جايده:وحشتني اوي يارشاد..انت ازاي قدرت تكمل حياتك من بعدي!
••قام رشاد وهو متنح انها ازاي خرجت من السجن!••
داليدا(بعصبيه) :مين دي؟؟
رشاد(بزعيق) :انتي خرجتي ازاي من السجن؟؟
جايده:مش مهم خرجت ازاي المهم ان انا خرجت..مين دي يارشاد..السكرتيره بتاعتك؟
رشاد(بزعيق) :اطلعي براااا...مش عايز أشوف وشك هنا تاني يازباله..بقى انتي يطلع منك كل ده!!..ده انا هوديكي في ستين داهيه انتي ومروه..بقى انا واخويا نكون ضحية طمعكم!!
جايده:مروه هربت من السجن يارشاد..وبعد ماهربت وصلت يوسف ابنك لحد ضياء لاشين والمره دي مقابل 10 مليون جنيه.. يعني مروه طالعه من بداية الحوار لـ نهايته بـ 15 مليون جنيه..انا مليش زنب في حاجه!.. انا مظلومه وهى السبب في كل اللي حصل!رشاد(مصدوم) :يوسف؟؟.. هو يوسف عايش؟؟
جايده:ايوه عايش..وانا الوحيده اللي عارفه مكانه
••راح رشاد مقرب منها وهو مقهور وكله عصبيه..كل ده وداليدا بتتفرج في صمت! ••
رشاد(بزعيق) :يوسف فييين؟؟؟..انطقي الا اقسم بالله العظيم اكون حابسك هنا لحد مايبانلك صاحب..يوسف فين؟
جايده:براحه عليا يارشاد انا مستاهلش منك كل ده
••راح رشاد ماسكها من دراعها بكل غل••
رشاد(بزعيق) :ده انتي حيه..انتي ابليس ماشي على الأرض..انا اتصدمت فيكي صدمة عمري..وشوفي كده لو بينك وبين الجنه خطوه واحده متوقفه على مسامحتي ليكي.. فانا مش مسامحك..ياتنطقي يوسف فين..يااما هوديكي في ستين داهيه!!
جايده:مانا قولتلك يوسف مع ضياء لاشين..مروه باعت ابنك له مقابل 10 مليون جنيه..قولي بقى مين دي؟
داليدا(بزعيق) :انتي اللي مين وعايزه ايه!!!.. وايه جابك هنا اصلاً
جايده(بزعيق) :انا جايده أول حب في حياة رشاد..معقول محكلكيش عني؟
رشاد(بزعيق) :ملكيش دعوه بـ داليدا يا جايده..داليدا دي هتبقى مراتي.. دي اللي وقفت جنبي بعد ماانتي كسرتيني ودوستي عليا وعلى قلبي.. دي اللي تستحق فعلاً ان انا اتجوزها وأكمل حياتي معاها..لكن واحده زيك آخرها تترمي في السجون وسط قتالين القتلهجايده:ارجعلي يا رشاد ونصلح اللي اتكسر مابينا..ويوسف يرجع لـ حضنك من تاني!
داليدا(بصدمه) :انتي ازاي بجد رخيصه اوي كده!!
رشاد(بزعيق) :انا مش هعيد كلامي تاني.. فين يوسف؟؟؟
جايده:في ايه يارشاد مانا قولتلك هو احنا هنعيد ونزيد في نفس السؤال واجابته؟..لو عايز يوسف يرجعلك.. ارجعلي..و..
رشاد(بزعيق) :ااه ماهي حاجه قصاد حاجه..طب لعلمك يوسف هيرجع ومن غير أي رجوع مابيني وبينك..لان اللي قدامك دي ماليه عينيا وبمليون واحده زيك..مفيش مقارنه اصلاً..دي كانت غلطتي انا.. بس انا اتعلمت منهاجايده(بحزن) :خدتيه مني خلاص يا داليدا؟..عارف يارشاد انا عمري مااتمنيت حاجه وكانت ليا..طول عمري كل حاجه بتمناها بتروح لغيري وانا واقفه اتفرج من بعيد..بس المره دي لأ.. مش هقف اتفرج من بعيد زي كل مره..انا المره دي مش هسيب حاجتي لحد مهما حصل!
داليدا(بزعيق) :كل اللي بيحصل ده كتير اووي.. بجد كتير!!..لو هى ممشيتش من هنا دلوقتي انا اللي همشي!
رشاد:استني انتي ياداليدا.. ده مكانك انتي..هى اللي هتمشي.. ولا لأ.. استني ياجايده
••بصيتله جايده بصة انتصار..وقرب رشاد من الموبايل واتصل بـ اللي شغالين معاه••
رشاد:الو يا علي..اقفل باب الكافيه كويس...تمام
جايده(بتوتر) :ليه يارشاد في ايه؟
رشاد:هتعرفي دلوقتي
أنت تقرأ
جوازة ميراث
Romansaفتاه تدعي داليدا لديها أخت صغرى تدعى فريده..والدهم مريض كانسر..يحبها ابن عمها ويجبرها أن تتزوجه بالإجبار بعد وفاة والدها حتى .. يقوم بمطاردها في كل الأماكن لـ غلق أبواب الرزق أمام وجهها حتى تتزوجه رغماً عنها..وتقع في حب شاب آخر لديه نفس ظروف حياتها