نهايه ❤️

227 9 13
                                    

دا هيكون البارت الاخير ليا كاكاتب حابب اتكلم في عن حاجه حصلت الفتره الي فاتت...
اغرب حاجه ممكن توجها واصعب حاجه هي ان ناس تحاول تاذيك او بصوره اوضح حوار اين كان الغرض منو وبعد فتره كبير تكتشف ان الشخص دا يعرفك......
الله اعلم بصله الشخص دا مني سواء كان قريب في فتره من الفترات او بعيد لكن اي السبب الي يخلي حد ياذي حد من غير سبب؟؟
لحد الان مش لاقي اجابه....
اكتر حاجه مديقاني اني كنت كويس مع الكل وماذتش حد بالطريقه البشعه الي توصلو يعمل معيا كدا....
مظنش ان هدفو انو يبين اني وحش لاني اديتو دا في اول مره دخلي فيها ولو قاصد يبعد الكل عني ويخليهم يشفوني وحش فا الفرصه بردو كانت ف ايدو من اول مره كلمني فيها الله اعلم بهدفو....
لحد الان مش عارف الشخص دا مين ومش مهتم اني اعرف كل الي عرفتو انو كان معيا ف الكليه....
مجرد فضول اني اعرف السبب الي بيخليه يعمل كدا بيذيد عندي..
يمكن انا عندي مشكله وهي اني اعامل كل واحد بطرقتو لان مش من الطبيعي انك تكون وسخ واعملك بحترام والعكس تكون محترم واعملك بوساخه دا مش منصف ولا دا عدل..
لكن مشكلتي بفضل معاه لحد ميجيب اخرو وبعد اكدا اقفل معاه...
علي اد ماالشخص دا اذاني علي اد اني كل مره كنت بدعيلو ان ربنا يرزقو بالي يلهيه عني ويهديه علي الرغم اني معرفوش.
فكره انك تدعي علي حد دي حاجه في حد زتها مش كويسه عشان كدا بفضل ادعيلو..
وسختي مع الوسخ مليش زنب فيها لانك دخلتلي وسخ. لو دخلتلي محترم مش هتلاقي حد محترم زيي تتعامل معاه

ممكن تقول عني بوشين بس لا دا عدل بنسبالي اكون بوشين لما اكون بكرهك واقول اني بحبك لكن اني اعملك باسلوبك وطرقتك دا عدل مش هكلمك بحترام. ونت مش محترم ومش هكلمك بوساخه ونت محترم....
مره حد قلي مستحيل تبقي وحش وتكون حافظ وحامل لكتاب الله لان دول ربنا بيخترهم انهم يحملو كتابه. والحمد لله انو اخترني منهم. فا اكيد انا مش وحش..
اه بغلط انا مش معصوم من الغلط ومفيش حد مبيغلطش..
لما انت تقول عني وسخ عشان بتعامل باسلوب الي بيكلمني وتحكم عليا وتقول كلام مش لطيف وتقولي انضف والكلام دا كلو...
كان من باب اولي تقول دا للي بيعمل كدا مش ليا وقاصد يحطني ف الحورات دي!
لانو لو مكلمنيش مش هكلمو ولا هدخلو اصلا...
ولو انا و سخ زي مبتقول كنت عملت دا مع ناس كتير بقا وكل شويه اخش اعمل كدا مع حد جديد...
لكن اشمعنا وسختي مش مقتصره غلي علي الشخص دا؟؟؟؟ مش دا سوال محتاج تجاوب عليه الاول قبل متتهمني!!؟

حاجه تانيا في شخص حكم عليا وقال اني وسخ ونرجسي وكلام انا محتطوش في اعتباري ولا رديت عليه . لانو حكم عليا من مجرد قصه اتحكتلو عني. ونا مقدرش الومو. ولا ينفع اردلو الشتيمه ولاني معرفوش ولا اعرف اي الكلام الي وصلو عني عشان يقول عني كدا لكن الي خلاني استغرب اكتر هي اني سمعت كلمت ان اكبر عقاب ليا هي اني افضل ف دوامه كدا ومش عارف مين الي بيعمل عليا الحورات دي...... طب بجد انت كدا هتكون مرتاح اني فدومه وضميرك مرتاح هو مش مستوعب اني اكتر حد كنت بقول عنو احسن كلام . طبعا بخلاف الكلام الي بكون قاصد اعرف انو هيوصل ولا لا .. بس هو دا تفكيور شئ بجد جميل. جدا لكن هصدمك واقولك انمين قال اني فدوامه؟؟؟؟
اقولك علي سر؟
جربت اما تحس نفسك تايه ونك ف اضعف حلاتك وانك خلاص هتستسلم تدعي ربنا يريح قلبك وانك تمسك مصحفك وتغمض عينك وتحت ايدك علي المصحف وتسيب نفسك تفتح بطريقه عشوائيه المصحف والصفحه الي تتفتح دي ليك....
حقيقه والله بس عمري ملجئت لربنا وخيب ظني ابدا. ديما الصفحه الي بتتفتح بتكون بتوصف حالتي وبيكون فيها علاجي. عشان كدا عمري مدخلت في دوامه ولا عمري مره وقعت وموفتش. الحياه مش كلها صعب وحش ومش كلها سهل وحلو.
هنقابل الوحش وهنقابل الحلو.. وبردو هنكتشف ان الحلو مش حلو وان الوحش مش وحش..
ملخص الكلام اياك فيوم تحكم علي حد معشرتوش او عشرتو لان حقيقي احنا في زمن كلو بيتغير. وكلو بقا بيلعب وبيتسلي بكلو.
الثقه شئ غالي جدا لكن رخصت بسبب الناس الوحشه الي بنقبلهم للاننا بامانه مبقناش عرفين نثق في مين ولا مين..
مش لزم توضح كل افعالك للي حوليك
مش هقولك اتقي شر من احسنت ليه....
بس هقلك
احسنو ان الله يحب المحسنين..
انا مبازيش حد ولا بشتم حد ولا بهين حد
اه ولا بخاف من حد ولا فارق معيا تهديدات حضرتك ليا لاني عارف انا علي اي
مش هقول انضف حد ممكن اي حد يقبلو او يتعامل معاه يكفيني اني عارف ايمه نفسي كويس وعارف انا علي اي.
الحب والطيبه والتسامح والرحمه دي حاجه مش مكتسبه دي منحه وهبا ربنا مش بيديهم للكل. فالحمد لله على النعم الي ربنا وهبهالي...
الماضي عمرو مبيدمر حد بلعكس دا بيقوي وبيخليك تشوف المستقبل افضل لان الانسان من غير تجارب ولا خبره اكتسبها من الماضي مش هيعرف يتعلم حاجه وهيفضل في مكانه...
رساله للكل وتشملني
لي اي حد حب فيوم
مش من السهل انك تنسي حبك حتي لو عاب فيك ودي حقيقه قلبك مش بزرار ولا هرد هتفرمتو فاهينسي لاكن تقدر تتجهلو وتكمل..
عسئ ان تكرهو شئا وهو خير لكم.

اخر حاجه هقولها ان دا اخر بارت ليا كاكاتب هتابع بس الرويات بعد كدا
حبيت اقولكو الكلام دا عشان متديش ثقه زياده للي حوليك . فعلي الرغب من اني كنت كويس مع كل الي حوليا بس كميه الحورات والوجع الي اتعرضتلها ودخلت فيها بسببهم متتوصفش...
وهقول كلمه لشخص الي ديما مش هقول بياذيني. هقول مزولني ياسيدي
ربنا يهديك ويبعدك عني ويلهيك باي حاجه غيري
ولناس الي قالت عليا وسخ ربنا يرزقو بناس نضيفه بعيد عني
وللشخص الي قال عليا وسخ ونرجسي انتي متعرفنيش فامتحكميش عليا من مجرد قصه اتحكت ليكي معظم سير احدثها متزيف ومفهوم غلط.. وربنا يعرفك علي ناس كويسه ونضيفه بعيد عني.
شكرا علي متبعتكو ليا استمتعت جدا معاكو وبتعلقتكو..
وربنا ديما يوقعكو في الطيب ❤️❤️

يسعد مساكو ❤️🌷🌺❤️

الشفق الاحمر ( بدايه جديده) عوده حيث تعيش القصص. اكتشف الآن