Setkání s Éomerem

4 1 0
                                    

Gandalf pokračoval dále na jih. Držel se co nejtěsněji úpatí hor, kde byl výhled do krajiny, aby jeho očím neunikl případný tábor nebo přesun elfů či lidí v nížině a mohl za nimi přijít. Chtěl mít také přehled o tom, jaké manévry provádí nepřítel. Jednoho dne svým ostrým zrakem zahlédl početné zástupy obrovských trollů, kteří přeplouvají na vorech Anduinu, vystupují na jejím levém břehu a vydávají se směrem k Dol Gulduru, pevnosti, která byla ve velké dáli také vidět. Trollové přicházeli od poničeného Lórienu, kterým prošli a dokončili v něm dílo zkázy, které bylo započato již před delší dobou, jak věděl z Elrondova dopisu. Nebylo pravděpodobné, že by v Lórienu našel ještě nějaké elfy, ti, kteří přežili, utekli s paní Galadriel do Roklinky, kde byli zabiti skřety a orly.

Překonal řeky tekoucí přímo z hor Silverlode a Nimrodel a postupoval v cestě na jih až po několika dnech doputoval k místu, které bylo dříve známo jako les Fangorn. Les to dnes již nebyl, šlo spíše o osamělé skupiny stromů mezi nimiž rostly keře a bodláky, jež se usazovaly na spáleništi, které bylo pod nimi. Procházel těmito místy, když tu jednoho soumraku před sebou uviděl malý táborový oheň a jeho okolí pohybující se lidské postavy. Nevěděl, zda-li nejde o haradské z jihu, jak popisovalo Elrondovo psaní. Připlížil se opatrně vpřed a pak zjistil, že jde o Rohiry, a že je mezi nimi Éomer. Zavolal z povzdálí:,,Éomere, nelekejte se, jsem Gandalf a přicházím vás navštívit."

Rohirové s Éomerem vytasili meče, napjali luky a obstoupili Gandalfa. Když však zjistili, že je to skutečně on, zajásali a Éomer se s Gandalfem objal.

,,Setkáváme se v neblahých časech Gandalfe." říkal pak Éomer, když se usadili kolem táborového ohně.,,Z Rohanu zbylo jen několik rozprášených skupin nejvíce o několika desítkách mužů, jako je ta naše, které jsou honěny jako divá zvěř. Schováváme se v lesích, těch je ale míň a míň, protože lesy naši nepřátelé pálí."

,,Jak je to možné, Éomere? Putuji již nějaký čas od Šedých přístavů a nacházím Středozemi jakoby zavěšenou nad temnou propastí, zatím mi ale nikdo nebyl schopen vysvětlit, co se vlastně přihodilo. Řekni mi vše."

,,Věci nabraly rychlý spád. Vzpomínáš, v Gondoru zůstal jeden palantír. Před několika lety do něj Aragorn znovu nahlédl a zjistil, že Nekromant nebyl úplně zničen! Po několika letech od vhození prstenu do Hory osudu jeho duch opět přišel k sobě. Aragorn nám dal do Rohanu ihned vědět, abychom se připravili, již ale téměř nebyl čas. Sauron nezačal budovat armádu skřetů, jako v dobách, ve kterých jsme se proslavili. Budoval armádu draků! Draků silnějších a dravějších než, než cokoliv živoucího ve Středozemi. S nimi pak za nedlouho zaútočil, jak na Gondor, tak na Rohan. Ten útok byl zběsilejší, než co jsme kdy předtím zažili. Pak přišli ještě skřeti a Haradští, kteří po nás přeživších pátrají dodnes."

Gandalf nyní pochopil, nejen to, co za hejno draků to sršelo oheň Temný hvozd, ale začal chápat úplně vše.

Éomer pokračoval:,,Mordor už není to co býval. Mordor je dnes vše na východ a jih od Mlžných hor. A kdo ví, asi už i na západ od nich. Minas Tirith je přebudován, v jeho středu je vztyčena taková věž, jaká byla dříve v Barad Duru. A víte co je na jejím vrcholu? Oko. Sauronovo oko. Zde již není, co zachraňovat, my se snažíme dostat se do Šedých přístavů a potom pryč odtud, daleko za moře. A ty pojď s námi Gandalfe."

,,Co se stalo s Aragornem, Arwen, tvojí sestrou Éowyn a Faramirem?" ptal se dál Gandalf.

,,Éowyn s Faramirem utíkali do Helmova Žlebu, odkud i oni chtěli do Šedých přístavů kratší cestou. Já jsem je od této trasy odrazoval. V Orthanku se totiž usídlil nástupce Sarumana, jehož pro sebe Sauron získal. Je jím Celeborn, dříve manžel Galadriel, dnes prokletí a zhouba celého Rohanu. Kolem jeho pevnosti nelze proniknout, proto my to zkoušíme severněji. O Aragornovi a Arwen nic nevíme, je možné, že padli v boji, je možné i to, že jsou v zajetí nebo na útěku."

Gandalf si skládal mozajku dohromady:,,Bílá rada je v troskách. Kromě Sarumana zradil již také Celeborn a Radagast. Nuž vím alespoň proč Radagast s orli odnášel Galadriel na jih. Nesli ji do Otrhanku. Éowyne, jeďte stále na sever a přejděte Mlžné hory před Caradras. Je to v tuto chvíli ta nejbezpečnější cesta do Šedých přístavů."

,,Souhlasím s tebou, myslím, že Středozemi již není možné zachránit," pokračoval Gandalf.,,Lze ale zachránit mnoho dobrých bytostí v ní stále žijících. Já se musím pokusit najít Aragorna a Arwen, pak se všichni vydáme za vámi a sejdeme se za mořem. Snad mohu také ještě pomoct unesené Galadriel, pokud ta nedala se na stranu svého manžela Celeborna, dalšího zrádce Bílé rady. Když po cestě potkám lid Rohanu a Gondoru, budu se i jim pokoušet pomoct a snažit se jim cestu do Šedých přístavů ulehčit."

Strávili ve společném kempu noc a druhého dne zrána se rozloučili. Éomer se svoji skupinou se vydal na sever a Gandalf na jih.

Návrat temnotyKde žijí příběhy. Začni objevovat