sayang senyap-senyap

2.1K 28 1
                                    

8 Tahun lepas.

"Ezany..Ezany..Ezaaaany!"Jerit Ramie dari hujung block.Ezany yang sudah hujung block toleh saja pada Ramie.Ezany menjelir lidah pada Ramie dan terus mula berjalan tak cukup tanah tinggalkan Ramie yang dari tadi terjerit-jerit memanggilnya.Berbuku geram dalam hati cik abang sorang dah mula jual gee.

Menyampah betul aku dengan Ramie kata tadi tunggu dekat dewan tapi bila aku sampai batang hidung dia pun tak ada bikin panas saja.Rupanya sempat lagi pergi jual gee.Padan muka aku tinggal.

"Mana bus ni time macam ini kau tak mari-mari ye!"Ezany cekak pinggang geram pada Remie tak habis bus pula lambat.Time tak naik bus beratur pula macam lemosin dekat oscar.

"Ezany..!"Tercugap-cugap Remie dibuatnya."Eza penat aku kejar kau.Kalau asal marah saja pecut,asal marah saja pecut bukan kurus saja aku ni kering terus!"

Celaka betul mamat ni bukan dia nak pujuk cakap baik-baik aku dah kena jadi tiang lampu dekat dewan dia tak fikir.Nasib kaulah aku ni kawan yang terlebih suka dekat kau kalau tak dah lama aku tinggal kau dekat sini Ramie.

"Ezany jangalah macam ni hari ni kan dah last sekolah last paper lagi paling cepat aku jumpa kau tahun depan kut so janganlah buat muka tak comel tu."

"Benci!"Ezany terus tinggalkan Ramie.

....

"Ezany! 4 flat..4 flat!"Eish mamat ni kalau jumpa aku tak jerit tak boleh agaknya.

"Tak jelouse pun... aku pun 4 flat juga tengok tu. 4.00 tau.Suka gila aku."

"Kau pergi mana lepas ni?"Ramie buat muka baby face dia tak boleh bla comel gila.Tak boleh tak layan.

"Seberang laut cina selatan."Aku segih memanjang sukanya nak pergi.

"Sanggup kau tinggal aku"Mulalah tu nak berdrama tak sudah.

"Kau kena janji dengan aku walau apa pun terjadi kita tetap kawan tak ada putus-putus." Tegas Remie dengan muka buat-buat serius.

"Ei... ada eh putus-putus, janji-janji bagai..tak kuasa aku pergilah buat janji dengan orang lain bukan aku tau."Ezany dah mulakan langkah semula.

"Ezany!kita kawan forever tau!"Jerit Remie kuat.

Ezany tersenyum seraya mengangguk setuju.

.....

Sekarang.

"Ezany...rindu!"Jerit Remie dalam telifon.Hish mamat ni asal cakap dengan aku tak boleh agaknya tak menjerit dah macam adik beradik tarzan sudah."Kita jumpa jom aku nak lepas rindu yang teramat ni."

"Dekat mana mamak?"

"Mana lagi?"Remie buat suara blur.

"Asik-asik mamak..mamak..mamak tak ada tempat lain ke?"

"Dah situ aja aku mampu nak wat cam mana"

"Tak mampu konon dasar arkitec kedekut!"

"Jumpa dekat mamak tau."Talian terputus.kalau tak jumpa aku merana kalau jumpa sakit jiwa tapi terpaksalah juga jumpa.Mamak pun mamaklah Ezany.

"Erah!!"

....

"Asalamualaikum"Dua suara serentak memberi salam.

"Walaikumsalam"Dua suara turut serentak menjawab.Ezany lihat Remie dah nak terkelur soket mata kenapa mamat ni? Berkerut dahinya melihat Remie.

"Remie!"Jerit Ezany.

"Ops..sorry Eza"Mata Remie tertumpu pada Erah dari tadi.Adit kawan Remie turut datang bersama.Teh tarik yang di pesan tadi sampai tepat pada masanya.

"Lupa pulak..ini Erah house mate baru aku."

"Kau tak cakap pun dengan aku?"

"Buat apa aku nak cakap dengan kau kepoh sajalah."Erah dengan Adit dah mula berbual.Malas nak campur hal kita orang yang dah mula nak perang dunia.

"Yelah kawan kau tu lawa gila tak hingat punya aku nak try boleh?"

Ah!Ezany terjerit dalam hati.Gila biar benar mamat ni.Hish aku yang besar gajah depan mata dia tak nampak minah kecik macam semut itu dia nampak pulak.

"Ada boyfriend tak?"

"Aku tak tahu kau tanya sendirik"Sakit jiwa betul suka hatilah nak buat apa.

"Eza pindah duduk sini."Arah Remie.

"Kenapa pulak tak pasal betul"

"Kata suruh tanya sendirik"dengan muka cemberut Ezany tukar tempat duduk.

Hati ini rasa macam kena siat-siat tapi apa boleh buat terpaksa lah tadah mata melihat benda yang tak nak.Kawan Remie si Adit ni pula diam sebatu naik lonley dibuatnya.Kata saja rindu dekat aku tapi diri ini diketepikan.Tak apa lepas ni kau telifonlah meregek-rengek. Aku bolayan.

..............................................................................................................................................................

Ini first try saya...kalau okey..okeylah kalau tak pun tak apa.

Thank for reading :)

Sayang Senyap-SenyapWhere stories live. Discover now