BAB 5

388 22 2
                                    

Hari berlalu dengan lancar. Aku dan Haidar dah mula rapat balik macam dulu. Dia dan keluarga dia dah balik ke rumah diorang. Umi dengan abi aku pun menyibuk ikut diorang balik. Tak tahu la kenapa. Amelia tinggal dengan aku memandangkan dia anak yatim dan tak ada saudara mara.

Aku capai phone yang terletak di tepi katil. Ada Whatsapp dari nombor yang aku tak tahu siapa.

'Kau takkan dapat kahwin dengan Haidar. Kau milik aku' - unknown

Berkerut dahiku membaca mesej itu. Siapa ni? Aku milik dia? Siapa?

Aku malas nak fikir. Bangun dan solat subuh lagi bagus.

Usai solat subuh , aku membersihkan diri dan turun ke bawah untuk menyediakan sarapan bersama Amelia memandangkan umi dan abiku berada di rumah Haidar sekarang. Entah apa yang diorang buat kat sana. Tak balik lagi daripada semalam.

Di dapur , aku melihat satu susuk tubuh yang amat aku rindui. Ya Allah adik akuu!! Airis Hawani binti Afifi.

"Airissss!!!!! Ya Allah bila kau balik?? Asal tak bagitau akuu??!!" jeritku penuh teruja. Lama sangat aku tak jumpa adik bongsuku ini. Maklum la dia belajar dekat US.

"Woi woii tak boleh nafassss" Airis yang di dalam pelukanku itu menolak lembut tubuhku. 

"Aku baru je balik malam tadi. Saja aje tak bagitau kau long , surprisee!!! hehe" jawab Airis sambil sengih macam kerang busuk.

"Macam-macam la kau ni dik. Ha ni siapa yang ambil kau semalam? Setahu aku umi dengan abi takde semalam , diorang pergi rumah bakal abang ipar kau" kataku sambil mencekak pinggang. Risau juga adik perempuan aku ni balik dengan orang yang bukan-bukan.

"Aku yang ambil dia semalam." Kata Amelia sebaik saja dia turun dari tangga.

"Kau tahu adik aku balik? Kenapa tak bagitahu akuuu?!!!" marahku.

"Alah rilek la long , kan aku cakap aku nak suprise kau hihi" Airis membela Amelia yang hampir saja aku tarik telinganya hahahha.

"Ye la yela , nasib sayang" perlahan saja perkataan terakhir itu keluar dari mulutku. Tapi masih didengari oleh dua orang manusia tu.

"Aku tahu kau sayang aku long hahhaahhahha" Ujar Airis sambil gelak terbahak-bahak sampai terbatuk dia.

"Eh dah dah , jom tolong aku masak , umi dengan abi kau takde. Diorang tidur rumah Haidar" Ajak Amelia.

"Ok" jawab aku dan Airis serentak.

Kami memasak hidangan yang simple aje. Amelia masakkan nasi goreng kampung. Aku tolong sediakan bahan aje. Bab masak ni aku memang surrender awal.

Airis pula goreng telur dadar. Dia ni tak sah kalau takde telur goreng dadar.

Kami menjamah makanan yang dimasak oleh Amelia dan Airis. Aku tak masak. Hahaha.

Sambil makan , kitorang berbual. Kadang-kadang kami gelak sebab kisah Airis dekat US. Oh ya , ni dia balik pun sebab cuti sem. Bulan depan balik sana balik. Ye cuti sebulan. Jangan tanya kenapa cuti sebulan , author reka aje hahahahhaha.

"Eh Ris , nanti kakak kau kahwin kau tak balik ke?" tanya Amelia sambil menyuap nasi goreng kampung ke dalam mulutnya.

"Balik kot. Doa la Ris dapat cuti. Assignment belambak. Sakit otak Ris." kata adikku dengan sebelah tangannya memicit dahi.

"Takpe dik , kalau masa majlis sebelah Haidar kau tak datang takpe , tapi kalau sebelah keluarga kita kau tak datang , aku rasa hilang kepala kau kena pancung dengan umi hahahahahaha" ujarku.

"Assalamualaikum" terdengar suara garau yang aku rindui lagi. Yep!! Adik aku yang seorang lagi tuu!!

"Waalaikumsalam" jawab kami bertiga serentak sambil menoleh ke arah orang yang memberi salam tersebut.

Belongs To UsWhere stories live. Discover now