1

2 0 0
                                    

Seroja memulakan langkah untk pulang ke rumah . Seblum langkah dimulakan seroja menoleh keatas melihat langit yg semakin gelap ditutupi awan hitam . "Haih hujan lagi harini " bisik hati seroja . dia berjalan perlahan menuju ke stesen bas. Hujan mulai turun , langkah seroja mulai laju dek kerana tidak mahu dibasahi hujan . Tiba dia stesen bas seroja terus ddk menunggu bas tiba . "Bila dapat pergi bercuti ye , asyik kerja je dapat pergi bercuti dekat dekat pun dah tkpe dah dlm Malaysia pun jadila " keluh seroja sendirian.

Bahu seroja terangkat apabila dicuit dri belakang dengan terkejut gadis itu terus menoleh ke belakang melihat kawan sekerjanya yg mencuit nya dri belakang hatinya mula rasa lega. " Ishhh kau ni terkejut aku dh la aku sorng ii kt sini ingat penyamun mana tadi " marah seroja.
Amira kawan rapatnya itu mencebik. " Ala kau ni gurau sikit pun nak marah , lagipun mana ad penyamun nak samun kau duit pun tkde hahahahaha " sakat amira . " Ye pun aku tkde duit jngn la ckp gitu sedih au hm " balas seroja pura ii merajuk . " Dah la aku gurau je jngn la sentap " pujuk amira tidak mahu seroja bermasam muka dengan nya .

Tidak smpai beberapa minit bas tiba , terus dua org gadis itu bergegas masuk kedalam bas . Gadis itu ddk bersebelahan , amira mula membaca surat khabar yg dia baru sahaja beli seb manakala seroja pula hnya mendengar lagu smbil memandang kearah luar . Lamunan seroja tersentak apabila diuit lgi oleh amira "we ja kau tngok pakej penerbangan ke Jakarta ni  murah gilaa " ujar amira. " Rm 2k je wey pergi balik sekali hotel , breakfast , lawat tempat ii menarik and jalan ii dekat sana sekali sumpah murah " terang amira pnjang lebar . Seroja mengambil telefon bimbit milik kawan nya itu dan mula membaca satu persatu tentang pakej penerbangan itu. Dangan wajah tidak berminat terus seroja memulangkan telefon bimbit itu kembali kepada pemiliknya. " Mesti scam smua ni " jawap seroja ringkas. Dlm fikiran gadis itu harganya tidak masuk akal kerana terlampau murah. Amira mengangkat kening melihat reaksi kawanya itu . Amira hanya diam tidak ingin berkata ap kerana ad betulnya juga tidak mungkin tiket penerbangan ke Jakarta semurah itu tambahan pula pakej itu termasuk sekali dngn hotel , makanan dan pengankutan untk kemana ii saja . Amira tetap menyimpan feed yg berkenaan dengan pakej penerbangan tersebut. " Mana la tau bukan scam kan " bisik hatinya.

Setelah beberapa minit mendiamkan diri amira mula bersuara dengan perasaan teruja " apa kata kita buat bet nak tak " ujar amira sambil tersenyum lebar . Seroja mengankat keningnya sambil memandang tajam mata amira " bet ap pulak kau ni mira " jawap seroja hairan . " Kalau hujan ni berhenti sebelum pukul 5 kau ikot aku pergi bercuti ni nak? " Belum sempat gadis itu menghabiskan ayatnya seroja terus memotong " kan aku cakap scam je mira" ujar seroja dingin . Entah kenapa kawannya itu benar ii ingin ke Jakarta entah ap yg menarik di Jakarta itu rasanya sama sja seperti Kuala Lumpur bandar besar yg pesat membangun mungkin ad yg menariknya tentang bangunan ii dan budaya ii rakyat tempatan tapi di fikiran gadis itu Jakarta sama seperti Kuala Lumpur hanya bandar yg pesat membangun.

"Dari kau ajak aku pergi Jakarta tu baik kita pergi Pulau Perhentian ke or Pulau Pangkor ke dapat jugak tenangkan fikiran tngok laut sedap jgk mata aku memandang alam semula jadi " bebel seroja panjang lebar.

" Ish kau ni aku teringin nak tngok negara orang nk tngok budaya orang " jelas amira ringkas

Seroja membuat muka hairan " tapi kan orang Malaysia dngn Indonesia tu kan lebih kurang sama , rupa, warna kulit , warna rambut and bahasa pun nak dekat sama . Lagipun kan dekat Malaysia ni ramai je orang Indonesia mcm kt tmpt kerja kita tu." Ujar seroja sambil mengambil botol air di dalam begnya.

"Jom la ja tk lama pun 3 hari 2 malam je lagipun murah " pujuk amira sekali lgi

Setelah air habis diteguk seroja pun menjawap pujukan kawan rapatnya itu
" Nanti aku fikir balik kau "
" Kau hanta feed pasal pakej percutian tu dekat aku , aku nk tngok profile dia sepenuhnya mungkin aku akn ubah fikiran " .

Sesat DihatimuWhere stories live. Discover now