الفصل الثاني

1.7K 69 2
                                    

الفصل الثاني

بعد ما عمار زعق في زهرة وسابها وخرج فضلت هي جامدة مكانها متحركتش حتي دموعها اللي اتجمعت في عينيها منزلتش فضلت مكانها وقت كتير سرحانة وبتفكر لامتي هتفضل عايشة كدة لامتي هتفضل ساكتة علي تريقتهم عليها و علي مشاركة لمار ليها في كل حاجة تخص جوزها حب اهتمام فلوس وقت وكانة متجوز اتنين وبيحاول ديما يعدل بينهم

فاقت من سرحانها علي ايد عمار اللي بتشدها توقفها قصادة بصتلة وعينيها مليانة دموع ونظراتها فيها كل الكلام اللي كتماه في قلبها وهو مش قادر يقراه

عمار بحب ..
انا اسف عارف اني انفعلت عليكي شوية بس والله مضغوط في القضية الجديدة اللي مسكتها وبعدين يا زهرة انتي ديما بتخليني اخرج عن شعوري واتعصب

بصتلة بسخريه ضحك بخفة وكمل ..
اه انتي بتبصيلي كدة ليه هخاف يعني يا حبيبتي احنا الحمد لله ماديا مستورين وكل شهر بيجيلي ايراد من فلوس المعرض ال مشارك فيها عمي مع مرتبي بتمشي بس لمار جوزها من بعد حوار كورونا دا وهو حالة اتبدل المطعم من بعد ما اتقفل فترة كبيرة ورجع شغلة مش شغال زي الاول خالص ملوش اى مصدر دخل تاني اخواتة الاتنين بنات اكيد مش هيستلف منهم وامه معاشها يادوب مقضيها افرح انا ازاي ب ابني وانزل اشتريلة اغلي حاجة واختي ظروفها بالشكل دا لا معاهم يجيبو هدوم ولا حتي مصاريف ولادة ؟ مقدرش يا زهرة انا روحي ف امي واختي من يوم ما ابويا كان بيموت قدامي ومسك ايدي وضغط عليها جامد وقالي امك واختك في عينيك واتشاهد والسر الالهي طلع وانا حاسس اني مسئول عنهم حتي بعد ما لمار اتجوزت صدقيني اللي بعملة دا بكرة يترد في ولادنا لما يكبرو ولا انتي خسعتي من اول عيل ومش هتجيبلي عيال تاني ولا اية فهميني ؟

زهرة بصوت مخنوق ..
انت بتتعصب عليا ياعمار انا بقيت اخاف منك بعد ما كنت مصدر اماني في الدنيا دي بقيت اخاف منك وبعدين انا عمري ما اعترضت علي اهتمامك ب اختك بس كل اللي طلبتة ميجيش عليا ولا علي حقي فيك هو دا كتير ؟ يعني هي صعبت عليك وانا اللي عمالة اشوف هجيب اية وهعمل اية وفرحانة ومتحمسة مفرقش معاك تكسر بخاطري بالشكل دا ؟ انا كل اللي قلتة اني انا وهي نبقي زي بعض حاجاتنا تتقسم علي شهرين عشان هي تفرح وانا افرح لا اتكلمت ف ازاي هتديها ولا ليه تديها دي اختك ودي فلوسك وانت حر بس تراعيني انا كمان ياعمار كتير عليا ؟

عمار بحب ...
مفيش حاجة كتير عليكي اوعي تقولي كدة تاني ويا ستي حاضر هقسم الفلوس بالنص بينكم ولا تزعلي نفسك وهنزل معاكي انتي في يوم وهي في يوم تاني خالص عشان اليوم بتاعك يكون ليكي لوحدك راضية كدة ؟

زهرة ببتسامة بسيطة ..
ومش هتتعصب عليا كدة تاني ؟

عمار بضحك ..
دا انتي طماعة اوي يا بت هو انا يعني بكمل خمس دقايق ع بعض الا وباجي واخدك في حضني واقولك حقك عليا

زواج مثالي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن