Açılışta Temel Amaçlar

21 8 0
                                    

Her ne kadar açılışta oynanabilecek çok sayıda hamle olsa da bunların arkasındaki amaç aynıdır.

Tıpkı satrancın diğer bölümleri gibi, şahı korumak ve mümkün olduğunca taş vermekten kaçınmak açılıştaki temel amaçlardandır.

Taşları geliştirme

Bilindiği gibi oyunun başlangıcında tüm ağır taşlar (piyon dışındaki taşlar) piyon zincirinin gerisinde yer almaktadır.

Dolayısıyla oyun alanı üzerinde hiçbir baskıları yoktur ve (at dışında) tümüyle hareketsizdirler.

Bu yüzden açılışta, elden geldiğince hızlı bir şekilde oyuna sokulmaları, diğer deyişle piyon zincirinin dışına doğru hareket ettirilmeleri gerekmektedir.

Taşları piyon zincirinin dışına çıkarmaya "Taşları Geliştirme" denir.

Merkezin Kontrolü ve kapanması

Satranç tahtasının geometrik olarak merkezindeki birbirine bitişik dört kareye merkez denilmektedir.

Merkez bölgenin açılış hamleleri sırasında kontrol altına alınmasının iki açıdan önemi vardır.

●Birinci olarak bilindiği gibi ağır taşlar, kenarlardayken daha az etkilidir, tehdit edebildikleri karelerin sayısı daha azdır. Merkeze doğru hareket ettirildiklerinde kontrol alanları genişler. Bu ise oyuncuya taktik geliştirmede daha geniş bir esneklik sağlar.

Örnek

Örneğin burada atın gidebileceği sadece 3 kare var

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

Örneğin burada atın gidebileceği sadece 3 kare var. At merkeze değil kenara oynatılmış.

Burada ise at beş farklı yere gidebilir ayrıca e5 karesindeki piyonu da alabilir

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

Burada ise at beş farklı yere gidebilir ayrıca e5 karesindeki piyonu da alabilir. At merkeze oynatılmış.

●İkinci olarak merkezin kontrolü, rakip pozisyonunun merkezine yönelik bir yarma hareketine olanak sağlar ve rakibin pozisyonunu ikiye bölerek hareket olanaklarını kısıtlar. Böylece güçlü bir pozisyon elde etmesini sağlar. Bu yüzden rakipten önce merkezin kontrolünün ele geçirilmesine çalışılmalıdır. Kısacası merkezin kontrolünü elinize almak çok önemlidir.

Şahı Güvence Altına Alma

Burada esas olan ilk adım, güvenli kanada doğru rok yapmaktır.

Ancak vezirler oyundan çıktıktan sonra rok atılması iyi değildir. Çünkü Şahın merkeze ilerleyerek piyonlarını koruması gerekir.

Piyonların Yapısını Koruma Ve Geliştirme

Rakip taşların ileri hareketini önleyecek bir piyon zinciri oluşturmak. Burada önemli olan piyonların zayıf olduğu durumlardan kaçınmaktır.

Örneğin izole piyonlar, aynı sütunda aynı renkte piyon bulunması vs vs.

Ayrıca oyun sonu bölümü için piyonlar
oldukça önemli bir yer tutar. Bunun için oyun başlarında piyon kaybetmekten kaçınmak ilerde avantaja dönüşebilir.

SATRANÇHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin