Det er lørdag og Ella bråvåkner av en høy varsel lyd fra telefonen. Klokka er åtte på morgningen og Ella skjønner ikke hvordan hun kunne glemme å skru av lyden på telefonen. Hun har jo aldri på lyd om natta. Svimmel og med øynene nesten helt igjen, går hun bort for å sjekke telefonen. Det er en melding fra Andrea, som lagde den høye lyden. "Når kommer dere? Jeg er klar for en fantastisk helg med bestevennene mine. Vi har mye å snakke om." Vi har det ikke så travelt, tenker Ella. Men hun blir glad av å lese ordene.
Hun går til kjøkkenet og ser at storesøstera hennes Tora også er oppe. "Hvorfor er du så tidlig oppe, spør Ella?" "Ja, det er tidlig, men jeg skal møte noen." "Så tidlig? Det er vel ingen som møtes så tidlig." "Du har kanskje rett, sier Tora og smiler. Jeg skal møte en gutt. Han har bedt meg med ut. Men hvorfor er du så tidlig oppe? Du pleier jo å sove lenge." "Du står opp så tidlig for en gutt? Håper ikke videregående bare er gutter. Hun tar en kort pause før hun fortsetter. "Jeg skal på overnatting hos Andrea, med Veronica også. Og jeg glemte å skru av telefonen min i går, så jeg ble vekt av at Andrea sendte melding." "Så hyggelig da. Du må kose deg de siste dagene før skolen. Og husk, du kan alltid snakke med meg om alt, sier Tora. Mens Ella og storesøster Tora ordner i stand til frokost, høres det noen i trappa. "Hei, er dere oppe allerede, sier Johanne?" "Ja, vi er visst det. Skal du spise frokost med oss, sier Tora?" "Nei, jeg må nok sove litt til." "Forresten mamma, jeg skal overnatte hos Andrea i dag. Så jeg drar til henne etter frokost. Veronica skal også være med, sier Ella." "Så hyggelig. Hva med deg da, Tora?". "Skal bare ut å møte noen venner, og blunker diskre til Ella." Etter frokost går Ella til bade og fikser seg. Klokka har blitt halv ti og Ella skal til å gå ut. Så kommer Ella på at hun ikke har pakke til overnattingen. "Å nei! Jeg har glemt å pakke." "Du, jeg kan hjelpe deg, sier Tora og legger armen rundt Ella. Han jeg skal møte får bare vente litt." Med hjelp fra storesøster, får Ella pakket ferdig og kommet seg av gårde til Andrea når klokka bikker ti.
Ella er på vei til Andrea. Det er helt vindstille og sola skinner på den gule kjolen til Ella. Når Ella skal til å banke på døra, roper en kjent stemme. "Vent!" Ella ser ingen, men ti sekunder senere, møter de blå øynene hennes Veronica. Hun har på seg en blå shorts og en rosa t-skjorte. "Jeg har gledet meg så mye til dette. Så fint at du spurte om å finne på noe. Jeg vet jo at det er litt vanskelig for deg med det sosiale, men kjempeglad for at du er så trygg på meg og Andrea." Veronica gir Ella en klem. "Skal vi banke på, sier Veronica?" "Ja, det gjør vi, sier Ella mens hun gløder i det fine været." De banker på døra, og skulle tro Andrea sto å venta bak døra, for det gikk kjapt. "Hei, er dere klare for jentekveld? Eller venninne dag? Jeg er i alle fall veldig klar, sier Andrea."
Jentene sitter på rommet til Andrea. Det er et helt nytt rom å være i. "Andrea, har du fått nytt rom, eller har du stylet det til noe nytt, spør Ella." "Ja... Jeg har fått nye møbler. Jeg tenkte liksom, "nytt rom" og nytt kapittel i livet. Jeg er så spent på videregående." "Det var veldig fint. Jeg er også spent på videregående. Tenk at vi begynner et så stort og nytt kapittel i livet om bare 2 dager." Det stråler god energi i rommet, men så kommer alvoret fra Veronica. "Selv om vi begynner på ulike videregående skoler, må vi huske å treffes og holde kontakten. Jeg er bare en snap, en melding og en telefon unna. Vi har vært bestevenner siden barneskolen. Selv om et nytt kapittel begynner, vil fortsette det som er vare." Ella og Andrea er helt enige, og de legger videregående litt til siden. "Forresten, jeg fant masse bilder av oss da jeg innredet rommet mitt. Vi kan se på dem hvis dere vil, sier Andrea."
Det har gått nærmere tre timer, og det er god stemning på rommet. "Det var så mange koselige bilder. Tenk på alt vi har gjort sammen disse årene, sier Ella." Jente legger bildene tilbake, og sola steker fortsatt ute. De tenker å gå ut å spise lunsj.
Jentene sitter på favoritt kafeen deres og har bestilt hver sin burger. De diskuterer hva de skal gjøre i kveld. De finner ut at de må på Candy Crush, for det er butikken med det beste godteriet. Spill kveld og Girl talk med Candy Crush godteri, er drømme kvelden. Før de kommer til Candy Crush, treffer de på en ny butikk. "Se! Har dere sett den butikken før? Jeg har aldri hørt om TRIO før, sier Veronica." "Kanskje det er et hint til at vi må bevare vennskapet vårt som en trio, sier Ella og ler sammen med de andre." "Vi kan jo gå inn og se, sier Veronica."
Det er en smykkebutikk. Masse smykker, øredobber, ringer og armbånd. De blir i butikken i tjue minutter, før de får øye på noen smykker. "Dette kunne jo vært et slags vennskap smykke for oss tre, sier Andrea." De titter på prisen. 333 kr. De smiler til hverandre og tar med seg hvert sitt smykke til kassa.
Etter å ha spist ute, kjøpt smykke og vært på Candy Crush, har de kommet seg hjem til Andrea igjen. De bestiller pizza og koser seg. Like etter middag, finner de fram snacks. Det klirrer godteri oppi skåler, og de finner fram et brettspill. Foreldrene til Andrea er ikke hjemme, så de setter seg i stua. De velger å spille "CLUEDO". Hvem er den beste detektiven? Etter å spilt en stund, går de opp på rommet til Andrea.
"Husker dere meldingen jeg sendte dere i dag tidlig?" Ja, det husker jeg, tenker Ella. Meldingen som vekket meg. Men hun irriterer seg ikke over det, for det var jo bare ment hyggelig. "Jeg vet vi ikke pleier å snakke om dette, men hva tenker dere om drikking, fest og gutter nå, spør Andrea?" Veronica og Andrea ser på hverandre, og ansiktet viser at det var litt overraskende tema. Andrea ser på kroppsspråket at de undrer seg. "Jo, jeg bare tenkte. Vi skal begynne på videregående liksom." Ella tenker inni seg. Hva mener hun? Tenker hun at vi skal begynne å få interesse for dette? Er det så viktig? "Ehm... Mange tenker nok på det, men jeg tenker at jeg bare fortsetter å være meg selv, sier Veronica og er litt spent på de andres reaksjon." "Ok. Bra. Da er vi enige i alle fall sier, Andrea." Tusen takk, sier Ella inni seg. "Jeg er helt enig med dere, sier Ella, og er litt rød i ansiktet." Ella, Andrea og Veronica har snakka resten av kvelden og klokka har blitt tolv. Det er søndag. Det er mørkt ute, og jentene er ikke like mye til stedet. Ella tenker inni seg før hun sier det høyt. "Skal vi kanskje legge oss, også prate mer i morgen? Eller i alle fall om noen timer. Det har jo blitt søndag." Både Andrea og Veronica sier ja, og de slukker lyset.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Etter sommerferien
Ficção AdolescenteÅ begynne på videregående er ikke bare bare. Selv om man kan møte på mye fint, vil det være mange utfordringer også. Å være Ella er ikke like lett med alt som forventes av en videregående elev. Hvordan skal man bevare vennskap og få nye når man som...