Det var en mörk och stormig natt när syskonen Emma, Johan och deras lillebror Erik sökte skydd i det gamla huset som legat öde i flera år. Deras föräldrar hade skickat dem till landsbygden för att tillbringa sommaren hos sin moster Astrid. Emma, den äldsta av de tre, var en sjuttonårig tjej med långt, vågigt hår och ett orubbligt mod. Johan, fjorton år gammal, var en klok och nyfiken kille som ständigt letade efter äventyr. Erik, den yngsta, var endast nio år gammal men hade en fantasi som kunde rivalisera med vilken författare som helst.
När barnen utforskade huset, snubblade Johan över en lös golvplanka i källaren. Till hans förvåning upptäckte han en gammal, dammig bok gömd under den. Boken hade ett läderomslag, och på framsidan fanns ett märkligt symbol - en krets med tre trianglar som bildade en större triangel.
"Kolla vad jag hittade!" ropade Johan till sina syskon. De flockades runt honom, lika nyfikna som han var på det mystiska fyndet.
Emma, som var den mest försiktiga av de tre, sa, "Vi borde kanske inte peta i det, Johan. Det kan vara farligt."
Men Johan skakade på huvudet. "Tänk om det här är en skattkarta, eller kanske en bok med magiska besvärjelser?" Han kunde inte motstå frestelsen att slå upp den.
När Johan bläddrade genom boken, upptäckte de att den var full av mystiska tecken och ramsor. Boken verkade vara en blandning av en dagbok och en handbok för någon som utforskade en okänd värld.
Plötsligt fastnade Johans blick för en sida i mitten av boken. Där fanns en ritning av en dörr som liknade en av dörrarna i källaren. Barnen kände hur spänningen byggdes upp och bestämde sig för att undersöka dörren närmare. De letade tills de hittade en dörr som såg ut som den på ritningen.
Erik drog i det gamla handtaget, men dörren var låst. Johan bläddrade snabbt tillbaka till sidan med ritningen och fann en märklig nyckel formad som en triangel. Han drog försiktigt ut nyckeln från boken och försökte låsa upp dörren. Med en klick öppnades den och avslöjade en smal korridor som ledde till en annan värld.
De tre syskonen tittade på varandra och visste att de stod inför ett äventyr de aldrig skulle glömma. De bestämde sig för att ta steget och korsade tröskeln till den mystiska världen, ovetande om de utmaningar och upptäckter som väntade dem på andra sidan.
YOU ARE READING
Almorias Arv: Skuggornas Väktare
Fantasi"Almorias Arv: Skuggornas Väktare" är en fängslande berättelse om syskonen Emma, Johan och Erik som upptäcker en hemlig port till den magiska världen Almoria. Tillsammans med sina nya vänner från denna förunderliga plats kämpar de mot en ond kraft s...