Warung N& N adalah milik Abang Nan ( Adnan) pesara tentera dan isterinya Kak Nah .grai nya di kawasan hujung perumahan terletak di kawasan yang strategik walau pun agak jauh dari laluan trafik pelanggan. Sebagai bekas tukang masak tentera Abg Nan membuka warung tersebut sebaik sahaja bersara wajib dengan dengan di bantu oleh isterinya Kak Nah.Selain menjual masakan nasi campur untuk tengahari warung tersebut terkenal dengan masakan aneka mee yang di jual pada sebelah petang dan malam setiap hari kecuali hari Isnin. Segala masakan nya selalu sold out terutama aneka mee yang di amsak oleh isterinya baik samada mee yang berkuah atau mee yang di goreng. Mungkin kemahiran isterinya yang punya darah keturunan Siam menjadikan nya tukang masak yang baik walau tidak pernah belajar memasak secara formal,menurut Kak Nah yang cukup ramah dan mudah mesra berbeza dengan Abang Nan yang agak pendiam .Abang Nan pula kepakaran nya ada lah memasak lauk pauk dan aneka nasi ,jadi pada waktu pagi Abg Nan yang lebih sibuk di dapur dan Kak Nah akan membuat air dan pada sebelah petang nya Kak Nah akan sibuk memasak mee sementara Abg Nan akan membancuh air begitulah rutin pasangan itu yang berniaga tanpa pembantu kecuali pada hujung minggu bila kedua dua anak mereka datang membantu sambil belajar memasak untuk mewarisi perniagaan.
Bagi Alidin (Ali ) yang duduk di kawasan taman perumahan di situ,Warung N & N menjadi 'dapur' resmi nya terutama untuk makan malam kerana dia jarang makan nasi pada waktu malam. Antara menu kegemaran nya ialah Mee Bandung atau Mee Sup atau Kue Teaw goreng Kerang atau pun Mee Hoon Singapura (Mee Hoon Putih).Itu lah menu typical Ali yang sudah di hafal oleh kak Nah sementara air minuman nya sama ada teh limau suam atau kopi O. Pada Ali selain dari kesedapan masakan di warung N & N itu,dia punya sebab sampingan sebagai motivasi untuk kerap datang melanggani Warung N & N, iaitu daya tarikan yang ada pada Kak Nah itu sendiri. Sebagai Juruelektrik berlesen (bertauliah) Ali selalu di minta oleh Abang Nan atau Kak Nah untuk memeriksa atau membetulkan perihal elektrik baik dis egi pendawaian atau keadaan barang barang atau peralatan elektrik dan segala urusan nya itu di buat secara sukarela dan Abang Nan hanya perlu membeli barangan yang di perlukan. Maka kerana aitu,hubungan antara Ali dan Abg Nan serta kak Nah menjadi semakin mesra dan akrab dan bagi Ali pula kemesraan pada kak Nab membuatkan dia makin teruja dan mahu lebih dari itu.
Antara tarikan Kak Nah kepada Ali ialah habit kak Nah yang sering membiarkan seluar nya melorot ketika masak tanpa di sedari yang menampakkan bukan sahaja sebahagian dari seluar dalam yang di pakai tetapi juga bahagian antara pinggang dan punggung yang putih dan berisi.kak Nah hanya menarik seluar itu ke atas apabila di tegur oleh Ali atau bila dia terasa seluar nya itu telah jauh melorot. Apa yang menghairankan bagi Ali ialah suami nya seperti tidak menghiraukan keadaan itu. Selain itu kak Nah juga gemar memakai blouse atau kemeja T yang luas di bahagian leher membolehkan dadanya yang bidang dan cerah itu dilihat hingga ke pangkal buah dada dan juga sebahagian dari coli yang di pakai. Mungkinkah keadaan dapur yang panas ketika memasak atau kebiasaan nya untuk berpakaian sedemikian.
Ali sering juga mengusik kak Nah terutama bila Abang Nan tiada di warung atau berjauhan dari dapur mengenai pemakaian kak Nah dan dia hanya tersenyum bila di usik oleh Ali." Oh patut lah sedap sungguh masakan Akak,rupanya ada 'resepi rahsia tapi nyata'. 'Apa ke benda nya kalau rahsia tapi nyata',kamu ni nak berfalsafah pulak,balas Kak Nah.'" betul lah rahsia tu di rasai dalam masakan tapi boleh kelihatan pada dari tukang masaknya ha ha ha" ujar Ali pula." apa yang kamu nampak Ali?"soal kak Nah sambil menjengkil kan mata kepada Ali." Ha yang itu biarlah rahsia saya " jawab Ali pula.
Jika Ali datang pada waktu malam,dia akan tiba agak lewat bagi menggelakkan pelanggan yang ramai dan dia juga akan menjadi orang terakhir pulang ,ada masanya dia turut membantu mengemas gerai terutama jika ada kerja atau urusan yang melibatkan 'letrik' kerena tidak menggangu urusan perniagaan dan pelanggan.Ada masanya Ali di'paksa' unuk tapau makanan yang lebih sebab salah order atau mereka yang membuat tempahan tidak datang mengambilnya.
Namun bila berlaku serangan Covid 19 dan penguatkuasaan PKP , Warung N & N menjadi sunyi dan sepi dan Ali lebih terseksa lagi.Abg Nan dan Kak Nah hanya memasak dari rumah secara kecil kecilan untuk tempahan melalui e hailing atau COD yang di buat oleh Abang Nan.Tapi keadaan kesihatan Abg Nan yang di serang lelah membuat kan urusan mereka terganggu dan Ali akan membantu membuat delivery bila dia tidak bekerja di samping dia sendiri mengambil makanan yang di pesan untuk nya sendiri.
YOU ARE READING
B.6 * Warong Cik Nah #
RomanceAlidin (Ali) menjadi pelanggan tetap Warong Cik Nah sejak dari mula dia bekerja di pekan P setahun lalu. Warung yang terkenal dengan masakan aneka mee di miliki oleh Abg Nan (pesara tukang masak tentera ) dan di bantu oleh isterinya Cik Nah. Selain...