Del 1

31 3 0
                                    

"Jag kan inte fatta att vi går sista året nu. Helt sjukt. Nästa år är det vi som tar studenten." Säger Katja när vi satt oss ner i skolans cafeteria med varsin kaffe innan nästa lektion.
"Ja, det känns overkligt." Säger jag och tar en klunk av mitt kaffe.

Det är fredag och första skolveckan efter sommarlovet har snart passerat.

" Liam ska förresten ha fest ikväll. Du följer väl med? Katja tittar förväntansfullt på mig med sina bruna ögon.

Jag får alltid dåligt samvete mot henne när jag säger nej. Hon har försökt få med mig på fester det senaste året. Men jag har inte haft någon lust att gå. Inte sen min bror Viktor dog. Jag får en klump i halsen när jag tänker på den natten när vi fick samtalet från sjukhuset.
Den jävla festen...

"Snälla Jessica! Du måste komma." Fortsätter hon.

"Jag vet inte..."

"Det brukar alltid vara skit kul på hans fester... Liam vill föresten att du kommer." Katja höjer snabbt med ögonbrynen och ler.

"Nej, tack. Jag är inte intresserad." Mumlar jag och dricker av mitt kaffe.

"Varför inte? Han är perfekt att förlora oskulden till." Säger hon högt och jag blänger irriterat på henne.

"Kan du inte säga det liiite högre. Jag tror inte killarna från teknik klassen vid bordet längst bort hörde dig." Jag tittar mig omkring men ingen verkar ha hört vad hon sa.

"Ops... sorry." Katja tar en klunk av sitt kaffe innan hon fortsätter.
"Men han är perfekt att ligga med första gången. Du känner honom, han är snäll och vad jag har hört så är han jävel i sängen."

Jag himlar med ögonen åt henne.
"Så bara för det ska jag ligga med honom?"

"Ja! Varför inte?" Säger Katja som den mest självklara saken i världen.

"Jag är inte som du som kan ligga med vem som helst och jag tänker inte förlora oskulden på en fest." Säger jag.

Katja har varit min bästa vän sen förskolan. Även fast vi är väldigt olika varandra. Hon är mer framåt och har inga problem med att synas. Medans jag är mer blyg och vill inte ha för mycket uppmärksamhet.

"Du kan ju ligga med Liam om han nu är så perfekt."

"Nej, är det någon som ska ligga med honom så är det du. Han är din."

"Liam är inte min och jag tänker inte ligga med honom." Suckar jag.
"Jag har ingen lust att gå ens."

"Den nya killen kanske kommer. Han ska tydligen vara skit snygg" Säger Katja.

"Den nya killen?" Jag tittar frågande på henne.

"Ja, har du inte hört om honom? Hans armar är fulla med tatueringar och han ska vara en riktig badboy. Han fick byta skola för han blev avstängd från den förra och nu är han tvungen att gå om sista året."

"Han låter ju som ett riktig kap." Säger jag dricker av mitt kaffe.

"Hans föräldrar är tydligen rika. Dom bor i någon av herrgårdarna som ligger precis utanför stan. Sen har han en syster, men hon bor utomlands" Säger Katja och dricker upp det sista av sitt kaffe.

Jag skakar roat på huvudet och undrar vart Katja får reda på allt skvaller ifrån. Jag kastar en blick mot klockan och ser att lektionen börjar snart.

"Vi måste gå nu" Säger jag och reser mig upp för att kasta muggen i soporna. När vi kommer ut i korridoren och börjar gå mot lektionen tar Katja armkrok med mig.

"Du kan väl fundera på att följa med ikväll?" Säger hon och ler.

Jag suckar men ler åt henne.
Hon ger sig aldrig.

Om jag bara vissteWhere stories live. Discover now