01

19 1 0
                                    

"oi leya kau nak main ke tak ni?" tanya sofea dari tempat itu .

"sat la , penat gila !" jawab bunga kuat .

"ho yela"

bunga sambung bermain telefonnya balik .

"uish penat siot , jom la balik , masa pun dah nak habis" ajak marissa sambil minum air dengan rakusnya .

"pale hotak hang , lagi setengah jam kot . jom lah main dulu" ajak sofea balik .

"korang main lah , aku dah takde energy nak main" tolak bunga.  betul dia memang dah penat sangat sangat .

"ikut ko le" kata marissa .

diorang sekarang berada di court badminton . setiap hujung minggu mereka memang akan berkunjung di sini.

"aku nak beli air jap" kata bunga lalu mengambil duit di dalam dompetnya dan keluar dari situ .

sofea dan marissa hanya mengangguk dan melihat .

beberapa minit kemudian...

"uish penat woo , boleh kurus aku camni" ujar sofea dengan nafas tercungap-cungap .

"eleh , tu baru satu jam tau main , haritu aku main tiga jam tau" balas marissa sambil teguk air mineral dengan rakusnya .

bunga hanya melihat telatah kawan merekanya itu .

"eh kauu , nak berlagak pulak kee" kata sofea tidak puas hati .

"memang" balas marissa selamba. 

"heh" kata sofea sambil menjeling .

bunga hanya tersenyum melihat gelagat mereka .

mereka keluar dari situ dan laju menaiki kereta.

"weh leya , singgah 7eleven jap , aku nak beli topup lah" ajak sofea yang berada di sebelah pemandu kereta .

"takya , biar je takde internet" marissa tetiba mencelah .

"ko ni asyik nak dengki gan aku je , pahal" kata sofea tidak puas hati .

"saja" balas marissa selamba .

"korang ni tak habis habis bergaduh , penat aku tengok" ujar bunga sambil memberi signal untuk masuk ke simpang. 

"dia tu haa" kata sofea perlahan .

"ikut korang ler"

selepas menghantar sofea dan marissa balik . bunga terus balik ke rumah .

"aih penatnya" keluh bunga sendiri .

"bunga" panggil puan widad .

"ye kenapa ibu ?"

"bila bunga nak start kerja ?"

bunga terdiam sekejap . bukan dia tak nak bekerja cuma dia nak jaga ibu abah dia . kalo dia bekerja, siapa nak jaga mereka .

"bukan bunga taknak kerja , siap- "

"kan ibu dah cakap , ibu gan abah bole jaga diri sendiri , pergi je kerja" belum sempat bunga menghabiskan ayat . puan widad terus mencelah .

"tapi bu , bunga risau lah" kata bunga perlahan sambil menundukkan kepalanya .

"kalau bunga still nak duduk dengan ibu abah , bunga kerja dekat dekat sini jela" cadang puan widad .

"kalau kerja dekat kedai depan ni mesti dia suruh ot , taknak lah , bunga tk suka balik lambat , nanti kang jadi apa apa camne" balas bunga laju .

"haih , dahtu bunga nak kerja apa ?" tanya puan widad .

Mikael's AngelWhere stories live. Discover now