part (1)

405 4 0
                                    

".. في احد المنازل في حي القاهره الكبرى.. كانت تنام بطلتنا مثل الملائكه..ورغم ان ضوء الشمس تغلغل من النافذه لعينيها ولكنها لم تشعر بشئ فهي تنام مثل الاموات..!!
ولم تمر دقائق ودلفت والدتها الى غرفتها لتبدأ ما تفعله يوميا.."

فريده وبأعلى صوتها: بتت ي حووووور قوميي هتتأخري ع الجامعه قوومي..!

تململت حور في فراشها بإنزعاج ثم نهضت وجلست وهي تفرك في عينيها
وتقول:خلاص ي حجه صحيت خلااص..!
فريده بصدمه مصطنعه فهي تعودت على تلك الكلمات من ابنتها: خلاص ي حجه!!! لا محترمه يابت محترمه ومتربيه قومي اخلصيي عقبال اما اصحي بقيت الجثث اللي في البيت ده..!
ثم ذهبت وهي تتمتم ببعض الكلمات الغير مفهومه..!
"بينما نهضت حور ثم ذهبت الى المرحاض.. ثم خرجت ادت فرضها وارتدت ملابسها..ثم ذهبت لتتناول فطورها.. "
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الجانب الآخر في ڤيلا الجارحي كان بطلنا استيقظ من نومه وذهب للمرحاض ثم خرج ودلف لحجرة الملابس لكي يرتدي ملابسه.. وبعد قليل من الوقت كان يضع القليل من عطره ثم انتهى ونزل للاسفل.. حيث باقي عائلته.
ــــــــ
"في الاسفل"

نزل جاسر الي الاسفل ببرود فوجد والده ووالدته جالسين ويتناولو الافطار ولكن لم يجد شقيقته.. فعلم انها مازالت نائمه فذهب ليلقي عليهم التحيه ثم يذهب لإيقاظها..

جاسر بهدوء: صباح الخير..

والده ووالدته بنفس الهدوء:

"صباح النور..

جاسر: تولين مصحيتش؟

والدته: نايمه الصبح كانت قاعده طول الليل بتذاكر عشان دكتور الماده الجديد عاملهم امتحان.

جاسر وهو ينهض ليذهب الى عمله:

تمام.. انا ماشي عايزه حاجه؟

عايده والدته: عايزه سلامتك ياحبيبي تروح وتيجي بالسلامه خلي بالك من نفسك وملكش..

قاطعها جاسر ضاحكا وهو يقول: ياماما ياحبيبتي يانور عيني والله انا كبير وعارف انا بعمل اي ومش طفل صغير عشان كل يوم تسمعيني نفس الكلام والله حفظت..!

نظرت له عايده بنظرات عتاب مصطنع: وانا برضو قولتلك ميت مره انك مهما تكبر هتفضل ف عيني صغير...ومش عايزه كلام تاني.... اتفضل على شغلك..

قالتها بصرامه مصطنعه.

ضحك جاسر ثم ذهب ليقبل يديها ثم خرج من منزله ثم صعد الى سيارته وانطلق الى شركته.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
" عند حور"

كانت تتحدث مع صديقتها على الهاتف وبالطبع هي دارين..

حور: اعمل طيب هو بإيدي الطريق زحمه والله..

دارين بغيظ: ونبي!! ولما هو الطريق زحمه بتتعصبي عليا ليه وبتتنرفزي اني نازله متاخر.. عاجبك وقفتي في الشمس دي ياست حور....؟!

حـور الـجـاسـرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن