الحلقه الثانيه

331 6 0
                                    

والدة رشاد(بعياط) :انتي مين؟
داليدا(بحزن) :انا عند أستاذ رشاد في الشغل وسمعت اللي حصله كان لازم أجي اتطمن
والدة رشاد(بعياط) :كتر خيرك ادعيله.. ادعيله من قلبك.. الصدمه كبيره اوي عليه
داليدا(بحزن) :كلنا بندعيله ياطنط..شدي حيلك انتي بس
والدة رشاد(بعياط) :يااارب
..فاق رشاد وافتكر كل اللي حصل.. شاف أهله واقفين بيعيطوا وملامحهم حزينه حزن كبير!..اول حاجه نطقها اسم مراته وابتدى يصرخ وجاله انهيار عصبي..
رشاد(بصريخ):دينااااااا...ياديناااااا....دينااااااا
والدة رشاد(بصويت) :اجري هات الدكتور بسرعه!
..طلع يجري أخوه وراح للدكتور ينده ورجع بيه..
الدكتور(بخوف) :ايه اللي حصله!
والدة رشاد(بصويت) :الحق رشاد يادكتور..الحقه!
..وبعد ماكانت حالة رشاد صعبه بعد موت مراته..الدكتور اداله حقنه مهدئه لحد ماراح في النوم..وداليدا مكنش ينفع تقعد معاهم خصوصاً في الحاله الصعبه دي!.. فضلت ترجع بـ ضهرها وهى كلها خوف لحد ماخرجت من المستشفى وهى أعصابها تعبانه..ركبت تاكسي ورجعت البيت!

          \فـي عـزاء ديـنـا مـرات رشـاد وأهـلـهـا/
..اجتمع قرايبهم ومعارفهم..في موقع العزاء واللي أخد عزاهم كان خالها وأهل رشاد..ومن شدة الصدمه مكنتش والدة رشاد قادره تتمالك أعصابها وكانت بتبكي بـ شده..والسيدات بيواسوها..
_البقاء لله يا عائشه..شدي حيلك
عائشه(بـ حزن) : ونعم بالله
..قربت واحده من الحاضرين وشدت كرسي وقعدت جنبها..
=اللي حصلكم ده مكنش هَين، وانا عارفه ومدركه ده كويس.. بس تمالكي أعصابك ده انتي كنتي دايماً مصدر قوه لينا!

..اتنهدت صديقتها وكملت كلامها..
=متخليش حد يشمت فيكي.. انا على ثقه تامه ان ابنك رشاد هيقوم بألف سلامه..وإنكم هتلاقوا يوسف قريب!
..ولكن عائشه مردتش عليها، وكان كل اللي بتفكر فيه ابنها رشاد.. وعلى الجهه الأخرى..كان والد رشاد وأخوه..واللي صدم الجميع..هو وجود ضياء لاشين بـ نفسه جاي يعزيهم!.. وده اللي خلى والد وأخو رشاد يتصدموا صدمه كبيره!
ضياء(مبتسم) :البقيه في حياتك
..وقرب من وش والد رشاد وهو مبتسم! وقاله بسخريه..
ضياء:رشاد ابنك عامل ايه؟ انا سمعت انه بين الحياه والموت.. بصراحه زعلت مش هكدب عليك..انا بدعيله من ساعة ما وصلي الخبر!
..ولما مصطفى أخو رشاد حس بـ نبرة شماتة ضياء فيهم.. كان لازم يرد..
مصطفى(بـ ثقه) :عقبالك يااستاذ ضياء
ضياء(بـ غل) :انت بتتمنالي الشر يامصطفى؟
مصطفى(بـ ثقه) :اطلاقاً..ده انا بتمنالك نفس اللي انت بتتمناهولنا!..مقولتش بقى جاي ليه؟
ضياء(بـ غل) :جاي أقضي واجبي..وأعمل بأصلي معاكم
مصطفى(بتريقه) :لأ وانت بتفهم في الأصول اوي ماشاءالله
ضياء(بـ غل) :زيك زي اخوك مفيش اختلاف بينكم
والد رشاد(منفعل) :انت جاي هنا وعايز مننا ايه؟
ضياء:تؤ تؤ تؤ...بلاش الطريقه دي!..متخلنيش اعاملكم المعامله اللي تستحقوها!
والد رشاد(منفعل) :انت فاكر انك هتخلع بـ عاملتك السوده دي؟.. ولا فاكرنا مغفلين ومش عارفين مين اللي ورا كل ده؟

جوازة ميراث حيث تعيش القصص. اكتشف الآن