Zahraa schrok wakker, het was zeven uur in de ochtend. Ze had zich verslapen. Als ze niet nu doucht komt ze nog wel laat voor school.
Ze gaat zo snel mogelijk naar de douche, kleed zich snel aan, doet haar medicijnen, gaat snel eten en kamt snel haar haar.
Het is kwart over acht wanneer ze uit huis vertrekt. Zahraa gaat met de fiets naar school omdat ze dan maar 5 minuten hoeft te fietsen. Ze was net optijd. Toen ze haar eerste les binnen kwam, schreeuwde haar Engels docent "Sit down and take your books on page 13 of your textbook!" Zahraa schrok van al dat geschreeuw en zat snel op haar plek en pakte haar boeken.
En zo ging het elke les maar door. Het was nu pauze, dat betekende dat Zahraa in haar vinger moest prikken. Ze pakte haar medicijnen-tasje, en keek vanuit haar ooghoeken of er iemand naar haar keek. Veel kinderen keken haar aan en dachten "wat is dat voor een tasje en wat zit erin?".
Zahraa voelde zich bekeken en durfde haar medicijnen niet te doen.
Uiteindelijk deed ze haar medicijnen niet..
Dat leed tot veel gevolgen. Het ging steeds slechter met Zahraa's gezondheid.
In plaats van 1 keer per 3 maanden naar het ziekenhuis gaan, moest ze nu om de maand. Zahraa werd regelmatig gecontroleerd qua gezondheid, bloeddruk, lengte, gewicht & haar Hba1c wordt gemeten.
Hba1c is een gemiddelde waarde van de bloedsuiker over de afgelopen 2 á 3 maanden.
Omdat ze nu vaker naar het ziekenhuis moest, miste ze vaak haar toesten.
Haar cijfers daalden naar beneden en het ging maar slechter met Zahraa. Alleen maar door haar schaamte. Haar dokter en ouders wisten niet waarom het zo slecht ging met Zahraa, alleen Dina. Zahraa smeekte Dina om het aan niemand te vertellen. Dina had het beloofd, maar op één voorwaarden..
Zahraa moest Dina beloven dat ze haar medicijnen moet doen en zich niet hoeft te schamen!
Dina zei "suikerziekte kan iedereen overkomen, ik vind jou een bijzondere zus. Jij was altijd zo sterk in je schoenen tot dat je deze stomme ziekte kreeg! Laat je niet klein maken door deze vervelende situatie. Je kunt het wel, ik weet het en jij weet het ook"
Zahraa had het gevoel dat ze moest doorzetten.
Sinds Dina's peptalk had Zahraa weer wat zelfvertouwen.
Zahraa's schaamte was al een beetje verdwenen.
Maar Zahraa vraagt zicht af of ze het wel volhoudt..
JE LEEST
Ziek.
Teen FictionHet verhaal gaat over een simpele school meisje. Dit meisje is heeft een sterk karakter. Met alles wat ze meemaakt blijft ze goed in haar schoenen staan. Dit meisje heet Zahraa. Ze is nu inmiddels 14 jaar oud en is van Marokkaanse afkomst. Zahraa is...