Sunt Olivia și am 15 ani. De jumătate de an am un prieten, pe care îl iubesc foarte mult și știu că și el mă iubește. Dar de la un timp a început să mă numească cu cuvinte urâte, să-mi verifice telefonul și într-o zi chiar mi-a tras o palmă... Mai tîrziu mi-a spus că era nervos și și-a cerut scuze...A zis că nu se va mai repeta niciodată., Ce să fac mai departe???
Comentariul specialistului:
Dragă Olivia,
Este minunat să ai pe cineva alături pe care să-l iubești și să te iubească cu adevărat. Relațiile de prietenie fericite și sănătoase ne ajută să ne simțim bine oriunde am fi. Însă acele relații în care lipsește respectul reciproc ne fac nefericiți, nesiguri și cu un viitor înspăimântător. Din nefericire mulți oameni sunt în relații nesigure, în care sunt insultați și supuși violenței.
Aceasta se poate întâmpla cu oricine - elevi, profesori, medici şi celebrități - indiferent de faptul dacă e femeie sau bărbat, adolescent sau adult, homosexual sau bisexual. Fiecare are dreptul de a se simți sigur și respectat într-o relație. Însă relațiile violente, cu regret se întâlnesc des.
Sunt câteva tipuri de violență la care pot fi supuși adolescenții(atît fetele, cît și băieții).
Există violență verbală, emoțională, sexuală, fizică etc.Violență Verbală:
• Cuvinte urîte;
• Porecle;
• Glume grosolane;
• Țipete, urlete;
• Înjurături;
•Amenințări;
• Intimidări;
• Insulte și umilire;
• Critici frecvente;
• Înjosiri;
• Minciuni;
• Divulgarea secretelor tale, sau informațiilor importante despre tine sau familia ta.
• Învinuiri nefondate.Violență Emoțională:
• Bătaie de joc;
• Jignire;
• Lipsă de comunicare cu oamenii dragi;
• Impuneri și siliri pentru a îndeplini voința cuiva;
• Ignorarea sau neacceptarea ideilor tale;
• Indiferentă față de dorințele și necesitățile tale;
• Gelozie exagerată mai ales cînd petreci timpul cu familia și prietenii;
• Control abuziv al banilor, telefonului, poștei electronice;
• Te acuză că flirtezi sau ai o relație romantică cu o altă persoană.Violență Sexuală:
• Impunerea unei relații intime împotriva voinței tale;
• Impunerea unei relații sexuale fără protecție (ITS, sarcină ndorită);
• Provoacarea durerilor în zona organelor genitale sau a altor părți ale corpului în timpul actului sexual;
• Impunerea unor ținute, atribute sexuale în care nu te simți confortabil;
• Criticarea deprinderilor și experienței sexuale;
• Nu ia în considerare preferințele și confortul tău sexual.
• Atingeri și pipăit într-un mod neplăcut;
• Priviri jenante.Violență Fizică:
• Îmbrînciri;
• Ghionturi;
• Lovirea sau rănirea corpului;
• Lovirea cu piciorul;
• Aruncarea sau distrugerea obiectelor;
• Ciupit;
• Zgîriat;
• Tras de păr și de haine;
• Strangulare;
• Interzicerea folosirii medicamentelor sau vizitelor la medic.
• Pedeapsă prin izolare în locuri periculoase;
• Muncă fizică grea etc.
• O înjurătură, o impunere, o insultă sau o palmă au urmări negative asupra victimei. Unele mai pronunțate altele neînsemnate, dar toate ne împiedică să ne simțim în siguranță și fericiți.Consecințele violenței:
• tulburări de somn (insomnii, somn agitat, coșmaruri);
• lipsă poftei de mâncare;
• dispoziție instabilă;
• impulsivitatea și agresivitate;
• dificultăți în stabilirea relațiilor și în comunicare;
• dependență de alcool și droguri;
• durere fizică și sufletească;
• indiferență și izolare;
• lipsa respectului față de sine;
• frică și stres;
• traume și leziuni corporale etc.
O persoană violentă poate fi oricine:
• un membru din familie;
• un prieten;
• vecinul;
• iubita sau iubitul tău;
• un profesor;
• colegul tău;
• o persoană necunoscută etc.Apropo! Persoanele care aplică un comportament violent de regulă. îl repetă!!!
Într-o relație sănătoasă partenerii se respectă reciproc. A fi gelos sau a-l controla pe cineva nu înseamnă dragoste, ci, mai degrabă, dorința de posesie și slăbiciune a partenerului. Mulți consideră că în relațiile cu iubitul/ta nu trebuie să zicem "Nu" sau să ne revoltăm în cazul în care nu ne place ceva. Însă dacă acceptăm un comportament care ne creează un disconfort sau ne sunt încălcate anumite libertăți, asta înseamnă că suntem supuși unor abuzuri.Respectul reciproc este cea mai bună cale de a fi fericit și iubit cu adevărat!
Pentru a evita violență:
> Vorbește cu părinții ori cu alte persoane de încredere despre ce poți face pentru a evita violența.
> Cît mai repede posibil părăsește locul unde ai putea fi supus/ă violenței.
> Dacă cineva te forțează să ai relații sexuale, încearcă să-i explici clar că nu dorești categoric să faci acest lucru (învață să spui "Nu"). Părăsește acel loc cît mai repede posibil și cere ajutor.
> Uneori contactînd cu unele persoane pot apărea neînțelegeri sau certuri, în asemenea situații, urmărește să rămîi calm/ă și discută într-o manieră nonviolentă. Cel mai bine însă este să nu provoci violența și, totodată, să nu răspunzi la provocările violente.
> Dacă ai fost supus/ă unui act de violență fizică sau sexuală ori dacă ai fost forțat/ă să faci un lucru contra voinței tale, spune despre aceasta prietenilor, părinților sau altor persoane de încredere. Ei ar putea să-ți ofere sprijinul de care ai nevoie, să te ajute să eviți pe viitor asemenea situații și, dacă este cazul, să anunți organele de drept.Dacă te simți nesigur/ă și nerespectat/ă în relația/realțiile tale sau dacă crezi că nu faci față violenței poți apela la un specialist din cadrul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor, care ar putea să îți răspundă la întrebările tale și să-ți ofere ajutor în mod confidențial și gratuit!
ВЫ ЧИТАЕТЕ
Ghid Pentru O Călătorie Sigură Prin Adolescenţă!
RandomDRAGĂ CITITORULE, Dacā ții în mână această broşură, probabil că eşti în perioada pubertății. Lumea ta interioară şi aspectul tău se schimbă atât de intens, încât ai putea să te simți ca un extraterestru, care nu se mai recunoaşte atât pe dinăuntru...