Chapter 1

85 2 0
                                    

"Babies! Wakeup! You know you have flight today! Adui ni budak tidur mati kali ni ah." yap that is my mum, Madam Suziana. Sudah kebiasaan panggil kami adik beradik 'Babies' urrgh!!

"Ya mum, im awake!" sa bangun dari katil dan langsung ambil handphone iphone 11 sa. Shit! Jam 9 pagi sudah. flight sa jam 3 petang bah! Dengan laju sa ambik tuala dan mandi.

Wah segar lepas mandi, bersiap sa laju-laju pakai semua yang penting. Moisterizer, check. Sunscreen, check. Makeup gitu-gitu jak. Lipbalm and last but not least, liptint. Alright, jom turun bawah. Damn, berat betul oo ni luggage.

"Nah tu nah mom, si puteri lilin sudah turun." sa jeling saja tu abang sa. Puteri lilin? hmmm ya lah bang ya. Sukati ko lah sana. Sa ampai tu luggage tepi dinding terus pegi dapur, jumpa si mom.

"Mom" sa peluk mom dari tepi pinggang dia, "sa mau jalan sudah tidak lama lagi. Gonna you so soon" sa muncung bibir sa, aih jauh btul rasa ni.

Mom peluk badan sa dari tepi juga sambil usap-usap kepala sa, "Tidak juga ko tu lama sana bah, Vay. Paling juga 2 tahun. Ko tu sudah 21 thun, sudah besar, sekarang ni masanya ko berdikari tapi ingat, jaga diri di tempat orang." Mom cubit-cubit di pipi sa gara-gara geram kali.

"Dengar ko tu, Valentina April Maragan! Ahahahahah" Sa jeling lagi tu si babang, suruh orang dengar, diri sendiri tidak tentu. Ya, nama sa la tu, Valentina April Maragan. Tau-tau sudah duduk di depan sa pula ni si babang, lama dia tenung muka sa, bida ka ni muka sa skrg oo?

"Ko mau sa hantar ko sampai airport saja atau ikut ko skali smpai destinasi ko? Sa free ni until 4 days towards." Si babang bilang sambil minum nescafe. Aik? Kenapa pulak dia mau hantar sa sampai destinasi ni? Macam ada udang di sebalik batu pulak ahahahah.

"Ee J. Tidak payah ko mau ringan tulang mau hantar sa sampai destinasi. Sa tau ko mau menyelam sambil minum air kan" sa bilang, bukan apa juga, si babang ni tidak pernah-pernah buat baik macam ni skli.

"Bah yala. Orang mau buat baik pun tidak mau terima. Dasar sumbung." dia berdiri sudah mau keluar dari dapur. Sa sambung cerita-cerita sama mom. Dad sudah turun kerja pagi tadi. Actually, hubungan sa dgn dad tidak berapa rapat juga di sebabkan kejadian yang memalukan family kami. Dad juga ni yang suruh sa sambung study jauh. Macam di buang pula rasa dia. Lama juga tu rasanya kami dua bercerita, sa tengok jam di pergelangan tangan kanan sa, sudah jam 11:30 am.

"Bah mom, mau cukup sudah ni jam sa. Mom ikut sa dengan J pi airport?" sa bilang sambil menuju ke ruang tamu, ambik luggage sa. Sa dengar sudah bunyi kereta, mungkin J sudah di luar tunggu sa.

"Tidak la baby, ko dua J sja. Nanti mom mau pi firm dad ko ni, mau hantar barang kerja." Mom bilang sambil kemas-kemas dapur, mungkin mau jalan sama-sama dengan kami dua tapi berlainan kereta. Sa angguk-angguk saja dengar mom bilang macam tu. Sa jalan keluar bawa luggage sa menghampiri Proton Axia si babang.

"J bah!! Tulung la oo adik ko ni angkat luggage! Berat bah!" sa bilang, seriously berat oo. Sa tidak ingat apa sa simpan dalam luggage sampai begitu berat ahahah.

"Buduh! Luggage ko juga ni, belom juga ko jalan sendiri angkat luggage ko ni sudah merungut macam ni, apalagi kalau sa tinggal ko di airport nnti. aish!" J bilang sambil simpan tu luggage sa di seat belakang kereta dia. Sa abaikan saja dia sna, sa pegi panggil mom. Laju juga mom hilang dari berdiri di pintu.

"Mom! I want to hug you before I leave!" Laju tu mom keluar dari dapur. Aih comel pulak mom ni, mesti sa rindu mom nanti di sana.

"Tidak perlu ko menjerit macam mom ko ni di lorong sebelah bah Vay. Sini-sini." Mom peluk sa kuat-kuat, cium-cium pipi sama dahi sa. Mau menangis sa ni lama-lama. Sa leraikan pelukkan dari mom.

Our FateWhere stories live. Discover now