SEBELUM Kak Nah masuk ke dapur ,ALI mencadangkan agar KAK NAh menukar baju yang lebih sesuai kerana dia melihat kak Nah tidak membawa 'baju spare'. " Kau nak suruh Akak pakai apa"tanya Kak Nah."nanti saya ambil T shirt dan seluar sukan,akak pilihkan yang mana Akak nak pakai dan selesa" ujar Ali sambil masuk ke bilik nya untuk mengambil pakaian.Kak Nah memilih kemeja T bulat berwarna putih dan seluar 3/4 yang biasa Ali pakai di rumah.'Wow memang cun lah' bisik hati kecil Ali.Ali sengaja memilih baju yang nipis dan berwarna cerah agar mudah dia 'menilik' sosok tubuh Ka Nah yang akan berada lagi dekat dengan nya ."Ok ke ni Ali"tanya Kak Nah sebaik sahaja dia menyalin pakaian," memang Ok dah tapi tu lah yang kat dalam tak ada nak di tukar pakai" usik Ali pula." Amboi ,kau ni Ali, ke kau nak suruh Akak masak dengan berbogel?" balas Kak Nah mengusik Ali pula." Ish kalau itu.kira 'bonus' untuk saya ,berapa berapa pun sanggup saya bayar" balas Ali.
" kau ni memang dah wajib kahwin Ali,kalau tengok Akak yang tua ini pun kau dah suka,apa tah kalau tengok yang muda"usik kak Nah lagi. 'Ali pun hairan maca mana dia tahu aku suka kat dia' bisik hati kecilnya." Yang kita tenguk bukan umur nya Kak,tapi ,orang nya" balas Ali sambil dia mula membantu Kak Nah menyiapkan untuk memasak menu pertama nya 'Mee Hoon Sup Seafood' yang menjadi pilihan utama dia setiap kali dia makan di Warung N & N.
Kak Nah memulakan kerja dengan menyiang segala bahan seafood di samping memberi arahan arahan kepada Ali menyediakan bahan bahan mentah yang lain.Dapur yang kecil terutama sinky membuat mereka saling bergesel dan bersentuhan yang membuat Ali makin teruja dan bermotivasi tinggi. Ali berindak dengan romantik bila dia sendiri mengelap peluh di dahi dan muka Kak Nah dengan tuala 'Good Morning'yang disediakan ." Amboi bertahun tahun Kak Nah masak tak de siapa pun yang pernah lap kan peluh kak Nah, baik sungguh anak bujang ni"ujar Kak Nah.
" Eh ini chef guru kena jaga lah baru berkat ilmu nya" balas Ali mengusik ." Lagi pun tak nak lah nanti kuah tu ada perasa tambahan" ujar nya lagi." Ehwah kamu ni Ali,selama ni yang kamu makan sampai ketagih tu kamu tak tahu ke berapa banyak 'air 'Akak yang dah masuk kat perut kamu?" balas Kak Nah." Oh ye ke? tapi kalau dah masuk tu kira kira okey lah ,tapi kalau masuk kan 'air 'yang lain tu lagi saya suka" ujar Ali mengusik.
" Air apa yang kamu nak? Air mata Akak ,air susu ? "sergah Kak Nah. " Adalah,air nya tu,kalau baru satu menu pun dah berpeluh ,kalau dua menu nanti mahu banjir yang kat bawah tu"ujar Ali menduga dan teruja." Hahaha kau ni Ali,ada jer nak manyakat Akak,mentang mentang abang tak de kat sini " balas kak Nah." Biasalah kak,sementara ada peluang kena lah cuba,mana lah tahu kan? " jawab Ali segera.
Sebaik sahaja menu pertama selesai, mereka berehat sebentar di ruan tamu dan Ali menyediakan air sirap limau yang di ambil dari peti sejuk nya." Wow nampak sedap air ni,kamu tak de bubuh apa apa ke" soal kak Nah sambil tersenyum. " saya bubuh limau ajer lah bagi segar sikit" jawab Ali.",Mana lah tahu kamu nak 'menderem' akak" balas kak Nah." Hahaha, "giliran Ali mentertawakan kak Nah." Buat apa susah susah nak 'menderem',Akak kan dah ada depan mata ni, saya ngap ajelah" ujar Ali lagi.
" Ehwah, macam berani ajer"balas Kak Nah sambil menghirup air sirap nya." kita kalau boleh biarlah dapat secara baik dan ikhlas untuk yang memberi dan yang menerima " ujar Ali sambil tersenyum penuh makna ." kamu ni berfalsafah ajer,bila masa nya nak 'bertindak" balas kak Nah yang membuatkan Ali terkejut dan makin teruja. " Akak ada rasa apa apa lain macam ke bila minum sirap tu tadi" ujar Ali mengelakan dari terkantoi dari tergamam dengan jawapan Kak Nah tadi.
" Entah lah,belum 'berkesan' lagi kot menderam kamu tu,maklumlah menderam orang bujang belum cukup power lah kot" balas kak Nah sambil dia bangkit menuju ke dapur. "Jom kita buat menu kedua sebelum Akak jadi lalok lagi," ujar kak Nah lagi .Ali makin bersemangat dan lantas bangun untuk mengekori Kak Nah ke dapur. Menu kedua ini agak mudah iaitu Mee Goreng basah berkicap yang biasa di makan nya untuk dinner.
YOU ARE READING
B.6 * Warong Cik Nah #
RomanceAlidin (Ali) menjadi pelanggan tetap Warong Cik Nah sejak dari mula dia bekerja di pekan P setahun lalu. Warung yang terkenal dengan masakan aneka mee di miliki oleh Abg Nan (pesara tukang masak tentera ) dan di bantu oleh isterinya Cik Nah. Selain...