di dalam kesibukan menjalani hidup, yan hampir lupa kisah sebenar dan dirinya.
namun tiada siapa yang boleh mengingatkan dia.
hanya awan. dan hanya dia yang tahu.
segalanya.semakin hari semakin bahagia hidup yan yang selalu ditemani oleh awan kemana saja dia pergi.
hidup yan terasa sangat berwarna sejak awan datang di hidupnya. yan berharap agar awan akan selalu bersamanya.
"aku juga berharap begitu, kawanku yan"
__________&&&__________
Dipagi yang cerah dan indah. yan pergi ke sekolah dengan senyum yang tak pernah lekang dari bibir.
saat tiba di sekolah dia selalu disapa oleh para-para murid perempuan. ya selalunya begitu.
namun yan hanya tersenyum sahaja dan sedikit membungkuk, bukan niatnya untuk tidak menyapa balik. tapi kerana dirinya yang tidak mahu mereka menaruh apa-apa perasaan kepadanya.
selalunya awan akan mengekorinya namun hari ini dia baru cakap kalau dia nak pergi suatu tempat, dan agak lama tapi awan akan segera balik.
yan menghampiri kawan-kawannya yang sedang syok sendiri bermain Truth or Dare.
"yah!"
"opocot"
"haish kau ni terkejut aku" dess mencebik bibirnya dimajukan ke depan. seperti itik.
qash memandangnya dengan tatapan side eye.
BUK!
satu kelas kini memandang ke arah reyi dan rafela yang baru sahaja menampar meja dengan kuat.
"TAKDE TAKDE NI AKU PUNYA"
"wtf? eh aku sampai sini dulu tau kiranya aku lah yang dapat duit"
"yeke aku yang kerja dulu tau! takkan kau sampai-sampai je terus ambil duit kot"
"suka hati aku lah"
reyi dan rafela masih beradu mulut sehingga..
"OI"
satu kelas memandang ke arah pintu pula, terlihat ada gadis yang tengah bercekak pinggang.
"apa bising-bising ni? ingat pasar ikan ke?" kata izza dengan tegas, selaku pengawas yang bertugas.
yan terdiam sebentar, eh? buka ke perempuan ni yang hampir tolong dia waktu dia tengah kena buli tu.
dia la kan? perempuan yang kejar pembuli aku tu?
Iya. itu dia.
satu kelas diam tak berani menatap sang lawan bicara sungguh gadis ini memang menyeramkan dengan rambut yang ditocang satu serta spek mata bulat. walaupun kelihatan seperti culun namun mukanya sangat tegas dan menyeramkan.
"bangun ah korg, tadi cikgu suruh pergi lab kan?" ash mulai bersuara, lalu semua mengangkat punggung dan keluar dari kelas. diikuti dengan ash,dess,reyi,rafela, Izza & yan.
12.45 tengahari.
"hari ni kamu semua boleh balik awal dikeranakan dengan kesibukan para guru untuk menyelesaikan program kita untuk bulan depan, jadi itu saja semua boleh balik sekarang" arah cikgu dhian sebelum keluar dari kelas bersama dengan murid-murid yang lainnya.
yan kini mengemas beg dan segera keluar, di dalam kepalanya kini hanya rumah, ya rumah. pulang ke rumah untuk bertemu dengan awan. ah rindu
yan menunggu di bas stop, itulah rutin hariannya setelah selesai sekolah. sebagai seorang remaja yang tak mempunyai kenderaan atau keluarga untuk menjemput. bas lah yang menjadi sasaran.
namun sepertinya akan hujan. sudah beberapa jam menunggu namun tiada bas yang berhenti. yan mulai mengeluh sekejap dan berjalan di sekitar tempat.
ya pilihan untuk pulang ke rumah dengan berjalan kaki lebih baik bukan?
hujan mulai rintik tapi yan hanya buat tak tahu entah apa yang difikirkannya sekarang ini.
"awann... kau dekat mana dho, rindu" yan menunduk. rindunya. sudah hampir 2 hari awan tak munculkan diri.
yan mendudukkan diri di atas aspal jalan. menatap kosong kota yang sepi ini. malam yang penuh dengan bintang.
"kuharap kau mendengar apa yang aku bisikan selama ini"
yan mematung, dia baru saja sedar apa yang dia dengar tadi. dirinya kaku, ketika awan berada di depannya dengan tubuh yang berlumuran warna hitam serta baju kemejanya yang lusuh. rambutnya kusut bagai tak terurus.
"a-awan? kenapa ni" yan panik lalu menghampiri awan untuk memeluk lelaki itu, namun ianya tembus.
yan terkaku, melihat kembali ke arah awan yang masih bermuka dingin. terlihat matanya sembab.
"k-kenapa?"
sosok awan mulai menghilang. yan menagis histeris di situ, ya tuhan apa lagi yang terjadi? kenapa awan begitu?
"awan! awan! kenapa.. ngch"
"awan.. kau menyusahkan aku la" kata yan sambil menghapus air matanya dengan kasar. dirinya menagis histeris sendirian di tepi jalan, mungkin orang-orang akan menganggapnya gila. tapi apa dia peduli?
yan kembali termenung, memproses apa yang dia alami tadi. adakah itu benar-benar awan? atau.. hanya imaginasinya saja?
jam hampir menunjukkan pukul 11.35 tetapi yan masih belum tiba di rumah.
dia berkurung diri di tepi lorong yang gelap. dirinya kacau. Letih dengan hidup yang tak pernah memberi nya sedikit peluang untuk berbahagia.
"yan." panggil awan.
yan mengangkat kepala nya sedikit lalu dia bangun dan berjalan terlebih dahulu.
"kenapa? apa ada yang salah?" tanya awan ingin tahu. namun pertanyaan nya dipulau.
awan menghela nafas. sungguh dia melihat apa yang terjadi tadi, sumpah itu bukan dirinya. melainkan...
tbc.
YOU ARE READING
SEMANGAT | HAINSRNS & iChoiHyunx
Fanfiction"it is hurt when you fall from heaven?" "without you, I'm being so lonely." dear yan, "kita, sebagai awan dan yan. hidupi hari yang gelap dengan iringan tawa serta 'semangat'. jika kau tak bisa hidup tanpaku, kau berbohong. aku hanya...