9 PUASA DAN CINTA

70 20 0
                                    

Bulan puasa menjengah. Tiada yang menarik selama sebulan ini. Hanya ada empat ekor manusia yang kini sedang kehausan di ruang tamu.

"Panas.." Is mengipas wajahnya. Panas. Meski saat ini, sudah ada kipas yang terpasang, sudah ada aircond yang dihidupkan. Entah mana yang panas sebenarnya. Banyak dosa kali.

"Lamanya nak berbuka.." Keluh Khairy pula.

Besar kecil besar kecik je Danial dan Danny pandang mereka.

"Kau macam tak biasa je Is, Khairy normal lagi.." Danny menggeleng.

"Normal?" Is kerling Khairy tersengih menang.

"Kau, tak pernah puasa kan Khairy, kau start puasa pun tiga tahun lepas." Tanya Danial

"Haah, aku kan dah cakap tak ade orang ajar aku agama dan selayaknya seorang muslim." Cerita Khairy tersenyum tipis.

"Dah ah bro, tak payah bukak cite sendu. Kau paling menyedihkan diantara kitorang." Is selamba tepuk belakang Khairy. Buatkan suasana yang jadi muram dihancurkan oleh Is.

"Kau ni.." Khairy kepal penumbuk. Nak saje dia tumbuk Is sekarang. Tapi melihat Danial ada bersama mereka, dia mematikan niatnya. Lain hari dia perdajalkan Is.

"Cakap pasal ni, raya ni korang nak beraya kat mana? Kau macam biasa ke Ry?" Tanya Danny memecahkan kesunyian. Maklumlah, dua minggu lagi nak raya.

"Rumah kau dah, rumah Danial dah. Rumah ko je belum." Khairy tunding jarinya ke muka Is. Tepat kena batang hidung Is.

"Kau nak balik kampung ikut aku?" Ajak Is tersengih-sengih, sudah tentu dia tak bosan. Lagi pula, banyak juga sepupu sepapatnya pulang.

"Haah. Ada masalah ke?" Khairy soal tak puas hati.

"Takde, cuma nak pesan kau kena ready lepas ni." Is berpeluk tubuh. Masih misteri ceritanya. Melihat muka Danny yang tersenyum serba salah, fahamlah Khairy ada yang tidak kena dengan kampung Is. Mungkin Nek Som?

Tapi Nek Som setahunya cakap je lebih, kadang lawak dia makan hati. Tapi rasanya dia tak ada masalah kot. Ke? Kongsi bilik dengan Is?

"Kau gay ke Is?"

"Allahuakbar, kau pehal? Bulan puasa ni." Naik terkejut Is mendengarnya.

"Dah tu kenapa nak berahsia dari aku haaaa?" Usik Khairy sambil main jari dekat dada Is. Apalagi Is, meremang satu badan.

"Eeeee gelilah sial, kau tak payah nak buat gaya gay kau tu!" Terus Khairy ditolak tepi. Apalagi, jejaka itu tergelak besar diikuti yang lain.

"Takpelah Ry, kau nanti tahulah bila duduk kampung dia. Tapi satu je aku nak pesan, kau bawaklah kipas kecik ke, bawaklah spare barang - barang yang boleh buat kau tahan dari panas." Pesan Danny buatkan Khairy telan air liur.

"Panas sangat ke?" Khairy risau.

"Takkan kau lemah kot? Seriesla?" Ejek Is pula buat Khairy mengetap gigi.

"Kau jangan curi kipas aku nanti!"

"Kita tengok, hahahagaga!" Is gelak tidak sabar.

.
.
.
Keesokkan harinya. Di dalam kelas.

Lara meleret telefonnya. Maksud surah dibaca kusyuk. Tanpa sadar dirinya dikelilingi oleh kawannya.

"Seriesla Lara?" Qisha tegur buatkan Lara terkejut beruk. Terus telefonnya dimatikan.

"Korang dah sampai? Lamanya bersiap. Sahur tadi tak tidur ke?" Lara mengubah topik perbualan. Mengelak dari disoal.

"Kau suka Islam ke?" Tanya Diana terus. Ayu duduk disebelah Lara. Mereka pula mengelak soalan dari Lara.

ARSHAD ISKANDAR SHORT STORY CWhere stories live. Discover now