بعد حوار دام حوالي ساعه
محسن بهدوء ...
انا خلصت كلامي اكيد انتم التلاته عارفين اني عايز مصلحتكم واكيد يا زهرة انتي و هايدي عارفين كويس اوي أني بحبكم زي مكة بالظبط واي حاجة قولتها نابعه من حبي ليكم وخوفي علي مصلحتكممكة بتردد ...
بس يعني يا بابا مش غريبه شويةمحسن ...
ايه اللي غريب يا مكةمكة ...
يعني انا جوزي اتجوز عليا عرفي وحضرتك شايف اني مطلقش وهايدي جوزها بيحب طلقيته وحضرتك طلبت بردو منها متطلقش وجيت عند زهرة اللي بس شوية زعل وعمار اتاسف وبتقولها هطلقك منه طب ازاي انا مش فاهمه ؟محسن ابتسم ابتسامة صغيرة واتكلم ...
تفكيرك زي تفكير اغلبية الناس دلوقتي يا مكة أن الست تتطلق لما تنضرب أو جوزها يتجوز عليها أو يخونها لكن طالما معملش حاجة من دول يبقي تعيش وترضي وتسكت ودا بردو علي فكرة كان تفكير زهرة دا كان الكلام اللي كانت ديما بتقوله لنفسها عمار لا بيضربني ولا بيخوني ولا متجوز عليا يبقي ارضي واسكت مش كدة يا زهرهزهرة عينيها دمعت وسكتت ومحسن كمل كلام
محسن ...
هو معلمش كدة فعلا بس عمل شيء اصعب جدا في غفرانة يا مكة ... محترمهاش واستقل بيها من جواه كان عارف انها آخرها كلمتين حلوين وتسكت لأن ملهاش ضهر ولا سند كان مستقوي نفسه عليها كل دي حاجات لو اتكسرت جوة الست مبتتغفرش يا مكة مهما كان في حبهايدي ...
مع حضرتك حق في كل كلمة احنا بس كان صعبان علينا قصه حبهم تنتهي بالشكل دامحسن ...
مش هتنتهي يا هايدي بس هتتعدل هتقوي هتمشي في مسار مظبوط بدل التخبط اللي هما فيههايدي ...
طب وانا يا عمي ... انا فعلا لسه كنت بحكي للبنات اني مش مقررة حاجة بشكل نهائي فرضا حتي بعد ما عملت اللي حضرتك طلبته مني حسيت اني مقفولة لسه من عدي وعايزة انفصل هبقي كدة عذبتة و عذبت نفسي علي الفاضيمحسن بثقه ...
لا اطمني مش هتتعذبو علي الفاضي ابدا انا عارف انا بعمل ايه كويس اويمكة ...
بابا في حاجة عرفتها امبارح وحضرتك لازم تعرفهامحسن ...
حاجة ايه ؟مكة بحزن ...
خالتو امبارح شدت علي انس في الكلام وبعد ما خلصت هو تعب واتنقل المستشفي وبردو طلع الضغط عالي عندةمحسن برفعه حاجب ....
و يا تري بقا هو اللي قالك عشان يستعطفك تاني ؟مكة بنفي ...
ابدا والله هما قالو له نقولها ولا لا وهو رفض وقال عشان ميبقاش كل مرة بيضغط عليا بموضوع تعبه انا عرفت من صابرين هي اللي قالتلي من وراه واللهمحسن بتفكير ...
مممم تمام يا مكة انتي هتاخدي تالا وهتسافري البلدقاطعته مكة ...
يا بابا انا مش برتاح هناك والله
أنت تقرأ
زواج مثالي
Narrativa generaleالزواج الرابط اللي بين اي اتنين ايه بيخليه ناجح ؟ ايه يخليه مثالي ؟ ويا تري العلاقات الي بتبان قدام الناس مثاليه وناجحة هي كدة فعلا في الحقيقه ؟ ولا قدام الناس حاجة واللي جوة البيوت ومقفول عليه حاجة تانيه ؟ ليه بنحاول نظهر أما أننا ناجحين جدا في عل...