Jag sitter hemma hos Katja på hennes säng och lutar mig mot sänggaveln. Musik är på i bakgrunden och jag smuttar på mitt glas med vodka och hallonsoda. Det vanliga som vi alltid blandar när vi ska dricka något annat än cider. Katja står framför spegeln i sitt rum och har precis virat in en hårslinga runt locktången.
"Jag är så glad att du ville med ikväll." Säger hon med ett leende och jag möter hennes blick i spegeln.
"Ja det ska bli roligt." Svarar jag och ler tillbaka.
"Jag vet en annan som kommer bli glad." Katja virar en ny hårslinga runt tången.
"Lägg av." Suckar jag
"Vad har Liam sagt om mig?""Inget speciellt. Bara frågat flera gånger om du kommer. Man fattar att han är intresserad av dig."
Katja drar handen genom sitt blonda hår.
"Färdig." Hon har på sig en mörkgrön kort klänning som hon rättar till innan hon vänder sig mot mig."Du får ta den nya killen istället. Jag hörde att han också ska vara bra i sängen. Han låg tydligen runt med massor av tjejer på sin förra skola."
"Vart hör du allt skvaller ifrån? Du får det att låta som att han är en kändis. Att han är det största som hänt våran skola." Säger jag och Katja skrattar till.
"Han är ju nästan det. Alla tjejer vill ha honom. och killarna har respekt för honom." Katja sätter sig på sängkanten och dricker från sitt glas.
"Du får väl ligga med honom om han nu ska vara så bra. "
Katja skakar på huvudet.
"Nej, jag har faktiskt börjat pratat med Jens, du vet han som går bygg. Han kommer på festen ikväll." Hon ler stort och jag kan inte låta bli att retas."Är du kär Katja?"
"Klart jag inte är. Men vi har snackat några gånger... han är schysst." Säger hon men blir generad.
"Haha, varför blir du så röd om kinderna då?"
"Men ge dig!" Hon skrattar och kastar en kudde mot mig men jag hinner fånga den innan den träffar mitt ansiktet och jag skrattar åt henne.
Katja himlar med ögonen och reser sig upp från sängen.
"Nu är det din tur att fixa håret. Jag hjälper dig. Vill du ha plattat eller lockat?"
"Plattat."
Katja drar fram stolen framför spegeln och jag reser mig upp och sätter mig på stolen. Jag tittar på mig själv i spegeln medan Katja börjar dra plattången i mitt hår.
"Jag har saknat det här." Säger Katja plötsligt.
Jag möter hennes blick i spegeln och höjer frågande på ögonbrynen.
"Att platta mitt hår?"
"Nee eller jo.. jag menar att fixa oss inför fest. Dricka tillsammans. Det var så längesen. Jag är glad att du bestämde dig för att följa med ikväll."
"Jag har saknat det med." Svarar jag och ler.
-
När vi kommer fram till Liam är festen redan i full gång. Det har redan hunnit komma massor med folk. Flera känner jag igen från skolan, andra är helt okända. Vi går till köket för att blanda ihop varsin grogg innan vi går vidare till vardagsrummet.
"Titta vem jag fick med mig ikväll." Säger Katja och håller upp händerna framför mig som att jag är ett visningsobjekt när vi kommer fram till Liam.
Han sitter i soffan med ett gäng andra killar från skolan och när han vänder blicken mot oss ler han stort."Jessica! Fan vad kul att du kom." Han reser sig upp från soffan och drar in mig i sin famn för en kram.
"Hej Liam. Är allt bra?"
"Det är fest och ni är här. Kan inte inte bli bättre " Säger han fortfarande med ett leende och jag ler tillbaka.Han hälsar på Katja och ger henne en kram också innan vi sätter oss ner i sofforna. Jag hamnar bredvid Katja och någon annan kille som jag känner igen ifrån skolan. Jag märker att Liam kollar lite oftare mot mig men annars gör han inget försök till att flörta, vilket jag är tacksam över.
När dom som sitter vid sofforna bestämmer sig för att spela Sanning eller konsekvens smiter jag iväg. Att vara med på sånna lekar är inget för mig.
När jag kommer runt hörnet vid hallen krockar jag med någon och hela groggen i mitt glas töms på den andra personen.
"Vafan!"
Jag tittar på killen som står framför mig. Men jag känner inte igen honom. Han står med armarna utsträckta och hans gråa tjocktröja är blöt kring magen och med hans blick att döma så är han inte glad.
"Eehh.. ursäkta." Säger jag lågt.
Helvete, vad snygg han är. Hans blonda hår är rufsigt och han har en ringpicering i näsan.Han suckar frustrerat och drar ner dragkedjan på tröjan och tar av sig den. Han har en svart t-shirt under och min blick fastnar direkt på hans armar som är fulla med tatueringar.
Det här måste vara den nya killen. Det är alltså han som alla tjejer trånar efter."Fan, du kunde väl se dig för." Fräser han.
"Det var inte meningen... men det är bara lite dricka" Säger jag och hans blåa ögon möter mina och det börjar oväntat pirra i kroppen av hans blick.
"Lite dricka... jag är ju för fan blöt på hela tröjan." Han suckar.
"Jävla idiot." Mumlar han."Ursäkta, vad sa du?" Frågar jag chockat och pirret försvinner. Kallade han mig just för..
"Är du döv eller? Jag sa jävla idiot." Han tittar irriterat på mig.
Jag känner hur ilskan helt plötsligt bubblar i mig. Vem fan tror han att han är igentligen. Jag knuffar till han lite med axeln när jag tränger mig förbi honom. Jag öppnar dörren till badrummet och vänder mig så jag möter hans irriterade blick igen.
"Är det någon som är en jävla idiot så är det du!" Fräser jag och smäller igen dörren.
YOU ARE READING
Om jag bara visste
RomanceNär sista året på gymnasiet tar fart börjar en ny kille på skolan. Han har ryktet om sig att vara en badboy. Alla killarna har respekt för honom och alla tjejerna vill ha honom. Efter att Jessica förlorat sin bror ett år tidigare har hennes liv ståt...