Bab 1 : 1

8 0 0
                                    

REMINDER:
Cerita ni x akan diproofreadkan sebab kitorang xnak. Easy peasy lemon squeezy.


Budak.

Ketawa lantang diiringi bersama tapak kaki berlari kedengaran di salah satu koridor sekolah rendah yang tidak berpenghuni.

2 orang perempuan diekori oleh 2 lelaki menuju ke sebuh bilik di hujung koridor.

Di atas pintu kayu bilik tersebut tertera '6 Intelektual' di atas papan tanda yang usang itu.

"Kau bukak, ah. Semalam aku dah. Giliran Nayla lah hari ni," kata seorang daripada mereka, menolak-nolak bahu rakannya disebelah.

Nayla mendengus ke arah mereka, "Boleh pulak ye ade gilaran-giliran ni. Mane perginya perpaduan kumpulan kita ni? Dah melancong kat Bali ke?" 

Salah seorang daripada sekumpulan remaja tersebut mengetik lidahnya sebelum mengalah.

"Aku, sebagai seorang ibu yang berwibawa, akan mengaku kalah dalam perbalahan budak-budak sekolah rendah ni dan mengambil keputusan untuk membuka pintu kelas yang tak seberapa ni." 

Dengan gediknya gelagat si 'ibu' itu, dia mula menolak buka pintu kelas yang ditutup rapi dan melangkah kaki kanan ke dalam, masuk ke bilik itu. 

"Assalamualaikum," ucap salam si 'ibu' dan diikuti oleh yang lain.

Tanpa berlengah-lengah lagi, mereka mencari tempat untuk melepak di dalam kelas.

"HOME SWEET HOME, BABY!" Jeritan Zayn, remaja yang seketika tadi yang malas sangat nak buka pintu kelas, bergema dari satu bucu ke bucu yang lain.

Semua tidak mengendahkan telatah annoying Zayn dan mula berbual sesama mereka. 

"Wei, aku dengar yang cikgu baru kita tu cantik dan putih melepak. Ayu sangat diorang gosip sampai aku pun tertanya-tanya. Betul ke tak."

"Mana pernah betul gosip si Queen tu. Tak ingat ke time tu dia cakap yang S tu couple ngan R. Last-last, fitnah je lebih." 

"Hmph. Jealous bukan kepalang ya, Nayla. Tahulah si Queen tu banyak peminat. Bukan cam kau." 

Nayla pun menjerkah, "Amboi, aku pulak. Macamlah kau tu tak setuju ngan ape yang aku cakap," sambil mengflipkan hijabnya, tunjuk ala-ala diva.

Tatkala dia berbuat sebegitu, riak wajah kawan-kawannya hanyalah tersengih sambil tersenyum kambing.

Jam tangan G-Baby Arissa berbunyi menandakan waktu telah menganjak ke pukul 5.00 petang.

Dan seperti dijanji selalu, mereka sekumpulan mengeluarkan kerja-kerja rumah mereka tidak kiralah kertas kajang, buku nota dan latihan atau pun gadjet elektronik.

..........

Dari pukul 5 hingga 6 petang, cukup sejam, mereka pun menyimpan semula bahan kerja ke dalam beg masing-masing sebelum berkeputusan untuk pulang ke rumah.

Pintu kelas 6 Intelektual ditutup dengan rapat- KDANG!

"Jom-jom. Pusing ke kiri-  pusing!" "Ya, ya. 1, 2-"

SWOOSH...!

Badan 4 orang remaja menggigil kesejukan daripada angin yang kuat dan sejuk bak ais terkena kulit.

Kepala dipusingkan dengan laju ingin mengetahui apa yang telah lalu dengan laju dibelakang mereka, "Aku nampak cam sosok budak weh! Lari gi lorong kantin tu!" Lantang Arif yang laju meluru ke arah bayangan misteri tersebut.

PROTAGONISTS AND ANTAGONISTSWhere stories live. Discover now