pe larg în medicină și îți permite să afli dacă ai un surplus de greutate.
Pentru calcule este suficient să cunoști care este greutatea și înălțimea ta. La tine acest indice este 20,1, deci masa corporală este în limitele normei.
Este foarte important odată cu alimentația corectă să gândești pozitiv despre corpul tău și atunci el va fi exact cum îți dorești.

Indicele masei corporale:
IMC= Greutatea (kg):
Înălțimea2 (m2)
Indicii:
Norma: 18,5 - 24,9
Insuficiență de masă corporală: mai mic de 18,5
Masă corporală mărită - 25 - 29,9
Obezitate de gradul 1: 30 - 34,9
Obezitate de gradul 2: 35 - 39,9
Obezitate de gradul 3: mai mult de 40,0

Ca să-ți menții greutatea în limitele normei și să previi îngrășarea mănâncă creativ - umple-ți farfuria de culori - roșu, verde, galben, portocaliu... chiar și albastru! Ardeii de orice culoare, cartofii, fructele, roșiile, toate sunt pline de vitamine, proteinele (carne, pește, boboase etc.) ajută la întărirea musculaturii, carbohidrații (cereale - orez, hrișcă, mei, pâine etc.) îți oferă energie... Doar folosind întreaga diversitate de alimente poți fi sănătos/oasă și frumos/oasă.

Riscurile aimentației incorecte:

- dereglările de nutriție. Simptomele dereglării de nutriție sunt variate: vomă, greață, anxietate (stare de singurătate, inhibare), anorexie (masa corporală prea scăzută), obezitate (masa corporală prea mărită).

- dereglări ale ciclului menstrual sau chiar dispariția lui
- boli ale sistemului digestiv - (gastrite, boala ulceroasă, pancreatite, colecistite), care îți pot provoca dureri în burtă, balonări, constipații sau diaree, grețuri, gust amar, vomă, iar uneori pot fi necesare chiar și intervenții chirurgicale în cazurile complicate.
- diabet zaharat (dereglarea asimilării glucidelor în organism), în cazul apariției acestei boli persoana în cauză, pe parcursul întregii vieți, trebuie să țină o dietă strictă și/sau să urmeze tratamentul cu preparate speciale.
- anemie (micșorarea globulelor roșii (hemoglobinei)în sînge) ce poate reduce aprovizionarea tuturor celulelor organismului cu O2, și, ca urmare provoacă slăbirea imunității, simptome de boli ale părului, pielii, stomacului și intestinelor, predispunere la hemoragii; de anemie poate suferi și copilul născut de o mamă anemică.
- cancer, în special a tractului digestiv etc.

Alimentația sănătoasă.
Glucide și cereale integrale.
Fructe și legume proaspete.
Proteine.
Produse lactate proaspete.
Grăsimi.

Regimul alimentar echilibrat:
Un adolescent ar trebui să aibă un regim alimentar echilibrat care să includă alimente din toate cele cinci grupuri.
Adolescenții ar trebui să consume zilnic:
> multe fructe și legume;
> cantități adecvate de orez și alte cereale, cartofi, tăiței și paste;
> anumite cantități de lapte și produse lactate, cum ar fi iaurtul și brânzeturile;
> anumite cantități de carne, pește, ouă și/sau nuci și leguminoase;
> proporția relativă a alimentelor din cele cinci grupuri este descrisă în imaginea de mai sus - alimentația sănătoasă.

În plus, adolescenții trebuie să:
> aleagă alimente care nu conțin multă sare;
> limiteze produsele care conțin multe grăsimi sau glucide;
> evite produsele genetic modificate și cele cu conținut sporit de aromatizatori și conservanți sintetici.

Consumul adecvat de alimente:

Dacă adolescenții nu consumă suficiente produse alimentare, pot deveni subponderali. Subnutriția afectează creșterea fizică și dezvoltarea, precum și capacitatea lor de a învăța și de a munci.

Dacă adolescenții mănâncă prea mult, în special alimente bogate în grăsimi și zahăr, ei pot deveni supraponderali. Această stare poate provoca probleme sociale și de sănătate în timpul adolescenței și mai târziu în viață.

! NB! Este important că atunci când apare vreo problemă legată de alimentație să consulți un medic, pentru a vă oferi soluții de rezolvare.

! Apropo! Mersul pe jos circa 30 min pe zi este un minim de exercițiu ce, împreună cu alimentația rațională, ți-ar menține greutate în normă.

Sfaturi despre cum să-ți creezi o imagine pozitivă despre corpul tău:

În lumea în care permanent ți se prezintă niște standarde stricte de frumusețe este destul de complicat să-ți menții o imagine sănătoasă a propriului corp. Recomandările de mai jos te pot ajuta s-o faci:

> E cazul să începi să gândești pozitiv: încearcă să-ți identifici calitățile, lăsând deoparte defectele, și exersează acest lucru zilnic, până ajungi să crezi că într-adevăr ai aceste calități, așa cum ani de zile ai crezut ca ai numai defecte. Alcătuiește o listă a calităților tale pozitive care nu au nimic în comun cu aspectul tău fizic; înconjoară-te de persoane care te susțin și te fac să te simți bine cum ești.

> Nu îți face așteptări nerealiste în ceea ce privește forma corpului; când treci prin fața oglinzii, nu te mai critica, mai bine privește-te în ochi, spune-ți că totul este în regulă cu tine și chiar așa te vei simți!

> Acceptă și dă valoare propriului genotip... Ce-i asta? - tu probabil posezi o mulțime  de trăsături care le au și membrii familiei tale, acceptă-le și iubește-le ca și pe familia ta;

Împrietenește-te cu corpul tău! Indiferent de forma pe care o are, asumă-ți responsabilitatea și acceptă-te așa cum ești! Iartă-te că nu ai fost înțelegătoare cu corpul tău, care te ajută să te miști, să respiri, să simți! Corpul nu te va trăda și îți va acorda în continuare tot suportul de care ai nevoie.

> Promite că vei acționa în sensul de a oferi corpului tot ceea ce are nevoie și în primul rând, sănătate. Începe chiar de azi!

Lista produselor care dăunează grav sănătății:

> cipsuri;
> băuturi dulci carbogazoase;
> fast food;
> produse ce conțin o cantitate sporită de conservanți (E-uri) etc.

Ghid Pentru O Călătorie Sigură Prin Adolescenţă!Место, где живут истории. Откройте их для себя