S A R A H A I D E N | 8 🌷

12.1K 417 22
                                    

"MAMA." Rina menyapa lembut Datin Sarima yang sedang termenung di luar rumah. Pagi itu papanya dan abangnya Shahrul keluar atas urusan kerja. Kini hanya tinggal dia, mamanya dan adiknya Sasha saja di rumah ini.

"Rina.."

"Mama dah sarapan?"

Datin Sarima mengangguk perlahan. Rina tersenyum. Dia duduk disebelah mamanya. "Mama masih fikirkan abang Ril ke?"

"Dia anak mama, Rina. Tak pernah mama tak fikir anak-anak mama ni. Kenapa dia tak balik lagi?"

"Maybe dia tak balik sebab takut mama akan marahkan dia. Abang Ril tu kan manja dengan mama. Tapi bila dia buat salah macam ni, mama pengsan bila dengar.. Mesti dia rasa bersalah."

Datin Sarima mengeluh perlahan. "Memang mama marahkan dia. Nak je mama sebat budak tu. Ada ke patut buat anak orang macam tu dia pergi lari? Bila kandungan tu nak besar dah, baru dia nak bertanggungjawab."

Rina tertawa kecil mendengar bebelan mamanya.

"Dia ada contact mama ke?"

"Ada. Dia whatsapp mama, minta maaf sebab buat mama pengsan. Sakit hati mama. Dia kata dia balik kalau papa dan mama restu dia berkahwin dengan wanita tu."

"So mama restu?"

"Mama ni restu saja, Rina. Anak mama tu nak bertanggungjawab atas perbuatan dia. Tapi papa kamu ni yang susah sikit nak terima."

"Assalamualaikum!" Rina dan Datin Sarima menoleh ke arah kiri mereka bila mendengar orang memberi salam.

"Walaikumsalam.." jawab Datin Sarima. Dia bangun dari duduknya. Rina hanya menjawab dengan suara yang perlahan. Jiran sebelah mereka yang menyapa dia dan mamanya itu. "Emy. Dah kenapa awal pagi duk kacau masa saya dengan anak saya ni?"

Emy tertawa kecil. "Saya nak jemput Datin sekeluarga datang rumah saya malam nanti. Anak saya celebrate birthday saya. Malu nak ajak ramai orang. Saya tak berapa kenal jiran-jiran kat kawasan perumahan ni. Datin je saya selalu tegur."

"Hish. Tak payahlah nak berdatin-datin dengan saya, Emy oii. Datin tu title saja. Bila mulanya tu?"


 "IBU masak apa hari ni?" Maysara bertanya sambil mengikat rambut panjang ke gaya ekor kuda

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


"IBU masak apa hari ni?" Maysara bertanya sambil mengikat rambut panjang ke gaya ekor kuda. Hari ni hanya dia, Puan Naura dan ayahnya saja di rumah. Malik sudah balik ke Johor semalam. Jadi dia bebas tidak bertudung di dalam rumah.

"Masak rendang ayam dan pulut kuning. Ayah kamu tiba-tiba je nak makan." jawab Puan Naura.

"Wah.. patutlah bau sedap je. Hehe." Maysara berdiri disebelah ibunya yang sedang memasak itu. Puan Naura tersenyum.

"Ni Haiden dah balik KL, Sara tahu ke?"

"Hmm? Bila ibu?"

"Pagi tadi. Takkan kamu tak tahu? Dia tidur kat dalam bilik kamu semalam."

Maysara telan liur. 'Sir Haiden tidur dalam bilik aku semalam?!'

Melihat anak tirinya itu hanya diam, Puan Naura mengukir senyuman. "Dah kamu jangan sedih kalau dia balik KL tak bagitahu. Mungkin dia taknak kacau Sara tengah tidur."

"Ibu yakin ke dia tidur sini semalam? Kenapa Sara tak sedar?" Maysara menggaru kepalanya yang tidak gatal. Sumpah dia tidak tahu.

"Sara kan kalau tidur dah tak sedar apa jadi kat dunia ni?" Pecah tawa Maysara bila Puan Naura mengutuknya. "Betul la. Semalam dia kat sini. Dia minta bantal dan selimut dengan ibu sebab katil Sara kecil untuk korang berdua."

Gulp.

Maysara telan liur lagi. 'Jadi aku tak mimpi la? Tadi pagi.. dia..' Ingatannya berulang ke moment Haiden mengucup lama dahinya sebelum lelaki itu keluar dari bilik. Sempat lagi dia salam tangan lelaki itu.

Maysara menekup mulutnya. Baru ingat! Arghh!!!

"Kamu dah kenapa?"

"Tak. Tak ada ibu. Sara naik bilik kejap. Nak ambil telefon." Puan Naura mengangguk. Maysara berlari anak naik ke bilik.

Mrs Haiden Mateen (TERBIT)Where stories live. Discover now