Seri hazır, şimdi sırada ne var? Çeviri yapacağınız ya da görsel indireceğiniz kaynakları bulmak. Okuduğum siteden indiririm ne de olsa düşüncesi, fanların çevirdiği ya da lisanslı ürünün korsan paylaşıldığı sitelerden okuyorsanız, işin son hâlinin kalitesini inanılmaz derecede düşürüyor. Çünkü hem görüntü kalitesi düşük oluyor hem de o kaynakta eksik sayfa ya da bozuk görsel olma ihtimali var. İşe yeni başlayanlar da genelde bu hataya düşüyor. Kendi rawlarınızı kendiniz bulun. Orijinal çalışmaya ulaşabiliyorsanız eğer, uğraştırsa bile oraya bağlı kalmaya devam edin derim ben. Ayrıca satın alsanız ölmezsiniz, yazara destek olun be!
İlk amacımız serinin filigransız, kaliteli, orijinal dilinde ve tercihen yazarı destekleyebileceğiniz yerden alınacak görsellerin olduğu siteyi bulmak. Nereler peki buralar? Elbette serileri lisanslı paylaşan ücretli siteler. Bir çoğunda satın almak tek seçenekken bazıları coin sistemi ile çalışıyor. Reklamlarla ya da arada bir hediye gelen bonuslarla bölüm açmak olasılıklar dahilinde. Hatta bazı serileri ücretsiz olarak da okuyabiliyorsunuz: sınırlı süre için bölümleri açabiliyorlar. Lezhin, Kakaopage, Bomtoon, Ridibooks, MrBlue, Comico, Naver Series, Tapas, Tappytoon, Pocket Comics, Cmoa, Book Walker, Booklive, INKR Comics, azuki, futekiya, Renta!, Mangaplaza... Liste böyle uzar gider. Bölümleri nasıl açacağınızı uygulamaları ya da sitelerini biraz kurcalayarak keşfedebilirsiniz. (Çoğu official çeviri bir şekilde sitelere sızdırılıyor, benden duymuş olmayın, raw bulmak için kullanın enerjinizi.)
Peki seçtiğim serinin official çevirisini ya da orijinalini nereden bulacağım? Basit, mangaupdates sitesinde serinizle ilgili bir ton bilgi hatta yorum mevcut. Serinin tanıtım metninin bir köşesinde siteler linklenmiş oluyor. Aşağıdaki örnek sayfanın eklemediğim alt kısmında serinin farklı dillerdeki adı, yazar/çizer bilgiler, lisanslı ürünün bulunduğu sitelerin linkleri mevcut. Yazar/Çizer profil sayfalarında sosyal medya hesapları bile ekli, tek yapmak gereken biraz araştırmak. Hatta tags kısmı biraz fazla spesifik olabiliyor bazen, okumayı istediğiniz tarzda seriler bulmak da kolaylaşıyor.
Bunun dışında sihirli bir şekilde kaliteli rawlar bulabiliyorsanız, bulduğunuz sitenin bilgisayarınızı virüslerle donatmadığına emin olun lütfen. Rawları bilmediğiniz bir dilden bulup başka bir çeviri grubunun çevirisini beğendiyseniz de yeniden çevirmek için izinlerini almayı unutmayın.
Tek tek sağ tık, bir bölümü elli sayfa olan mangada insanı canından bezdirir. Bazı sitelerde ise güvenlik ilkesi nedeniyle sağ tık çalışmaz. Bu durumda Ctrl + S kombinasyonu tarayıcıdaki tamamı yüklenmiş sayfadaki görselleri ve kaynakları bilgisayarınıza kaydeder. Bir kısayol bir de dosya hâlinde inen sayfadaki görselleri, indirilen klasörün içinde bulabilirsiniz ya da sayfadaki tüm görselleri indirmenizi sağlayan tarayıcı eklentileri kullanabilirsiniz. Şahsi görüşüm en kolayının bu olduğu yönünde, bundan şaşmayın. Benim öyle şeylere güvenim yok diyorsanız aşağıda uzun mu uzun iki yol anlattım.
Bazen Ctrl + S, görselleri eksik yükleyebilir ya da indirdiğiniz klasörde görseller görünmeyebilir. Nadiren oluyor ama oluyor işte. Bu durumda biraz derinlere ineceğiz.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
WEBTOON/MANGA EDİTİ NASIL YAPILIR?
Non-FictionRehber önerileri, araştırdığımda bulduklarım ve biraz da kendi deneyimlerimi içerir. Siz bölümleri okumadan önce, anlattığım her şey için bilgisayar kullandığımı ve İngilizceden çeviri yaptığımı belirtmek isterim. Bağımsız çalıştığım için de çeviriy...