كان في مِثل هذا الوقت جميع أهل القريه نائمون عندما طلبت " ديمه " من زوجها " حمزه" زوجها التمشي قليلًا اقسم بداخله انهـا مجنونه ولكن طاوعها ونزل للتمشي معها ظلوا يتمشون قليلًا قبل أن يقترح عليها ان يحضر بعض التســالي .
تركهــا في مكان ما قُـرب المنزل وذهب لإحضار بعض التســالي ، ظلت تتمشي في ملل تنتظر حضوره ، امــا عند " حمزه " كان قد اقترب من المكان الذي توجد فيه ليـجد افعي صفراء اللون تقترب منها القي كُل ما في يديه وركض في اتجاهها ولكن لاحــظ ان الــافعي قد لدغتها وهربت انحنى تلقائيًا ومسك يدها ليمتص السُــم الذي في يدها ويبصقه ليجد ان وجهها تغير لونه للون الأزرق .
حملها بسرعه وركض بها إلي المركز الطبي البسيط الذي يوجد في القريه
____________________
_ " إنتِ المصايب مكان ما روحتي بتجري وراكِ ليه ؟! "
أردف بها وهو يرى أن وجهها قد عاد لونه لحالته الطبيعيه وقد غفت بفعل المُخدر لأن سُم الافعي الذي دخل جسدها كان قوي ولكنه لم ينتشر بسرعه ، لتجاهد " ديمه" لتفتح عينيها وهي تقول وهي لم تفيق من فعل المُخدر
_" إنت خدرتني ليه إوعي تكون عايز تبيع اعضائي والله ارن على رضوي الشربيني تفضحك على التلفزيون!! ، وبعدين انا استرونج اندبندنت وومن انا مش خايفه منك اصلًا"
_" ياشيخه اتنيلي إنتِ قادره تفتحي عينك!! "
أردف بها وهو يعيد وضع رأسها مره اخري على الوساده حيث أنها حين أرادت التحدث جلست نصف جلسه مُشيره إليه بإصبعها ، لتردف وهي بلا وعي
_" إنت مُمكن تسيبني زي ما بابا عمل وتمشي! ، بابا لما مشي مكانش بإرادته بس عمي لما كان بيأذيني كان بإرادته ومحدش قدر يوقفه إلا لمــا هربنا وماما غيرت إسمها عشان ميعرفش مكانا بس عرف يوصلنا برضوا !! ، ارجوك متمشيش وتسيبني!! "
لينظر لها بعمق بعد أن تأكد من أنها غفت مره اخري وأنها لا تعي ما تقول أردف بصوت مسموع نسبيًا
_" شكلي كدا والله اعلم وقعت فيكِ ومش هسيبك إلا لمـــا حد فينا يفارق الحياة قبل التــاني "
___________________
كانت تجلس" ورده " برفقه عمتها وهي تشكي لها من هم المذاكره لتردف عزه بملل
_" بقولك ايه يا بت إنتِ متصدعنيش انا وحده مش هتمشي من هنا إلا وانا شاقطه عريس! ، متشغلنيش بمشاكلك إنتِ كمان!! "
_" يلهوي اقولها امتحان ميد تيرم تقولي عريس!! ، الــــــــطم ؟! "
لتردف" عزه " بسخريه وهي تحاول جعل حديثها جدي
_" المنهج عامل زي الرقـــاصه لاهي عارفه تلم نفسها ولا حد عارف يلمهــــا !! "
لتصفق" ورده " وهي ترد بسخريه اكبر
_" هو عاش وكُل حاجه بس انا استفدت ايه يعني!! "
لتـرد عليها" عزه " ببساطه
_" قومي اتحزمي وارقصي وتولع المُذاكره على الميد تيرم "
بالفعل نفذت" ورده " كلامها وهي تُلقي كُتبها جانبًا وهي تتجه لـ مُشغل الأغاني وتضع بعض الأغاني الشعبية والتي يُطلق عليها" المهرجانات " لترقص هي وتمسك عمتها الطبله وتطبل لها
_____________________
* رأيكم في الأحداث ككُل اتمني إنها متكونش مُمله 👈👉🤧
* قربنا على 1k وحرفيًا هطير من الفرحه بالله فرحانه بيكم فرحه الفرخه بكتاكيتها 🥰🙈❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️🦋
*فاضل الخاتمه بس ونودع ديمه وحماحيمو للأبد حقيقي على قد ما انا مبسوطه إن هيكون ليا عمل مُكتمل علي قد ما انا زعلانه إني مش هعيش الأحداث تاني معاهم وانا بكتب ، أتمني تشرفوني على جروب الفيس إسمه " sela family"
* بحبكم ، في رعاية الله 🙈❤️❤️❤️❤️❤️❤️
أنت تقرأ
"ديمة وحماحيمو "✓
Humor" لأن العمر شيء والحياة شيء، فإننا لا نرغب مزيدًا من العمر بل نرغب مزيدًا من الحياة"