P1 - DARI SEBUAH JANJI

2.4K 10 0
                                    

Ketika aku berumur 9 tahun, aku bersunat di klinik. Masa tu lah Jane beriya-iya mahu melihat batangku yang baru disunat. Sampaikan dia senyap2 masuk ke bilik ku, lalu terus menyelak kain pelekat yang aku pakai. Aku masih budak2 lagi masa tu, jadi aku tak pernah fikirkan yang lain. Lagipun ahli keluargaku yang dewasa lain termasuk makcik aku turut menyelak kain pelikatku untuk melihat keadaan batangku lepas bersunat, jadi aku tak merasa pelik sangat bila Jane berbuat benda yang sama. Aku cuma menahan kain pelikatku supaya tak terkena batangku yang masih berbalut dengan kapas dari klinik. Riak wajah Jane masa tu macam tak puas hati sebab tak dapat tengok dengan jelas.

Jane: "Berapa lama benda ni akan sembuh?" Kata Jane seraya menunjuk kearah batangku.

Aku: "Hari tu doktor cakap, akan sembuh dalam masa 2 minggu. Tapi kalau cepat dia kering, lagi cepat la sembuh. Seminggu pun dah boleh sembuh."

Jawabku yang masih menahan kain pelikatku supaya tak terkena batangku.

Jane: "Ye ke? Lambat juga dia sembuh ehh."

Aku: "Ayah cakap, memang begitu. Sebab kena potong habis kulit yang lebih tu"

Jane: "Sakit tak masa kulit awak tu kena potong?"

Aku: "Sakit jugak la sikit masa doktor cucuk jarum kat sana. Sampai 4 kali doktor cucuk jarum. Lepas tu, kebas je rasanya."

Jelasku dengan jujur. Mata Jane tidak lari dari memandang batangku. Ada beberapa ketika aku melihat dia menelan air liur.

Jane: "Orang nak sentuh boleh tak? Nak rasa pegang boboi yang baru kena sunat."

Jane tiba-tiba bertanya dengan nada yang kecil.

Aku: "Jangan lah. Kalau kena luka tu nanti sakit.. Nanti lambat nak sembuh."

Aku menepis tangan Jane yang cuba untuk menyentuh batangku.

Jane: "Ye lah. Orang tak sentuh.. Tapikan.. awak nak kencing macam mana? Dah berbalut habis dah ni."

Aku: "Kencing macam biasalah. Cuma rasa pedihlah. Mana ada tutup habis, ni ada lubang untuk orang kencing."

Kataku sambil menunjukan kepada Jane kawasan yang tidak dibalut bagi membolehkan aku kencing.

Jane: "Ooo.. begitu rupanya. Kite ingatkan awak tak payah kencing sampai dia sembuh."

Balas Jane sambil menganggukan kepala.

Jane: "Dah lah.. Mummy ngan daddy kite nak balik dah tu. Nanti kalau dah sembuh, awak bagitahu kite tau. Kite nak tengok."

Aku: "Eh.. malu la orang kalau Cik Su tengok." Alasanku cuba menolak.

Jane: "Eleh.. malu konon. Setiap hari kite tengok awak punya boboi tu tau. Dari dulu lagi kite dah selalu tengok masa kita mandi kolah sama-sama masa kecil dulu. Awak pun selalu tengok kite punya, kite lagi tua dari awak tau. Tapi kite tak malu pun."

Aku: "Kita kan masih kecil lagi masa tu. Sekarang orang dah tak mandi telanjang lagi dah tau. Mak kata, orang dah besar. Tak boleh mandi bogel dekat kolah sana lagi. Sebab tu orang bersunat. Sebab orang dah besar."

Aku menjawab apabila Jane beriya-iya mengenangkan kisah ketika kami masih kecil dulu. Kami memang sering mandi bersama di kolah belakang rumah kami setiap kali mereka berkunjung.

Jane: "Tak kira. Kite nak tengok juga kalau dah sembuh nanti. Kalau tak kite taknak kawan dengan awak lagi."

Aku: " Ye lah... Nanti orang bagitahu Cik Su kalau orang dah sembuh."

Sifu ku Maksu ku yang sebayaWhere stories live. Discover now