1. BÖLÜM

49 4 0
                                    

Ampulün içindeki teller ne işe yarar?

Ampulün mucidi Thomas Edison, elektriğin aydınlatmada kullanılması için sayısız deneyler yapmış ve sonunda metallerin elektriğe karşı direnç özelliğini keşfetmiştir. Metaller, üzerlerinden elektrik akımı geçerken direnç gösterirler. Yani elektrik akımına izin vermek istemezler. Bu sebeple elektrik enerjisinin bir kısmı bu direnç yüzünden kaybolur, daha doğrusu ısı enerjisine dönüşür. Isı enerjisi tel üzerinde biriktikçe, telin sıcaklığı artmaya ve sonunda ışık yaymaya başlar. Günümüzde ampullerin içinde " tungsten " ya da daha yaygın adıyla"volfram " isimli metal kullanılmaktadır. Bu metal çok yüksek bir dirence sahip olduğu için, elektrik enerjisiyle karşılaştığı anda ışık yaymaya başlar. Türkiye'deki en büyük volfram madeni Uludağ'dadır.

Kaşıkçı Elması nedir ?

Kaşıkçı Elması yeryüzünün en ünlü elmaslarından biridir. 86 karatlık ana elmas gövdesinin çevresinde çift sıra halinde 49 adet küçük elmas döşenmiştir. Rivayete göre, Kaşıkçılık yaparak geçimini sağlamaya çalışan fakir bir adam bu elması işlenmemiş halde bir çöplükte bulmuştur. Cama benzettiği için çarşıdaki bir kuyumcuya bu paha biçilemez taşı sadece 10 akçeye (10 liraya)satar. Kuyumcu, taşı bir meslektaşına gösterir. Diğer kuyumcu, taşın çok değerli olduğunu anlayıp almaya çalışır. Aralarında taş yüzünden kavga çıkar ve olay kuyumcubaşı denilen, kuyumcuların o zamanki başkanının kulağına gider. Kuyumcubaşı da taşa el koyar ve 4. Mehmedin emri ile onu işleyerek bugüne ulaşan şeklini verir. Kaşıkçı Elması şu anda Topkapı Sarayı'nın müze bölümünde sergilenmektedir.

Turgut Reis kimdir?

Turgut Reis, 1485-1565 yılları arasında yaşamış, Türk Denizcilik tarihinin en önemli şahıslarındandır. Osmanlı Donanması'na Komutanlığı etmiştir. Turgut Reis, ok ve mızrak kullanma yeteneği sayesinde keşfedilerek henüz 12 yaşında Osmanlı ordusuna katıldı. Sonraları başarılı bir topçu oldu ve 32 yaşındayken ilk seferine katılarak Memlûk Sultanlığı'na gitti. Deniz topçuluğunda kendisi gibi yetenekli askerlere ihtiyaç duyulduğundan donanmaya katıldı. Barbaros Hayrettin Paşa'yla yakın dost oldu ve birlikte onlarca başarılı seferde bulundulr. 1540 yılında Cenevizler tarafından pusuya düşürülüp esir edilen Turgut Reis, 1544 yılında Barbaros Hayrettin Paşa'nın yoğun çabaları sonucu özgürlüğüne kavuştu ve görevlerine devam etti. 1546'da Barbaros'un ölümünden sonra donanmanın başına geçti. 1565 yılında geride büyük hizmetler bırakarak yaşama veda eden Turgut Reis'in, Muğla'nın Bodrum ilçesinde adını taşıyan bir semt bulunmaktadır.

Yayımlanan bölümlerin sonuna geldiniz.

⏰ Son güncelleme: Jun 07, 2015 ⏰

Yeni bölümlerden haberdar olmak için bu hikayeyi Kütüphanenize ekleyin!

BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin