البارت الاول . قرائه ممتعه 💙.

293 21 27
                                    

شاب واقف ماسك في أيده سجاره و حاطط ايربودز و بسمع اغاني و بيغني بصوت مسموع و كانت الساعه ٥ الفجر و باقي حوالي كم دقيقه و يأذن اذان الفجر في نفس الوقت في شاب نازل من علي السلم و لابس ثوب ابيض بص علي الشب الثاني الي اسمه علي بحزن و قال :ربنا يهديك ي صحبي .   ازيك يا شيخ محمد.   الشيخ محمد :بخير الحمد لله ي عم نعيم و حضرتك اخبار صحتك ايه ؟. الحج نعيم و هوا بيبص علي الشاب الي اسمه علي بحزن و دموع و قال بصوت يملأه الدموع :انا تعبت ي بني ليه مطلعش زيك كده ؟! بد ما هو بايظ .
محمد بحزن علي الخال الي صحبه بقي فيه
:ربنا يهديه ي عم نعيم ادعيله استاذنك عشان الاذن اذان الفجر العم نعيم:اذنك معاك ي بني
إذن محمد الفجر و صلى بخشوع و علي واقف مكانه و مكمل سمع اغاني و غناء بصوت مسموع بدأت الناس تطلع من صلاه الفجر واحد من الناس و هو بيقول بصوت مسموع:لا إله إلا الله ايه المناظر دي ي ربي ي عم نعيم هوا ابنك مش هيبطل الي بيعمله ده ؟! الحج نعيم بحزن و قهر :ربنا يهديه .
////////////////////////////////////////
في بيت بسيط و أساس قديم بعض الشيء في ست بتصلي بخشوع و بعد ما خلصت صلي فضلت تدعي ببكاء و قهر دخل العم نعيم و كالعاده راها تبكي مثل كل يوم علي ابنها الي باظ ده و الي بعمل ذنوب  مش مدرك العذاب الي هيحصل الي هيحصل يوم يقابل الله تعالى ( في ناس كثير مننا بتفوت صلوات و بتسمع اغاني و بتعمل ذنوب كثير و الي مش ليصلي اصلا !! و يفضل يقول بكره هبدا لا بعده و هوا مش بيضحك علي حد الا نفسه  محدش هيتحاسب غيره الي عاوز يعمل حاجه يبدأ فيها محدش عارف هوا هيموت امتي م يمكن تموت قبل ما بكره يحي أو و انت قاعد دلوقتي يعني مثلا لما يبقي عليك امتحان و هوا هنا عارف ان عنده امتحان و بيذاكر حتي لو قبل الامتحان بخمس دقائق و بيزعلوا علي درجات الدنيه ف مبالك ب درجات الآخره ! ارجعوا لي ربنا زي ما بتقعد علي التلفون لي سعات قوم صلي مش هياخد منك ربع ساعه حته ! متفضلش تقول بكره هوا انت ضامن تعيش ؟ )
/////////////////////////////
في بيت الشيخ محمد دخل البيت لقي و لدته لتقوم من علي سجاده الصلاه ازي حضرتك ي ست الكل الوالده و اسمها و فاء :بخير ي حبيبي محمد :ها ي امي عمر صحي صلي صلاه الفجر ؟ و بقي احسن ؟
وفاء :اه الحمد لله يبني بس مقدرش ينزل المسجد .
محمد :ليي علي المريض حرج ي امي
الام :ربنا يبارك فيك ي بني و يوفقك في حياتك ي رب .
علي الساعه ٧ صحي محمد و توضا و صلي صلاه الشروق و لبس ملابس عباره عن قميس اسود و بنطلون جينز و نزل ركب سيارته و اتجه إلى الجامعة حيث يشتغل دكتور جامعي
دخل الجامعه و القي تحيه الاسلام كامله عشان ياخذ كل حرف و ردو بالمثل (اوقات ناس كتير تكسل و تقول هاي لو أنهم كدا حاجه واو و راقيه بس لا أو يجو يردوا يقولو و عليكم و يكسلوا يقولوها كامله لما نقول السلام عليكم لنا احر و لما نقول السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لنا احر اكبر و اكبر عكس لما تقول هاي !) .  نهايه البارت الاول 💙.

وكان وعد الله قريبا !حيث تعيش القصص. اكتشف الآن