عند رنده كانت قاعده في الجامعة مكتئبه جت بنت جميله وقالت السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ها ي رنود ازيك وحشاني .
رنده بابتسامة جميله :بخير ي مريومه وانت. ؟
مريم :انا بخير ي ستي .
رنده :يدوم .
مريم :رنود هوا عادي اسالك سؤال ؟
رنده :اتفضلي .
مريم :هوا ليه انت دائما زعلانه ي و مش هسيبك الا لما تحكي لما تحكي هترتاحي
رنده بتنهيده :هحكيلك عشان انا فعلا محتاجه حد يسمعلي رنده بدلت تحكي علي كل الي حصل ليها و أنها قد ايه اتعلقت بيهم و كانت بتعاملهم زي إخوتها بالظبط خاصه انها وحيده و معندعاش اخوات
مريم :متزعليش مني ي رنود بس انت غلطانه علفكره .
رنده بصدمه و تعجب :انا !
مريم بابتسامه جميله :اه علشان مكنش ينفع تغشيشيهم ي رنود لأن من غشنا فليس منا .
رنده :بس انا حبيت اساعدهم .
مريم :لا ي رنوده في ناس كتير بيضحكم علي نفسهم و يغشوا و يغششوا تحت مسا مساعده لأن هما كدا استغلوكي و اعتمدوا عليكي اعتماد كامل بس قد الله و ما شاء فعل مش شله بنات تخليك كده بس انت استغفري عشان الذنب انك غششتيهم .
رنده :شكرا ي مريومه انا فعلا ارتحت لما اتكلمت معاكي يلا حسبي الله ونعم الوكيل ها عملتي ايه مع البنات الي جوم امبارح مع صحبت مامتك ؟
مريم بس اسكتي دول ٤ بنا رخمين رخامه ي شيخه تخيلي أنهم عادوا سنه أولي جامعه مرتين
رنده : الحمد لله اللذي عافانا اسمهم ايه ؟
مريم :هما ٤ أقارب فيروز و ايمي و كادي و رودي من عيله الجبر .
رنده :ايه ! دول نفس البنات الي كنت بقولك عليهم .
مريم بصدمه :بجد ؟ طب شوفتي ي ستي عشان نجحوا ب مجهودك لسه زي ما هما قاعدين في سنه أولي ربنا مبيسبش حق حد المهم نقفل الصفحه دي بقي عاوزين نركز عشان الاختبارات قربت .
رنده : اه ربنا معانا ي رب .
علي فاق ولقي حوليه والده و محمد و بيقولوا حمد لله على السلامه علي :الله يسلمكم
انا هقوم بقي اصل عندي معاد مهم تشاو
التي بقهر و عصبيه :انت كنت هتموت و كل همك صحابك الصيع الي هتروح تسهر معاهم اسمع بقي عشان انا جبت اخري منك انت لو مرجعتش علي ابني الي اعرفه لا هتبقي ابني ولا اعرفك .
محمد : اهدي ي حج نعيم استهدي بالله و شرب ميه واهدي كده عشان صحتك .
و بالفعل قعد نعيم بعد ما هدي فلاش باك لأكثر من ٨ سنين كان علي و محمد علطول مع بعض و علي كان شاب خلوق عكس الوقت حافظ كتاب ربنا كاملا و كان بيصلي هوا و محمد بالناس و كانوا نفسهم يدخلوا هندسه و بالفعل قدر محمد يدخل هندسه لكن علي للاسف لا دخل سياحه و فنادق بعد ما واحد لتعرف عليه اقنعه ب ده رغم أن محمد نصحه كثير لن الشاب ده باين عليه مش كويس و دخل الجامعه و في يوم اتعرف علي شله شباب أصحاب سوء !.
/////////////////////////////////
نهايه الفصل الثالث. بقلمي ريتال هلال