"Kau masuk dulu." Anep berkata."Eh, kenapa aku pulak? Kau lah dulu." balas Hadi.
"Aku takut. Kau kan chill. Masuklah dulu." Anep menggesa Hadi.
"Apasal korang berdua kat luar?" tanya Syifa kehairanan melihat Anep dan Hadi tegak berdiri kat luar rumah K. Syifa baru sampai kat rumah K, tempat berkumpul minggu ni. K malas keluar katanya.
"Syifaaa!! Nasib baiklah kau sampai. Dalam tu dah macam gunung berapi. Tunggu masa nak meletus," ujar Anep penuh dramatik.
"K dengan Dahlia dah macam kucing berebut kawasan. Dengan aura membunuh kat dalam tu, kami rasa kami tunggu luar sajalah," Hadi menambah.
"Macam nilah orang lelaki. Taknak tolong setel, lari aje kerjanya. Dah, korang masuk sekali. Kalau aku terbakar, korang kena terbakar sekali!" Syifa membalas geram.
'Syifa..dalam banyak-banyak hari kenapa kau pilih harini untuk jadi agresif?' fikir dua lelaki itu.
Keduanya mengeluh.
"Nep, jomlah. Lagi lama dibiar lagi teruk karang. Kita kan dah janji akan tetap bersama walau apa pun yang jadi. Jomlah kita hadap sama-sama api kat dalam tu," ujar Hadi memberi semangat.
Hadi menarik nafas panjang dan melepaskan perlahan-lahan. Di belakangnya, Anep sedang membuat regangan.
Syifa yang melihat, menggelengkan kepala. 'Teruk betui perangai masing-masing. Macam nak kena humban masuk kandang harimau.'
Hadi memulas tombol pintu perlahan-lahan. Kemudian, dia memandang Anep dan Syifa. Keduanya menganggukkan kepala lalu Hadi pun membuka pintu seluasnya.
Hanya untuk disapa oleh susuk Kashaf dan Dahlia.
Dahlia: "Korang pehal?"
Kashaf: "Apasal terhendap-hendap ni?"
Aku dan Dahlia memandang antara satu sama lain, hairan.
Ketiga-tiga mereka, Anep, Hadi dan Syifa kembali berdiri tegak.
"Hahaha," Anep ketawa kosong sambil menggaru dahinya.
Syifa terus memeluk Kashaf dan Dahlia.
Hadi menjelaskan, "Waktu kami sampai tadi korang macam nak gaduh, sebab tu kami cakap nak keluar beli air kejap. Erm, aku dengan Anep beli air favourite korang. Mana tau sejuk sikit."
"Ye ke? Mana airnya?" tanya Dahlia.
"Nep, aku bagi kat kau kan tadi?" Hadi berpusing melihat Anep.
"Aku dahaga tadi..dah terminum" balas Anep.
Buntang mata Hadi, Syifa dan Dahlia manakala aku hanya menggelengkan kepala.
Semua sekali?!
"Tinggal Oolong tea pahit tu aku tak minum. Kat mana aku letak eh? Oh kat luar sana, jap aku amik." kata Anep.
Belum sempat dia bergerak, Dahlia dah lekuk kepala Anep. "Kau ingat kau buat tak tahu orang lupa yang kau bedal semua air??!"
"Aku tak sentuh pun air kau pompuan!! Kau ni pelik tau, air kau tak kena langsung dengan karakter kau. Oh, kena. Sebab kau kan bitter dengan kehidupan," balas Anep sinis.
"Apa kau cakap?!" Dahlia cuba untuk mencapai rambut Anep. Aku dan Syifa memegang Dahlia, menghalangnya dari menyerang Anep.
"Lepaskan aku! Meh aku tunjuk dia kepahitan hidup. Lepas tu dia boleh rasa kepahitan ubat kat hospital," balas Dahlia, geram.
"Hahahahaha," Anep gelak jahat
Aku dan Syifa memandang sesama kami. Dilepaskan pegangan terhadap Dahlia.
YOU ARE READING
Dia
RomancePerhentian bas sunyi di kala hujan membasahi bumi. Kedua duanya tidak pernah menyangka pertemuan itu akan menjadi sesuatu yang lebih indah untuk mereka namun keindahan itu hanya dapat dicapai dengan pengorbanan. Seorang ibarat awan mendung yang ske...