TM 32

2.5K 251 17
                                    

32: The house of music

Pintu berukuran besar itu bergerak perlahan ke tepi secara automatik. Aku terpegun melihat keadaan dalam warehouse di hadapanku ini. Ruangnya luas tetapi padat dengan alat muzik dan perabot lain.

Darya bergerak masuk dahulu dengan selamba. Aku masih terkulat-kulat berdiri di luar.

"Masuklah," pelawa Mein tanpa nada sebelum dia juga melangkah melepasi pintu.

Aku hembus nafas dahulu. Segan ye. Tapi siapa suruh aku setuju nak ikut Mein? Kan dah sampai dekat rumah entah siapa-siapa aku pun tak tahu.

Tak apalah. Sekurang-kurangnya aku berjaya lari daripada kawan-kawan aku. Aku bagi alasan ibu panggil balik rumah sebab ada hal penting.

"Tempat apa ni?" soalku sambil melihat sekeliling. Di penjuru kanan ada sebuah piano. Di bahagian kiri ada beberapa jenis gitar yang tergantung elok pada dinding.

Siap ada sofa dengan meja lagi dalam gudang ni. Kemudian ada sebuah pintu di hadapan yang aku rasa mungkin menyambungkan ke dalam rumah.

"Tempat yang cuma kita tahu."

Aku berdecit perlahan mendengar jawapan Mein. Memang patutlah dia diam selama ni. Bila dia buka mulut, ayat dia lain macam, tahu?

"Elok-eloklah. Ni rumah siapa?" soalku dengan nada lebih serius. Aku perhati Mein yang sedang menggeledah laci sebuah almari.

"Aku."

Terdiam aku dibuatnya. Betul ke rumah Mein? Besar kut rumah ni. Banglo mewah dua tingkat.

"Rumah awak sendiri?" soalku kurang percaya. Muda-muda takkan dah ada rumah besar macam ni?

"Atau kau nak kongsi rumah ni dengan aku?" Mein tenung aku dengan muka tak ada perasaannya.

Aku berdecit lagi. Makin berani awak ye, Mein.

"So rumah awaklah ni? Berapa umur awak eh? Muda-muda dah boleh miliki rumah sendiri."

"Tua setahun daripada kau."

Tua setahun daripada aku? Untuk memiliki rumah sendiri, kira muda jugalah usia Mein.

Bila fikirkan semula, tak peliklah kan kalau ni memang rumah Mein? Sebab dia nampaknya berasal daripada keluarga berada. Boleh jadi juga rumah ini mungkin peninggalan arwah ayahnya.

Mein ini gayanya saja nampak biasa-biasa. Tapi sebenarnya bukan main lagi kaya.

"Kalau tak silap saya, rumah mak awak pun ada ruang muzik macam ni, kan? Tak cukup ke yang tu?" soalku berbasa-basi. Aku masih menanti apa yang Mein cari dalam laci.

"Itu ruang arwah ayah aku. Ini ruang aku."

"Oh, ye ke? Jadi arwah ayah awak pun suka muziklah? Ayah awak mesti kerja yang ada kaitan dengan muzik, kan?"

"Music composer." Mein mula membawa keluar beberapa helaian kertas.

"I see..." kataku perlahan. Mein ini berdarah seni rupanya.

"Kau suka melukis untuk lepaskan perasaan, kan? Aku nak kau lepaskan perasaan atas kertas ni." Mein menunjukkan lembaran muzik yang masih kosong kepadaku.

"Err... untuk apa?" Aku meragui keputusan Mein.

"Untuk hasilkan muzik."

"Awak pasti?"

Mein angguk tanpa menunggu lama.

"Pen atau pensel?" soal Mein.

"Pen."

"What color?"

"What color do you have?" tanyaku.

"What color do you want?" Mein menyoalku semula.

"Urm... red."

"Good choice." Mein kembali menggeledah laci. Cari pen merah mungkin.

"And it would be better if it's a gel pen," tambahku.

"Perfect decision." Mein akhirnya membawa keluar tiga batang pen merah gel ink. Dia mula menghampiriku yang setia terpacak tepi almari.

"Express your feelings on this sheet music."

Aku tak pasti sama ada Mein betul-betul sebut 'sheet' atau dia sebenarnya maksudkan 'shit' sebab suara dia ditekan pada perkataan tu.

"Really? On this sheet music?" Aku tekan suara pada perkataan yang sama. Lembaran muzik dan pen bertukar tangan.

Mein angguk satu kali. "Buatlah apa kau nak buat dengan benda alah tu."

"Even dengan pen ni?" Aku tunjuk pen di tanganku.

Mein angguk lagi. "Sampai kau puas. Sampai kau tenang. Please, have fun."

"Okey." Aku senyum penuh agenda. Menarik.

Bersambung.

The Broken HealerWhere stories live. Discover now