ليست خطيئتى
الحلقة السادسة
...................
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌺اتجهت قوات الامن لمنزل المتهم حمادة الشحات وقامت بالقبض عليه بتهمة الاتجار بالأعضاء البشرية وقتل أنفس بدون ذنب .
انكر حمادة الشحات انه قام بتلك الجريمة .
ولكن بعد مواجهته بالأدلة وعرض عليه فيديو كاميرا المراقبة.
انهار واعترف بكل تفاصيل الجريمة .حمادة بحزن ......انا برىء من قتله يا باشا انا بس رميت جثته ، مش اكتر من كده ، صدقنى .
اما اللى عمل كده فيه الدكتور محى واعوانه يا باشا .
وكيل النيابة........وفين الدكتور ده ؟
حمادة ..انا هقولك يا بيه على كل حاجة .
مهو خلاص كده ،كل شىء انكشف وبان .ووصف العنوان حمادة بالتفصيل مكان تلك الشقة النائية .
واتجهت بسرعة عربيات الشرطة لمكان الشقة المحددة .فى الوقت اللى كان الدكتور واخد ادهم وبيجهزه للعمليه
وكان ادهم بيبكى ويتشهد على روحه فسمع سرينة عربيات الشرطة .ولما سمع الدكتور صوت سرينة الشرطة ،
ساب ادهم وحاول الهرب هو واعوانه ولكن كانت هاجمت الشرطة سريعا المكان وقبضوا عليهم .واخدت الشرطة كل الاطفال الموجودين وكان بينهم ادهم ومجدى .
وهنا الشرطة رجعت من الاطفال اللى ليهم اباء وقد ابلغوا باختفائهم ومنهم من كان اولاد شوارع وتم ايدعائهم ملجأ الايتام مرة أخرى .
اما ادهم ومجدى .....فعرف منهم وكيل النيابة حكايتهم
وانهم خايفين يرجعوا الملجأ تانى عشان عواطف
فطمنهم .
وكيل النيابة .. متخفوش هنقبض عليها فورا ، ومش هتكون مصدر قلق تانى ليكم .ففرح ادهم ومجدى وعادوا مرة أخرى إلى دار فى سكينة ، بعد أن وعدهم وكيل النيابة بالقبض على عواطف .
واتقبض على عواطف وفتحى ...واتحكم عليهم ..بالشغل مع النفاذ ١٥سنة مع انهم يستهلوا اعدام لكن جزائهم عند ربنا لسه فى الاخرة.
أما دكتور محى ... .عشان كان هو المنفذ واخل بشرف المهنة..فتحكم عليه بالاعدام شنقا .
مع انى كان نفسى قبل الاعدام ياخدوا منه اعضاؤه كما فعل باطفال ابرياء .
ادهم ..حمد ربنا انه استجاب لدعاؤه ونجاه من المحنة اللى كان فيها .
مجدى ......الحمدلله انها جت على قد كده .
وعايزين نتبه لدراستنا ونخرج بقه من الدار ونعيش حياتنا زى الناس .ادهم...
..ولو انى نفس اعيش بره الدار يا مجدى بس خايف اوى من مواجهة الناس والعيش وسطهمواسئلتهم اللى مش هتنتهى عننا واننا مين وولاد مين وفين اهلنا ولما يعرفوا هيتجبونا او يعيرونا زى متعودنا منهم ..
يعنى هنعانى من التنمر طول عمرنا .
أنت تقرأ
ليست خطيئتى
Mystery / Thrillerليست خطيئتى مقدمة ....... حين تختلط مفاهيم المجتمع وتصبح الضحية متهمة وحين نجرح مشاعر الاخرين بسكين بارد ولا نشعر بما يعانوه من ألم وقهر وظلم . وهؤلاء ليس لهم خطيئة غير انهم عاشوا فى مجتمع يتوارث مقولة انت ابن مين ؟ مع ان هناك مقولة شهيرة للحج...