Chapter 2: Ep 5-Mistake

16 6 0
                                    

"Maafkan aku. Ini semua salah aku."

"Aku bertindak sendiri."

5 tahun lalu...

"Wah, menariknya kuasa ni!"

Dan sedang mencuba-cuba Kuasa Cahaya Hitam yang diberikan kepadanya. Arial yang melihat, hanya tersenyum sinis.

Tiba-tiba, Arial terapung ke udara. Dan terkejut dengan tindakan itu.

Mata Arial berubah hitam. Kepulan asap hitam mula keluar dari badannya, membentuk satu susuk tubuh.

Mata Arial kembali pulih. Dirinya rebah ke tanah. Nafasnya turun naik.

"Hahaha! Terima kasih, Arial."

Arial mendongak. Kelihatan satu lembaga berdiri membelakanginya. Ia menoleh, kemudian memberi senyuman yang keji.

Arial memandang Dan yang terpinga-pinga. Dia menyedari bahawa Dan sudah mempunyai Kuasa Cahaya yang diamanahkan kepadanya.

"Tidak, apa aku dah buat?!"

Mata Arial membulat dan berkaca. Lembaga tersebut tertawa. Dia berjalan perlahan-lahan, mendekati Dan yang jelas bingung dan tertanya-tanya.

Apa yang sudah berlaku? Makhluk apa ni?

"Jadi, bagaimana rasanya memiliki kuasa yang hebat ini, budak?" lembaga tersebut berjalan mengelilingi Dan.

"Emm, kuasa ni memang menarik." Dan berbicara, sedikit tergagap dan curiga. Matanya tidak lepas memandang lembaga itu. Perasaanya takut bercampur teruja.

"Dan..."

Dan memandang ke arah Arial, "Apa yang kau buat pada Arial?"

Dan mula berjalan merapati Arial, tetapi dirinya dihalang oleh lembaga tersebut. Dan berasa tidak sedap hati.

"Aku nak tengok keadaan Arial. Beri aku laluan!" Dan bertegas.

"Kau nak buat apa? Dia tak berguna. Aku boleh tolong kau."

"Tolong apa?"

"Balas dendam."

Dan tergamam. Arial sedaya upaya memaksa dirinya untuk bangun.

"Ugh, Dan! Lari! Pergi pada Isya! Jaga kuasa-"

Kepala Arial disepak oleh lembaga tersebut. Dan terkejut. Dia segera angkat kaki, berlari menuju ke mulut gua.

"Jangan harap!"

Lembaga tersebut melancarkan kuasanya di bahagian atas pintu gua, memecahkannya menjadi beberapa ketulan batu yang besar untuk menutup jalan keluar.

'Ah, tak guna!' bisik hati Dan.

"Mari sini kau budak!" lembaga itu meluru ke arahnya.

Dan mengelak serangan lembaga tersebut. Dia cuba untuk menyerang balas, tetapi lembaga itu berjaya menangkap kolar baju belakang Dan.

"Le-lepaskan aku!"

Lembaga itu tersengih. Ia mengangkat Dan ke udara dan memusingkan lelaki itu menghadap wajahnya.

Tangan kirinya diangkat ke wajah Dan. Tangan tersebut mengeluarkan cahaya hitam dan membentuk sebuah sfera.

Dan seakan terpukau dengan sfera tersebut. Dalam sfera itu, terpancar imej Isya di dalamnya.

Namun, Isya yang berada dalam sfera tersebut kelihatan lebih dewasa dan matang.

"A-apa benda ni?"

"Ini kawan kau yang kau banggakan sangat tu 5 tahun akan datang."

{BOOK 1}Dystopia: The Begins Of HeroesWhere stories live. Discover now