prozpagnozja: (z πρόσωπον prósōpon = „twarz" + ἀγνωσία agnōsía = „niewiedza") – zaburzenie wzrokowej, polegające na upośledzeniu zdolności rozpoznawania znajomych lub widzianych już osób, a w niektórych przypadkach także ich wyrazu emocjonalnego, przy niezaburzonej percepcji wzrokowej innych obiektów.
Ashfield to miasteczko leżące w Maine, tuż obok Parku Narodowego Acadia, liczące poniżej trzydziestu tysięcy mieszkańców . Powstało tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdy zmęczeni ciągłym uciekaniem imigranci z Europy potrzebowali wreszcie gdzieś osiąść. Kilkanaście zubożałych rodzin, których jedynym dobytkiem było to, co zdołali utrzymać w rękach, wkrótce utworzyli zwartą społeczność. Nazwa wzięła się od ogromnych, starych grobowców znajdujących się na niemalże całym terenie nieistniejącego wtedy Ashfield. Pierwsi mieszkańcy przenieśli większość grobów w głąb lasu, ale nawet dotąd można się tu natknąć na wiele ludzkich szczątków. Ojciec założyciel, pochodzący z Węgier Stefan Capgras, w 1866 przybył tu z żoną i dwójką dzieci. To on pomógł pozostałym wybudować domy i wraz z żoną obrali sobie za cel edukacje młodych mieszkańców, z nadzieją, że osada ta w przyszłości okaże się dobrze rozwiniętym, pełnym wykształconych ludzi miastem. Dzięki niemu każdy w Ashfield potrafił czytać i pisać, a wkrótce część młodego pokolenia wyjechała w poszukiwaniu lepszego wykształcenia, stając się lekarzami, prawnikami, czy nauczycielami. Jednak ze względu na swoje położenie, Ashfield nie przyciągało nowych mieszkańców, co w konsekwencji sprawiło, że żyjąc niemalże w całkowitej izolacji, stali się samowystarczalną wioską, w której każdy siebie znał i sobie ufał, a w której to nie było miejsca dla obcych. Jednakże coraz większy rozwój cywilizacyjny zmusił mieszkańców do przyjęcia nowych rodzin, zazwyczaj emigrujących z New Brunswick w poszukiwaniu spokojnego życia. Nikt nie spodziewał się, że tak zamknięta dotąd mieścina stanie się prężnie rozwijającym się miastem turystycznym, słynącym z ulokowanych tuż obok wodospadów, takich jak Hadlock Brook, czy ogromnych lasów, bogatych w różnorodną faunę. W latach osiemdziesiątych, gdy ludzie się bogacili, a na świecie spopularyzował się konsumpcyjny tryb życia, w Ashfield powstała fabryka zabawek Otton Crew, będąca w późniejszych latach głównym źródłem zarobku mieszkańców.
CZYTASZ
prospagnosia
HorrorVictor, szesnastoletni, nieśmiały chłopak, przeprowadza się do małej, niepozornej miejscowości w samym sercu mrocznego lasu z przekonaniem, że resztę edukacji spędzi w kompletnej nudzie. Ku jego zdziwieniu, poznaje Thomasa, fana teorii spiskowych, a...