- Tak Semudah Itu -

5 2 14
                                    

Hana dan Jun menghabiskan waktu bersama, menikmati kisah yang indah dalam hubungan mereka. Mereka bahagia bersama, berkongsi impian dan berjanji untuk saling ada dalam perjalanan hidup masing-masing. Hana rasa beruntung memiliki Jun sebagai kekasihnya. Ya, Jun adalah 'rumah'nya setelah kepergian ibunya ke syurga dan ayahnya berkahwin lagi. Hana sudah tiada tempat bergantung.

Namun, seiring berjalannya waktu, Hana mula merasakan perubahan dalam hubungan mereka. Jun mula menjauh dari Hana dan dia lebih fokus pada jawatannya sebagai Ketua Majlis Perwakilan Pelajar di sekolah mereka. Ketika mereka bersama, dia sering kali terlihat terganggu dan jiwanya seperti tidak bersama. Kosong. Tiada perasaan.

Hana cuba mencari tahu apa yang terjadi. Dia nak tahu kenapa Jun berubah dan mengapa dia tidak lagi mendapatkan perhatian dan kasih sayang yang sama seperti sebelumnya. Namun, setiap kali dia cuba meluahkan perasaannya, Jun terus mengalihkan topik.

 Namun, setiap kali dia cuba meluahkan perasaannya, Jun terus mengalihkan topik

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hana tersenyum tipis setelah membalas chat dari Jun. Dia terluka, dengan mudah Jun menghantarkan pesan begitu. Tetapi apa yang dia boleh buat dengan perasaannya? Hana sangat sayangkan Jun.

Hana sedar Jun sudah tidak seperti dulu lagi. Rasa sayang Jun sudah berubah setelah dia berjumpa dengan Seuli. Gadis baru pindahan dari Daegu. Hana tak menyalahkan gadis itu, dia akui Seuli seorang yang perfect bermula dari wajah, pelajaran, keluarga dan kewangan. Kalau nak dibandingkan dengan dia yang serba serbi kekurangan. Kehilangan ibu tersayang, dibuang keluarga, tiada harta dan duduk merempat. Hana kalah.

** Skip**

Jam menunjukkan angka 6.15 petang dan tiada khabar dari Jun. Hana keluar dari bilik bawah tanah yang dia sewa setelah ayahnya berkahwin baru. Dia ingin mencari makanan untuk dialas perutnya. Hari itu Jun berjanji untuk mengajaknya pergi makan malam bersama. Panggilannya tak dijawab langsung.

Smartphone milik Hana bergetar menandakan ada panggilan masuk. Cepat-cepat dia keluarkan dari saku miliknya berharap itu panggilan dari Jun. Tapi sayang, dia mendapatkan panggilan dari Daeum. Rakan sekelasnya.

"Hello Hana! Kenapa tak datang sini?" - Daeum

"Sini? Mana?" - Hana

"Ouh? Jun tak bagitahu kita ada majlis kecil-kecilan meraikan Jun dengan Seuli menang pidato kebangsaan tu?" - Daeum

"Tak ada Daeum. Aku sekarang tengah tunggu dia sebab dia kata nak ajak aku makan malam lepas balik dari pertandingan tu. Tapi dah sejam lebih aku tunggu. Call pun tak angkat." - Hana

"Hana? You okay? Nak aku jemput kau?" - Daeum

"It's okay Daeum. Have fun! Aku pun dah tukar baju nak tidur dah." Tipu Hana. Sedangkan dia kini berada dihadapan mini market menahan tangis.

"Okay lah kalau macam tu. Apa-apa kau inform aku." - Daeum

Talian dimatikan. Air mata yang mengalir diseka perlahan. 'Kau kena kuat Hana. Mungkin dia lupa janji dia dengan kau.'

Hana baru membuka aplikasi twit selepas menerima panggilan dari Daeun

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hana baru membuka aplikasi twit selepas menerima panggilan dari Daeun. "Congrats Jun." Ujar Hana perlahan. Dia terus menghantar mesej kepada Jun. Mengucapkan tahniah.

Hana membalas pesanan dari Jun

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hana membalas pesanan dari Jun. Dia merasa semakin sendirian meskipun mereka masih berhubungan. Dia merasa Jun tidak lagi menghargai atau mendahulukan kehadirannya. Hati Hana penuh dengan rasa sakit dan kebingungan. Dia merenung kembali. Mungkin ada perkara dan kesalahan yang dia lakukan sehingga membuatkan Jun hilang minat kepadanya.

Hana cuba meningkatkan komunikasi mereka dengan menghantar pesanan di Wasaf, berusaha keras untuk mendapatkan perhatian Jun, tetapi usahanya tak pernah berhasil. Setiap kali dia merasa sedang mendekati Jun, Jun seolah-olah menjauh. Perasaan cintanya yang tak terbalas semakin menghantui Hana, mengisi hari-harinya dengan kekosongan dan kesedihan.

 Perasaan cintanya yang tak terbalas semakin menghantui Hana, mengisi hari-harinya dengan kekosongan dan kesedihan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Puncak dari kesedihan Hana datang ketika dia mengetahui bahwa Jun telah menjalin hubungan dengan Seuli. Rasanya seperti pukulan keras yang membuatnya terjatuh. Segala harapan dan impian mereka hancur dalam sekejap. Hana merasa diabaikan, diacuhkan, dan dianggap sebatas bayangan oleh kekasihnya sendiri.

Hana berusaha mencari jawaban dari Jun, memohon untuk penjelasan, dan akhirnya Hana mendapat jawaban yang tidak menyenangkan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hana berusaha mencari jawaban dari Jun, memohon untuk penjelasan, dan akhirnya Hana mendapat jawaban yang tidak menyenangkan. Dia merasa ditinggalkan dan dikhianati oleh orang yang dia cintai sepenuh hati dan yang telah Hana anggap sebagai 'rumah' itu. Hati Hana hancur menjadi jutaan kepingan.

** SKIP **

Hana harus belajar untuk menyembuhkan luka dan memulihkan diri dari kehancuran cinta yang dia alami. Dia mengalami masa sulit, merenung dan mencari kekuatan dalam dirinya sendiri. 'Rumah'nya musnah.

Terima Kasih untuk segala kenangan dan terima kasih buat kehancuran yang telah diberikan.

TAMAT

SEVENTEEN (세븐틴) OneShot *Malay*Where stories live. Discover now