Walaupun Shahida sudah mandi wajib dan menunaikan solat Isyak, dia masih belum dapat melelapkan mata. Perlahan-lahan dia bangkit dari katil dan berjalan keluar dari bilik tidurnya menuju ke dapur. Suis lampu dapur ditekan dan Shahida memeriksa peket minuman yang masih ada dalam laci kabinet dapur. Dia memilih sepeket minuman susu kambing yang diharapkan boleh membantunya mendapatkan tidur yang nyenyak sepanjang malam.
Semasa Shahida sedang menunggu air yang dia jerang untuk mendidih, tiba-tiba Anuar muncul di dapur dan memeluk wanita itu dari belakang. Shahida agak terperanjat dengan kemunculan tiba-tiba anak saudaranya, namun ketika tangan Anuar yang hangat perlahan-lahan mendarat di pinggangnya, dia cepat kembali menjadi tenang. Dia rasa cukup selamat.
"Mak Alang buat apa ni? Kenapa tak tidur lagi?" tanya Anuar.
"Mak Alang nak bancuh air susu kambing ni. Nuar nak Mak Alang bancuhkan air?"
"Tak payahlah. Anuar tumpang minum Mak Alang punya susu kambing boleh tak?"
Shahida hanya mampu senyum melayan sikap mengada-ngada anak saudaranya.
"Boleh... Apa pulak tak boleh... Demi anak sedara yang Mak Alang sayang ni, Mak Alang sanggup layankan perangai Nuar yang mengada-ngada ni," ujar Shahida sambil mencubit pipi kiri anak saudara kesayangannya yang menempel rapat di tepi kepalanya.
Anuar mengaduh sakit. Shahida rasa puas dapat mengusik anak saudaranya.
"Mak Alang..."
"Ya, sayang?"
"Mak Alang betul ke sayangkan Anuar?"
Shahida terdiam. Kemudian dia menjawab, "Kenapa pulak Mak Alang tak sayang?"
Anuar merasakan Mak Alangnya cuba berdalih. Soalan yang dirasakan sudah cukup berterus-terang dijawab dengan soalan juga. Nak tak nak dia kena cuba mendapatkan kepastian.
"Kalau sayang, kenapa Mak Alang menangis masa kat warung tu tadi?" tanya Anuar.
Akhirnya keluar juga soalan yang mahu dielakkan oleh Shahida sejak dari tadi. Berat hati Shahida untuk berterus-terang tentang apa yang terbuku di hatinya setelah dia dan anak saudaranya terlanjur berhubungan intim ketika berteduh daripada hujan yang lebat. Mahu saja Shahida melupakan perkara berdosa yang berlaku antara mereka berdua beranak, namun tidak semudah itu dia dapat melakukannya. Tipulah kalau dia tidak terkenang langsung betapa berbunga hatinya apabila dipeluk dan dicium penuh nafsu oleh anak saudaranya sendiri. Jiwanya jadi sangat bahagia apabila air mani lelaki yang paling dia sayang akhirnya mengalir deras dalam rahimnya yang tandus untuk sekian lama. Namun apabila Shahida memikirkan air mani Anuar berkemungkinan membenihkan zuriat anak luar nikah mereka berdua, hatinya terus meruntun hiba. Kenapa dia dan anak saudaranya ditakdirkan supaya haram berkahwin?
Sambil cuba menahan sebak di dada, Shahida cuba menjawab dengan jujur.
"Mak Alang sebenarnya takut... Nuar tak takut ke?"
"Nak takut apa?" tanya Anuar macam orang bodoh. Dia masih belum faham.
"Mengandung anak Nuar," ucap Shahida menuturkan fikiran terlarang.
Kali ini Anuar pula yang terdiam. Rupa-rupanya itulah perkara yang membuatkan mak saudaranya mengalirkan air mata tidak semena-mena setelah mereka berhubungan intim. Anuar ditimpa rasa bersalah kerana tidak menyedari lebih awal tentang hal penting sebegitu.
"Mak Alang... Anuar mintak maaf sangat-sangat... Anuar memang tak terfikir langsung pasal tu tadi. Anuar... Anuar hanya ikutkan perasaan. Anuar tak sedar Mak Alang..."
Belum sempat Anuar menghabiskan ayatnya, Shahida memotong, "Nuar... Tak perlulah nak mintak maaf... Mak Alang pun bersalah dalam hal ni. Mak Alang yang bagi peluang pada Nuar untuk melakukan perkara macam tu pada Mak Alang. Nuar janganlah rasa bersalah..."
YOU ARE READING
CINTA TAK KENAL SIAPA (MUSIM 1)
Storie d'amoreShahida menjanda untuk beberapa tahun setelah kematian suaminya. Anuar, anak saudaranya datang untuk membantunya menghadapi hidup yang sepi tanpa teman di sisi. Masih adakah sinar untuk hidupnya jadi lebih bermakna selepas ini?