Tense

82 11 2
                                    

Tense Grammar bölümünün ilk konusudur kısacası zaman cümleleri bu konu hakkında sınavda genelde 2 veya 3 soru çıkar ama diğer bölümlerde de vaya önemlidir. Çeviri yapabilmemiz için ilk önce bu konuyu çok iyi öğrenmemiz gerekir. Benim hocam kanalı part part ve detaylı bir şekilde anlatmış ordan da izleyip konuyu tamamlayabilirsiniz.
Şimdi kendi notlarım üzerinden size kısaca anlatmak istiyorum tabi dahasını benim hocam dan dinlerseniz daha etkili olur.
SłMPŁΞ PЯΞZΞЛТ ТΞЛSΞ
𝚂.+𝚊𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎+𝙾. (+)
𝚂.+𝚊𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎(𝚗𝚘𝚝)+𝙾. (-)
𝙰𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎+𝚂.+𝚘.? (?)
*𝖨 𝖺𝗆 𝗍𝗁𝖾 𝖺 𝗍𝖾𝖺𝖼𝗁𝖾𝗋 (+)
*𝖨 𝖺𝗆 𝗇𝗈𝗍 𝖺 𝗍𝖾𝖺𝖼𝗁𝖾𝗋 (-)
*𝖠𝗆 𝖨 𝖺 𝗍𝖾𝖺𝖼𝗁𝖾𝗋? (?)
Simple present tense kısacası geçmişte günümüzde ve gelecekte de devam etmiş ediyor edecek anlamında kullanılır. Am(I), is(he,she,it), are(you,we, they) kullanılır ve ingilizce cumlesini yapmak için svot yani özne+fiil+nesne+zaman olarak kurulur. Örnekte ki gibi özneye göre amisare gelir ondan sonra da nesne ve zaman gelir. Olumsuz yapmak için not soru cümlesi yapmak için ise amisare başa gelir.
𝙸,𝚢𝚘𝚞,𝚠𝚎,𝚝𝚑𝚎𝚢→𝚍𝚘/𝚍𝚘𝚗'𝚝
𝙷𝚎,𝚜𝚑𝚎,𝚒𝚝→𝚍𝚘𝚎𝚜/𝚍𝚘𝚎𝚜𝚗'𝚝
*𝗐𝖾 𝗀𝗈 𝗍𝗈 𝗍𝗁𝖾 𝖼𝗂𝗇𝖾𝗆𝖺
*𝗁𝖾 𝗀𝗈𝖾𝗌 𝗍𝗈 𝖼𝗂𝗇𝖾𝗆𝖺
Diğer bir taraftan da present simple tense de do(I,you,we,they)/does(he,she,it) de kullanılır. Do/does fiil olarak kabul edilir. Ve olumsuzluk anlamı vereceğimiz zaman not değil fiilin olumsuz versiyorununu kullanırız.
Örnek cümlede görmüş olduğumuz gibi biz sinemaya gideriz yani geçmişte gittik şuan da gideriz gelecekte de gideceğiz bu tensein amacı bu.
Ƭιмɛ ɛϰρяɛƨƨισи.
𝙰𝚕𝚠𝚊𝚢𝚜
𝚄𝚜𝚞𝚊𝚕𝚕𝚢/𝚐𝚎𝚗𝚎𝚛𝚊𝚕𝚕𝚢
𝚂𝚘𝚖𝚎𝚝𝚒𝚖𝚎𝚜
𝙽𝚎𝚟𝚎𝚛
𝙾𝚌𝚌𝚘𝚜𝚒𝚘𝚗𝚊𝚕𝚕𝚢
-𝚎𝚟𝚎𝚛
𝙾𝚏𝚝𝚎𝚗
Tabi sorularda bu tense bulmak için tense içinde tensei belli eden time expressionlar vardır. Always her zaman usually/generally genellikle sometimes bazen never hiç occasionally düzenli olarak bu kelime çok önemli -ever Durmadan anlamı var ve genelde cümle sonunda olur. Often ise sık sık anlamında kullanılır.
PЯΞSΞЛТ ϾФЛТłЛUФUS
𝚂+𝚊𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎+𝚅𝚒𝚗𝚐+𝚘. (+)
𝚂+𝚊𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎(𝚗𝚘𝚝)+𝚅𝚒𝚗𝚐+𝚘. (-)
𝙰𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎+𝚂.+𝚅𝚒𝚗𝚐+𝙾.? (?)
*𝖶𝖾 𝖺𝗋𝖾 𝗀𝗈𝗂𝗇𝗀 𝗍𝗈 𝗁𝗈𝗆𝖾. (+)
*𝖶𝖾 𝖺𝗋𝖾𝗇'𝗍 𝗀𝗈𝗂𝗇𝗀 𝗍𝗈 𝗁𝗈𝗆𝖾 𝗇𝗈𝗐. (-)
*𝖠𝗋𝖾 𝗒𝗈𝗎 𝗀𝗈𝗂𝗇𝗀 𝗍𝗈 𝗁𝗈𝗆𝖾? (?)
Sıradaki tense present continuous. Continuous devam eden anlamında yani şuan olan zaman cümleleri burda kısaca Türkçe'de ki -yor eki kullanılır ingilizce karşılığı Ving fiillere geliyor yani. Aynı şekilde özne+amisare+ving+o şeklinde kurulur. Olumsuzluk anlamı vermek için not, soru cümlesi yapmak için ise amisare başa gelir. Örnekte olan biz eve gidiyoruz kelimesi şuan olan olayı gösteriyor.
Ƭιмɛ ɛϰρяɛƨƨισи
𝙽𝚘𝚠
𝙰𝚝 𝚝𝚑𝚎 𝚖𝚘𝚖𝚎𝚗𝚝
𝚂𝚝𝚒𝚕𝚕
𝚃𝚘𝚍𝚊𝚢
𝙿𝚛𝚎𝚜𝚎𝚗𝚝
Tabi bu tensein de bir time expressionı var. Now şuan at the moment şuan still hala today bugün present Sunmak anlamında kullanılır.
PΛSТ ТΞЛSΞ
𝚂+𝚠𝚊𝚜/𝚠𝚎𝚛𝚎+𝙾. (+)
𝚂+𝚠𝚊𝚜/𝚠𝚎𝚛𝚎(𝚗𝚘𝚝)+𝙾. (-)
𝚆𝚊𝚜/𝚠𝚎𝚛𝚎+𝚂.+𝚘.? (?)
*𝖨 𝗐𝖺𝗌 𝖺𝗍 𝗍𝗁𝖾 𝗌𝖼𝗁𝗈𝗈𝗅.
*𝖸𝗈𝗎 𝗐𝖺𝗌𝗇'𝗍 𝗁𝖾𝗋𝖾.
*𝗐𝖺𝗌 𝗒𝗈𝗎 𝗆𝗂𝗇𝖾?
Bu tense geçmiş anlamı olan Türkçe'de ki -da,-de ekin karşılığıdır aslında amisare burda was were oluyor. Örnekte ki ben okuldaydım kelime olup bitmiş olayı gösteriyor.
𝚂+𝚅-𝚎𝚍/𝚅2+𝙾. (+)
𝚂+𝚍𝚒𝚍𝚗'𝚝+𝚅0+𝙾. (-)
𝙳𝚒𝚍+𝚂+𝚅0+𝙾.? (?)
*𝖨 𝖽𝗂𝖽 𝗆𝖺𝗄𝖾 𝗂𝗍.
*𝖸𝗈𝗎 𝖽𝗂𝖽𝗇'𝗍 𝗁𝗈𝗆𝖾𝗐𝗈𝗋𝗄
*𝖣𝗂𝖽 𝗒𝗈𝗎 𝖾𝖺𝗍?
Tabi burda kısaca fiile düzenli ise ed düzensiz ise fiilin 2. Hali gelir. Olumsuz yapmak için do does fiilin geçmişi did in olumsuz versiyorununu getiririz soru cümlesi için ise did başa gelir.
Ƭιмɛ ɛϰρяɛƨƨισи
𝚈𝚎𝚜𝚝𝚎𝚛𝚍𝚊𝚢
𝙰𝚐𝚘
𝙻𝚊𝚜𝚝
𝙰𝚗𝚌𝚒𝚎𝚗𝚝
𝙸𝚗
Cümlede bunlar varsa bilin ki yüzde yüz past tense dir direk işaretleyip geçin yesterday dün ago önce last geçen ancient antik bu kelime çok önemli in de yani in 2008 gibi ...
PΛSТ ϾФЛТłЛUΞS ТΞЛSΞ
𝚂+𝚠𝚊𝚜/𝚠𝚎𝚛𝚎+𝚅𝚒𝚗𝚐+𝙾. (+)
𝚂+𝚠𝚊𝚜/𝚠𝚎𝚛𝚎(𝚗𝚘𝚝)+𝚅𝚒𝚗𝚐+𝙾. (-)
𝚆𝚊𝚜/𝚠𝚎𝚛𝚎+𝚂.+𝚅𝚒𝚗𝚐+𝚘.? (?)
*𝖨 𝗐𝖺𝗌 𝗐𝖺𝗌𝗁𝗂𝗇𝗀 𝗆𝗒 𝗁𝖺𝗇𝖽𝗌
*𝖧𝖾 𝗐𝖺𝗌𝗇'𝗍 𝗁𝖾𝗋𝖾.
*𝖶𝖺𝗌 𝗂𝗍 𝗍𝗁𝗂𝗌?
Tabi bununda continuousu var her şey aynı bakın past varsa was were yada did kısaca ama past kelimesinin yanında bir de continuous varsa aynı present deki gibi yanına sadece ving getiriyoruz bitti. Bu tüm tense lerde geçerli. Örnekte ki ellerimi yıkıyordum cümlesi gibi çevirebiliriz.
ŦUТUЯΞ ТΞЛSΞ
𝙿𝚕𝚊𝚗𝚜𝚒𝚣*
𝚂.+𝚠𝚒𝚕𝚕+𝙾. (+)
𝚂.+𝚠𝚘𝚗'𝚝+𝙾. (-)
𝚆𝚒𝚕𝚕+𝚂.+𝙾. (?)
*𝖨 𝗐𝗂𝗅𝗅 𝗀𝗈 𝗍𝗈 𝖿𝗋𝗂𝖾𝗇𝖽𝗌.
*𝖨 𝗐𝗈𝗇'𝗍 𝗐𝖺𝗇𝗇𝖺 𝗍𝗁𝗂𝗌.
*𝖶𝗂𝗅𝗅 𝗒𝗈𝗎 𝗆𝖺𝗄𝖾 𝗂𝗍?
Future tense kısacası gelecek zamna hepimiz biliyoruz zaten bunu ikiye ayırıyoruz sadece planlı plansız olarak plansız da wil/won't( olumsuz) oluyor. Anlık karar verirken falan kullanılır.
𝙿𝚕𝚊𝚗𝚕𝚒*
𝙱𝚎 𝚐𝚘𝚒𝚗𝚐 𝚝𝚘
(𝙱𝚎→𝚊𝚖,𝚒𝚜,𝚊𝚛𝚎)
*𝖨 𝖺𝗆 𝗀𝗈𝗂𝗇𝗀 𝗍𝗈 𝗎𝗇𝗂𝗏𝖾𝗋𝗌𝗂𝗍𝗒 𝗇𝖾𝗑𝗍 𝗒𝖾𝖺𝗋.
Planlilar da ise belli olan örneğin uçak bileti günler randevular gibi belli olan gelecek lerde kullanılır be going to olarak be amisare anlamına geliyor. Örnekte ki seneye üniversiteye gideceğim sözü seneye olscak olayı gösteriyor.
PЯΞSΞЛТ PΞЯŦΞϾТ ТΞЛSΞ
𝙷𝚊𝚟𝚎/𝚑𝚊𝚜 𝚅3
*𝖬𝗒 𝗆𝗈𝗆 𝗁𝖺𝗌 𝖼𝗈𝗈𝗄𝖾𝖽 𝖿𝗈𝗈𝖽.
Şimdi gelelim işin en önemli noktasına aslında bu kolay sadece bizim Türk insanımız bunu vaya karıştırıyor ve zorlanıyor. Normalde have sahiplik anlamına verir işte I have a car bir arabam var gibi ama gördüğünüz gib iburda bir fiil yok eğer cümlede bir fiil varsa bilinki o have tense olan have dir. Ve fiilin 3. Hali olması gerejir. Örnekteki annem yemek pişirmiş cümlesine bakarsak Türkçe'de mış miş anlamına geldiğini görürsünüz tabi çoğu cümlede böyle.
Ƭιмɛ ɛϰρяɛƨƨισи
𝚂𝚒𝚗𝚌𝚎
𝙵𝚘𝚛
𝙰𝚕𝚛𝚎𝚊𝚍𝚢
𝙹𝚞𝚜𝚝
𝚈𝚎𝚝
𝙱𝚎𝚎𝚗
𝙶𝚘𝚗𝚎
𝙽𝚎𝚟𝚎𝚛
𝙴𝚟𝚎𝚛
Since den beri for beri already çoktan just henüz yet henüz been Olmuştur gone Gitmiş never asla ever Durmadan anlamına sahiptirler since ve for arasındaki fark biri kesin tarihlerde biride normal olarak kullanılır ve bu kelimeleri görünce sakın past tense yapmayın ben yaptığım için canım hocamdan yarım saat boyunca nasihat çektim sizde çekmeyin.
PЯΞSΞЛТ PΞЯŦΞϾТ ϾФЛТłЛUФUS
𝙷𝚊𝚟𝚎/𝚑𝚊𝚜 𝚋𝚎𝚎𝚗 𝚅𝚒𝚗𝚐
*𝖬𝗒 𝗆𝗎𝗆 𝗁𝖺𝗌 𝖻𝖾𝖾𝗇 𝖼𝗅𝖾𝖺𝗇𝗂𝗇𝗀 𝖿𝗈𝗋 2 𝗁𝗈𝗎𝗋𝗌
Ne demiştik continuous varsa yor eki de var demiştik yukarda gördüğünüz gibi burdada var kısacası burda been de var tabi yukarda v3 demiştik fiilin geçmişlik anlamını vermesi için been koyduk. Örnekte ki annem 2 saattir temizlik yapıyormuş cümlesine bakarsak yormuş anlamında çevirebiliriz bu tensei yukarda Muş dedik burda cont. Olduğu için yormuş oldu.
PΛSТ PΞЯŦΞϾТ ТΞЛSΞ
𝙷𝚊𝚍 𝚅3
*𝖳𝗁𝖾 𝗐𝖺𝗋 𝗁𝖺𝖽 𝗀𝗈𝗇𝖾 𝗈𝗇 30 𝗒𝖾𝖺𝗋𝗌
PΛSТ PΞЯŦΞϾТ ϾФЛТłЛUФUS
𝙷𝚊𝚍 𝚋𝚎𝚎𝚗 𝚅𝚒𝚗𝚐
*𝖳𝗁𝖾 𝗀𝖺𝗋𝖽𝖾𝗇𝖾𝗋 𝗁𝖺𝖽 𝖻𝖾𝖾𝗇 𝗐𝗈𝗋𝗄𝗂𝗇𝗀 𝖿𝗈𝗋 1 5 𝗒𝖾𝖺𝗋𝗌 𝗂𝗇 𝗈𝗎𝗋 𝗁𝗈𝗆𝖾 𝗐𝗁𝖾𝗇 𝗁𝖾 𝖽𝖾𝖺𝖽.
Tabi buda vaya karıştırılıyor ama basit have has oldu geçmiş had örneği bakarsak savaş biteli 30 yıl olmuştu cümlesindeki Muştu anlamı geçmişte olmuş bitmiş anlamına geliyor. Continuous versiyonu da aynısı muştu ya yor getiriyoruz yormustu örneği bakalım bahçıvan öleli 15 senedir bizim evde çalışıyormuştu. Tabi bunun nerelerde ve nasıl olur merak ediyorsanız benim hocama bakın oda vaya iyi anlatmış. Genelde tarihi olaylar olur ve onun etkisi günümüzde de göstermiş ki o yüzden bu tense kullanıyoruz.
ŦUТUЯΞ PΞЯŦΞϾТ ТΞЛSΞ
𝚆𝚒𝚕𝚕 𝚑𝚊𝚟𝚎 𝚅3
*𝖨 𝗐𝗂𝗅𝗅 𝗁𝖺𝗏𝖾 𝗅𝖾𝖺𝗋𝗇𝖾𝖽 𝗌𝗍𝗎𝖽𝖾𝗇𝗍𝗌.
Şimdi tabi bu tensein de presenti var ama kolay örneği bakarsak derslerimi öğrenmiş olacağım. Yani mış ve acak ecek eki ard arda kullanılmış.
ŦUТUЯΞ PΞЯŦΞϾТ ϾФЛТłЛUФUS ТΞЛSΞ
𝚆𝚒𝚕𝚕 𝚑𝚊𝚟𝚎 𝚋𝚎𝚎𝚗 𝚅𝚒𝚗𝚐
*𝖸𝗈𝗎 𝗐𝗂𝗅𝗅 𝗁𝖺𝗏𝖾 𝖻𝖾𝖾𝗇 𝖼𝗈𝗈𝗄𝗂𝗇𝗀 𝗐𝗁𝖾𝗇 𝗆𝖺𝗋𝗋𝗂𝖾𝖽.
Burda ise aynı ving gelmiş yani örneğe bakarsak evlendiğinde yemek pişirmiş oluyor olacaksın. Uff bu ne biçim cümle üç keliemeye vermiş zamanı Türkçe'ye bakarsak zor ama anlaşılınca acayip basit oluyor. Ben size şuan bu konunun yüzde 50 sini anlattım tabi geri kalanını benim hocam ve test çözerek tamamlarsaníz konu cebinizden çıkmaz.

Size şöyle notları özet olarak anlattım. Ve soru cümlesi yazıp bu bölümü bitireceğim yazdığım soruların cevaplarını yorumlara yazarsanız sevinirim. Bende cevapları yazacağım yani kontrol edersiniz.

EXERCUSE 1 - Identify the type of tenses
Go through the sentences provided below and identify the type of tenses.(verilen cümlelerin hangi tense olduğunu yazınız)

•Damon drinks coffee every morning.
•The boy got up late and missed the bus.
•My mother goes to pray in the temple.
•The team is playing very well.
•The school will be closed for winter break.
•Leonard graduated from college last year.
•The baby has eaten all the chips.
•Have you read Pride and Prejudice?
•The train has just left the station.
•The sick child has been sleeping for three hours.
•They have known each other for a long time.
•Sam was going to school.
•When I went there, Bucky was playing video games.
•The workers have been working on the building for a long time.
•Penny had done her homework when her parents came back.
•Mr Arnold had been writing his last book for four months.
•I will move to Delhi soon.
•Mr Samuel will be staying in New York next week.
•Beverly will have left before you arrive to see her.
•Mr Peter will have been teaching for twelve years next month.
.
.
.
Exercise 2 - Change the tense
Go through the sentences and change their tenses as directed.(verilen cümleleri parantez içindeki tense neyse onu dönüştürün)

°The boy speaks the truth. (Present Continuous Tense)
°Mr Cooper has spoken about Dinosaurs. (Present Perfect Continuous Tense)
°The boat sailed yesterday. (Simple Present Tense)
°Amy went to school yesterday. ( Future Continuous Tense)
°The baby cried for hours. (Present Perfect Continuous Tense)
°Robert ate all the cookies. (Present Perfect Tense)
°I have finished my assignment. (Past Perfect Tense)
°Mr Bert had taught for five years. (Past Perfect Continuous Tense).
°Dev saw the Prime Minister yesterday. (Future Continuous Tense)
°Priya shall finish her stitching by then. (Future Perfect Tense)

Evet yorumları bekliyorum bir dahakine ACTIVE ve PASSIVE ler olacak görüşürüz iyi günler her gün 20 kelime ezberlemeyi unutmayın. Ve sorularınızı yazabilirsiniz.

Dil bölümü YDT ye hazırlık notlarıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin