Nakal di kampung nelayan - 1
Salam dari Kuantan sekitar tahun '70. Angin Laut Cina Selatan membelai tubuh-tubuh kerdil di Tanjung Lumpur. Sebuah kampung yang penghuninya rata-rata nelayan.
Datanglah bercanda ke kampung ini
Pesisir pantainya bersih dan putih
Kutiplah siput kutiplah karang
Datang berjemput sayang nak pulang
Naiklah bot payang berpayang
Seberangilah sungai gendang bergendangN mengikuti Seman, rakan setingkatannya. Sudah lama dia mahu ke kampung nelayan namun kesempatan tiada. Hujung minggu itu Seman mengajak N, pulang ke kampung nelayan, ke rumahnya di salah sebuah kampung di Tanjung Lumpur. Seman anak muda yang berotot-otot tubuhnya. Tangannya kasar, otot-otot yang berketak-ketak keras. Dia anak kelahiran Tanjung Lumpur. Duduk di asrama sebab sukar mahu berulang alik. Lama N tidak mengikutinya ke rumahnya. Kira-kira N sudah biasa dan mesra dengan keluarga Seman.
Ayah Seman, Pak Kadir(48thn) adalah nelayan sejati.. Mengikut jejak langkah datuk neneknya, turun temurun. Orang yang bertubuh tegap dan rendah ini tidak pernah takut akan laut dan ombaknya. Sanggup berumah di tepian pantai dan mengharung gelora mencari rezeki untuk membesarkan anak zuriatnya.
Mama Zu (44thn) ibu Seman, turut sama memberikan sokongan dan kerjasama kepada suaminya, Pak Kadir. Berat sama dijinjing senang sama dirasa. Rumah kampung tinggalan bapa mentuanya menjadi tempat mereka anak beranak berlindung, dipusakai oleh suaminya. Mama Zu orangnya rendah, bermuka bulat, mulutnya becuk, bibirnya halus, teteknya besar dan kulitnya bersih kuning langsat.
"Oi N, jangan asyik merenung laut tu.." jerit Mama Zu sengih sambil mengutip ikan asin dari jemuran.
"Kalau ya pun tolonglah makcik nii."N mengalihkan pandangan dan melihat kelibat Mama Zu yang hanya berkemban dengan kain batik dan kepalanya dibalut dengan kain batik juga. Bahagian tengkok dan dadanya terbuka kepada cumbuan angin laut dan dia memasukkan ikan masin jemurannya ke dalam guni. Dia bangun dan pantas mendapatkan Mama Zu yang sedang sengih.
"Rajin Mama buat ikan masin" kata N yang sudah mendapatkan Mama Zu sambil mengambl guni kosong untuk membantu mengutip ikan-ikan masin yang dijemur di beberapa buah para depan rumah mereka.
"Kena rajin N. Nak hidupkan anak-anak. Semua nak pakai duit, takde pitih susah juga," jawab Mama Zu, "Tambah Mama sudah ada cucu. Kak Zizah kau sudah jadi janda dan balu. Suami dia maut dilaut."
"Ya ampun, mana akak Zizah?" tanya N pula.
"Belum balik dari pekan. Dia bawa anak dia ke sepital sebab cucu makcik tu tak sihat. Kejap lagi baliklah dia."N angguk. Dia ingat lagi pada Kak Zizah(19thn), Kakak sulung kepada Seman. Orangnya saling tak tumpah dengan Mama Zu. Cuma Kak Zizah bertubuh sedap tidak besar sangat. Kini sudah menjadi janda kerana suaminya ditelan laut sehinggakan mayatnya tidak ditemui dalam satu kejadian ribut tiga bulan lalu. Itulah cabaran menjadi nelayan. Kak Zizah mungkin redha dengan pemergian suaminya. Dia cuba mengikut jejak Mama Zu yang bersuamikan seorang nelayan. Kak Zizah menikah di usia muda selepas kandas dalam perperiksaan LCEnya.
"Nape tak ikut bapaknya dan Seman ke laut N?" tanya Mama Zu yang mengikat muncung guni. Dia meneruskan memngutip ikan kering jemurannya.
"Tak berani Mama, takut dengan laut. Takut dengan airnya tapi suka pada ikan-ikan yang ditangkap. Suka makan ikan, sotong, keta dan udang tapi risau nak ikut mereka" tambah N menyeringai.
"Tak salahkan kamu, kalau ak biasa tak usah. Nanti apa-apa jadi susah pula kami sekeluarga nak bersoal jawab dengan mak bapa kamu pula" sahut Mama Zu ketawa kecil terhinggut-hinggut dadanya.Mama Zu meneruskan kutipan dan N juga. Sekali sekala N menjelau ke dada Mama Zu yang turun naik itu. Buah dada Mama Zu bergayutan di sebalik kembannya.
Petang sudah berlabuh senja mengikut dan matahari berada di kaki horizon dengan warna merah suramnya.