✨ملكه الفا ✨
✨الفصل السابع ✨
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدخلت المكتب وانا في قمة غضبي بعدما طلبني مستر أسر واسمعني كلام يشبه صلعته
نيروز (كان عايزك في ايه الراجل ده)
( والله لأنت ساكت دلوقتي)
والتفت لفيروز ( انت يابت انتي خدي تعالي هنا)
فيروز ببراءه ( أنا)
( اه انتي يا بريئة تعالي هنا)
قامت واقتربت وقفت علي بعد مني (نعم... وانت بتزعق ليه)
ادرت لها (اللاب توب) وانا اشير لها علي شئ فيه ( ايه ده)
فيروز وهي تنظر لي ببراءة ( ايه ده)
(انتي هتستهبلي يابت)
نيروز (في ايه يا مهاب عادي ممكن تكون ماخدتش بالها)
(ولله يعني... ماشي ياعم نيروز هعمل نفسي مصدق ممكن هي بقا تفهمني هي عملت ايه)
فيروز وهي تنظر الي الأرض ( أنا اسفه انا فعلا ماكنش قصدي)
( بصلي هنا وفهميني انت عملتي ايه من الأول)
فيروز رفعت وجهها ونظرت لعيوني وكانت عينيها مدمعتين
لمّا وجدها هكذا شعرت بوخذه في صدري وكأن كيان هي من تبكي الأن (بالرغم من أن كيان لو في موقفها لكانت غضبت وتشاجرت مع صاحب الشركة بنفسه إن لم يعجبها الوضع)قلت بنبره هاديه (طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي)
فيروز ببكاء خفيف (انا ماكنتش اقصد وانت جيت زعقتلي وانا مش فاهمه اصلا انا عملت ايه)
قلت بحنان غريب حتي أنا إستغربت من طريقتي معها ( خلاص انا اسف ماكنش قصدي ازعق فيكي انا بس كنت متعصب من كلام خالتي بمبا ده.. ماتعيطيش بقى)
فيروز وهي تمسح دموعها بظهر يدها مثل الأطفال ( خلاص ماشي ممكن تفهمني بقا أنا عملت ايه)
ابتسمت علي طريقتها الطفولية في الكلام وكأني اتحدث مع أبنتي وليس زميلتي في العمل
نيروز بهيام مصتنع (جوز عصفير كانريا نقصكوا بس شجره وكبيتين لمون)
(وشجره ليه واحنا عندنا الغابه كلها )
قلتها وأنا اشير علي فيروز التي كانت تردتي فستان اخضر وعليه رسومات لورق شجر وحجاب اخضر لكن وعلي الرغم من أن كلهم باللون الأخضر إلا انها فيهم كانت جميلة جداً (لن أنكر أنها جميلة)نيروز وهو ينظر لها ( اخضر علي الأخضر ياقمر)
فيروز ( ماله الفستان ماهو حلو اهو.. ايه ده )
مهاب (طب تعالي بقا عشان افهمك انتي نيلتي ايه)
فيروز (طب ماتزقش ط)