Keesokan pagi...
Amelia bangun dari perbaringan. Bangun dan nak solat. Rutin pagi sebagai umat Islam.
Selesai solat , Amelia turun ke bawah. Jam menunjukkan jam 7:30a.m. Nak masak. Kena masak lebih untuk 'mamat' tuu.
Turun bawah , kelibat makcik Hanisa dengan Ara yang sedang menjamah kuih di dapur singgah di kornea mata.
"Assalamualaikum" sapaku.
"Waalaikumsalam. Awal bangun?" jawab Adara.
"Waalaikumsalam. Lia meh makan sekali. Ini kuih tadi pakcik kamu beli masa dia balik subuh tadi" pelawa makcik Hanisa pula.
Aku hanya menurut. Duduk kejap makan kuih buat alas perut sebelum berperang dengan dapur.
Selesai menjamah sedikit kuih , aku bangun menuju ke sinki untuk membasuh tangan. Kemudian aku berjalan pula ke arah peti sejuk untuk keluarkan ayam beku.
"Nak masak dah ke?" tanya Adara.
"Haah. Jap lagi nak bungkuskan untuk Luth. Semalam Luth suruh masakkan sarapan untuk dia." jawabku jujur. Buat apa nak menipu?
"Ha kalau macam tu jom lah kita masak sekarang. Kejap lagi 2 budak tu bangun , mengamuk pula diorang takde makanan." ajak makcik Hanisa.
Adara hanya tersengih memandangku. Dah kenapa minah ni?
Kami masak simple aje. Adara tukang tolong potong bahan aje. Nasi lemak ayam goreng berempah. Perghhh telan air liur mattt.
Aku masukkan sambal dari kuali ke mangkuk sederhana besar dan hulurkan kepada Adara. Adara hidangkannya ke atas meja.
Kemudian Adara berlalu ke satu rak khas untuk membancuh air. Adara bancuh kopi panas dan teh.
Makcik Hanisa pula naik ke atas untuk mengejutkan anak-anaknya. Dah sampai menjerit nak terkeluar anak tekak pun tak dengar , biar tangan pulak buat kerja.
Aku dan Adara duduk di kerusi meja makan. Kami duduk berhadapan. Aku ambil phone yang bergetar dalam poket.
'Luth'
Aku tekan contactnya. Dua mesej tak berbalas.
Dah bangun ke? - Luth Raes
Lapar - Luth RaesDah lama dah bangun. Ni baru siap masak dengan makcik Hanisa dengan Adara sekali. - Amelia Rose
Jawabku. Tanpa sedar , bibirku menguntum senyum.
Adara kat depan aku ni dari tadi tenung aku. Terus mati senyum aku tadi. Alamak kantoi!
"Ha yang kau ni apahal? Tersengih-sengih. Mesej siapa?" tanya Adara. Aku hanya senyum. Dia jeling aku.
Aku sambung mesej Luth. Nak makan dulu tapi makcik Hanisa dengan dua ketul manusia tu tak turun lagi. Adara pun tengah tengok phone. Tak tahu la dia buat apa. Malas nak ambil tahu.
Bila nak hantar? - Luth Raes
Kejap lagi lah. Dalam pukul 9.- Amelia Rose
Hmm okay. - Luth Raes
Aku tutup telefon. Makcik Hanisa dah turun. Airis pun sama. Cuma Aleef je tak nampak lagi. Tengah mandi la kot.
Pakcik Hafifi yang membaca surat khabar di ruang tamu tadi pun dah duduk di tempatnya. Adara masih lagi ralit dengan phonenya. Sampai tak sedar yang semua orang tengah tengok dia. Haih...
YOU ARE READING
Belongs To Us
Fanfiction(ON GOING) slow update Haidar + Adara Pertemuan yang tak disangka , setelah 3 tahun terputus hubungan , mereka bertemu di satu majlis kesyukuran keluarga Adara . Ternyata ibu bapa mereka dah merancang nak jodohkan mereka berdua. Pada mulanya Adara...