البارت الثاني. وكان وعد الله قريبا!

128 15 22
                                    

صحي العصر علي رنه فونه /
علي :هاي ي مان ...... اشطا جدا
قفل و قام مغسلش وجه حتي لا قام لبس و لبس سلاسل و خواتم اكتر من اي بنت ماشيه في الشارع و اخذ عربيته و اتحرك و كالعاده علي صوت الاغاني و قعد يغني بصوت عالي جدا و طلع سجايره و بدأ يشرب و فجاه حصل حاجه مكنتش في الحسبان !
//////////////////////////////////////////
عند الشيخ محمد و هوا في المسجد :باذن الله ي اخواني هنرجع لي التوقيت القديم لحفظ القران الكريم و الناس : ربنا يجزيك كل خير ي شيخنا واحد من الناس :يعني ي شيخنا دلوقتي هتقول خطبه كده من الخطب الجميله بتاعتك ؟
الشيخ محمد: طبعا طبعا ي احبابي باذن الله.
واحد من الناس:طب حلقه القرآن ي شيخ بعد صلاه المغرب مش كدا ؟
الشيخ محمد:اه أن شاء الله.
ها حبيت نتكلم في ايه النهارده واحد من الناس: ي شيخنا انا وقتي مليان بالعافيه بحاول اصلي و جميع الصلوات في المسجد و احضر الخطب بس شكلي كدا مش هقدر اسمه الخطبه بعد كدا ولا احضر حلقه القرآن .
الشيخ محمد: اشكرك ي اخي عشان جبت موضوع الخطبه النهارده . هنتكلم ي احبابي عن تنظيم الوقت قلي ي اخ انت مش بتقعد على التلفزيون أو التلفون الشخص :للاسف ي شيخنا بقعد كتير جدا الشيخ :اهو طب بتقعد قد ايه؟ بدأوا الناس يجاوبوا الي يقول ثلاثه سعات و الي يقول كل ما اكون فاضي الشيخ :ي احبابي عدد الساعات الي بتضيع وقتك فيهم قوم احفظ آيتين ينفعوك ولا المسلسل الي طول ما انت قاعد تتفرج بتاخد ذنوب قد كده استغلوا و قتكم في حجات مفيده متمسكش الموبايل الا و انت مرتاح و حاسس براحه خلص كل الي وراك سواء شغل مذاكره و اكيد صليت الصلوات و قرأت ورد من القرآن الكريم سدقني هتبقي حاسس براحه فظيعه و متطولش عليه و متسهرش عشان ربنا يعينك و تقوم لصلاه الفجر و طبعا قبل ما تنام و نام وانت متوضي علي جنبك الأيمن و علي ذكر الله تعالى.
في حي آخر في بنت جميله قاعده علي السرير و بتبكي و بتقول ي رب خلاص تعبت من الحياه دي محدش بيحبني الناس بيصحبوني مصلحه فلاش باك البنت الصغيره الي اسمها رنده قاعده و بتاكل السندوتش في المدرسه و في شله بنات بعدين يتكلموا وحده منهم شوفوا ي بنات البنت دي شاطره جدا ايه رايكم نتعرف عليها عشان الاختبارات ردت البنت التانيه بخبث صح ي ايمي بعد مده نعمل بلوم و خلاص بس المهم تغششنا . وبالفعل اتعرفوا البنات علي رنده و خلوها تغششهم وقت الامتحانات و بعد كده بعدوا عنها و عملوا بلوك و كانت اخر سنه في ثانويه
( في بنات كتير يشوفوا بنت شاطره و طيبه يستغلوها بس متنسوش أن كما تدين تدان !)
و للاسف رنده دخلت خاله لكتئاب خاصه أن حصل لها كذا موقف قبل كده و من نفس النوع و بقت تتمني الموت السؤال هنا هل هي كانت قريبه من ربننه ؟! الاجابه لا عشان لو كان أمنها قوي كانت مفكرتش في كده اصلا .
عند علي فجاه العربيه دخلت في شجره و شافه واحد و وداه المستشفى بعد ما فاق لان ماكنش في إثبات خطيره كلها سطحيه صحي لقي الشيخ محمد و والده حوليه طب و صحابه أو الي اسمهم صحابه فينهم !!؟؟؟.
/////////
نهايه البارت الثاني.
قولوا رايكم و توقعات للي هيحصل .

و كان وعد الله قريبا!
بقلمي ريتال هلال

وكان وعد الله قريبا !حيث تعيش القصص. اكتشف الآن