3: Den nye eleven

15 0 0
                                    

Neste morgen våknet den sinte ulven til strålende sol og blå himmel.

Det mange ikke vet er at den sinte ulven er ikke skummel og ønsker ikke å spise de andre. Det er misforståelse og redsel som skaper avstand. Det er all redselen som har samlet seg opp til en stor ball som har gjort det vanskelig for ulven å leve. At ulvene nesten ikke har flokk, gjør det ekstra vanskelig for dem å få tak i mat. Det betyr at den sinte ulven og foreldrene har måtte ta turen til en bondegård like i nærheten hvor det finnes mange sauer. Egentlig spiser ikke ulven sau og er lært opp fra naturens hold å holde seg unna, men sauen blir deres siste utvei til overlevelse fordi det er umulig når de har så liten flokk å få tak i andre dyr å spise. Jo mer ulv som skytes, jo flere sauer blir også spist av ulven. Det håper ulvene at menneskene en dag vil forstå.

«Jeg har laget en ekstra god matpakke. Det er favorittpålegget ditt med en liten overraskelse», sa ulvemoren.

«Hmf»

«Du kan dele overraskelsen med den nye eleven», sa ulvemoren

«Jeg har ikke kontakt med reven», sa den sinte ulven

«Jaja, men ta matpakken og kos deg», sa ulvemoren

Den sinte ulven gjorde som ulvemoren sa. Nå ringte skoleklokka inn og på veien møtte ulven igjen den nye eleven.

«Hei, skal vi slå følge?», spurte reven Issa.

Den sinte ulven hadde ikke særlig med valg og de skulle uansett samme vei, «I går besøkte jeg bestemor som bor i nærheten. Det var derfor vi flyttet, så vi kommer nærmere henne», sa reven

«Åja», tenkte den sinte ulven, som ikke svarte. Den sinte ulven konsentrerte seg om trappetrinnene og veggmaleriene som skolen hadde hengt opp.

«Vil du bli med til bestemor en dag?», spurte reven, «Vi kan ta det til helga, eller når det passer deg».

Nå hadde de kommet til klasserommet og lærer bjørn sto allerede klar til å starte timen. På timeplanen sto det historie, et gørrkjedelig fag.

«God morgen», sa lærer bjørn

Alle elevene, bortsett fra den sinte ulven svarte i kor. Ulven gjorde sin tradisjon med et sint knurr, som de andre elevene bestandig latterliggjorde.

Den eneste som ikke brydde seg om den sinte ulvens negativitet, var reven Issa. Reven ble en alle likte, den populære og den som klarte å lure de andre med planer ingen erkjente.

Timen ble slutt og den sinte ulven løp ut. Reven klarte såvidt å slå følge, «Jaja», sa reven og smilte lurt.

Den sinte ulvenWhere stories live. Discover now