III; Naik Level (1/3)

147 17 0
                                    

345 Kata
Bahagian 1

*********

"Selamat hari jadi~ Selamat hari jadi~ Selamat hari jadi, BoBoiBoy. Selamat harii jadii! Yeay!"

"Cucu atok dah besar, ni. Umur kau dah 15 tahun?"

"Hehe, iya tok."

"Nah, BoBoiBoy.. apa wish kamu di umur 15 tahun ni?"

"Aku harap..."

'Aku harap mak dan ayah bisa secepatnya balik sebelum aku berumur 16 tahun. Aku harap mak dan ayah boleh ikut rayakan hari jadiku yang ke 16 tahun. Aku hanya nak jumpa korang.' Ucap BoBoiBoy dalam hati.

BoBoiBoy meniup lilin tersebut.

"Yeayy! Selamat hari jadi BoBoiBoy!"

Setelah merayakan hari jadi BoBoiBoy, semua kawan-kawannya kembali ke rumah. BoBoiBoy masuk ke dalam kamar.

BoBoiBoy duduk kat meja belajarnya.

OchoBot menghampiri BoBoiBoy dan bertanya, "BoBoiBoy.. nak makan lagi ke tak?"

BoBoiBoy menjawab, "Taklah, aku masih kenyang lagi lepas tadi makan."

BoBoiBoy mengambil pulpen dan kertas, dia menulis sesuatu-

"BoBoiBoy! Ada surat dari mak bapak kau!" Tok aba memanggil BoBoiBoy dari bawah.

"Ehh, iya tok aba. Kejap kejap, BoBoiBoy turun, ni," Jawab BoBoiBoy dari atas.

BoBoiBoy menuruni anak tangga dan sampai di lantai bawah.

"Mak dan ayah selalu je kirim surat, tapi tak pernah datang nak tengok BoBoiBoy. BoBoiBoy dah besar lah, ni." Cakap BoBoiBoy sambil menggenggam surat yang ada di tangannya.

Tok aba mendekati BoBoiBoy dan mengelus punggung BoBoiBoy, "BoBoiBoy, maafkan lah mak dan bapak kau tu.. diorang pasti akan balik dan tengok BoBoiBoy besar. Atok janji."

"Taklah tok, diorang pasti takkan balik untuk tengok BoBoiBoy besar. Diorang dah tak peduli lagi lah dengan BoBoi-"

"Shttt. Bukan macam tu BoBoiBoy.. cuba lah kamu baca isi dari surat tu... diorang rindukan kau. Diorang akan cuba untuk balik secepatnya." Potong tok aba.

"Secepatnya? Ayah pernah cakap macam tu 5 tahun lalu. Tapi sekarang pun belum balik lagi. Dahlah tok, BoBoiBoy muak!" Bantah BoBoiBoy lalu berjalan menjauhi tok aba dan menuju ke rumahnya.

"BoBoiBoy..."

BoBoiBoy menaiki anak tangga menuju ke kamarnya, lalu membanting pintu kamarnya dengan keras dan menguncinya.

BoBoiBoy dengan geram memegang surat itu, ia koyakkan surat tu sampai benar-benar kecil. Lalu meremasnya dan membuangnya.

"Arghh! Aku muak sangat dengan diorang tu."

BoBoiBoy mengeluarkan air mata dan menangis sejadi-jadinya.

*********

Muak (MY&ID)Where stories live. Discover now