Filistin'de Esir

9 2 0
                                    

I الله 'ın Selâmı, Rahmeti ve Bereketi Hidayete tabii olanların üzerine olsun.

Bu Kitap aslında Mescid-i Aksamızı yakından tanınak içindi. Lâkin dikkatinizi bir konu üzerine çekmek istiyorum. Dünden beri (24 Kasım 2023) dünyda yankı bulan esir takası.

Neden esir takası yapıldı? Hadi HAMAS'IN 7 Ekim'de rehin tuttuğu işgalciler varda, işgalcilerin ellerinde neden FİLİSTİNLİ esirler var?
Bu konuyu düşündük mü hiç? Düşünmediysek artık düşünebiliriz.
Ve gelin az bir şey bulduğum bilgilere bakalım. Ama bu bilgiler az ve geniş kapsamlı değil! Bu bölüm bu konu hakkında sizlerin araştırma yapması için, uyanmamız içindir.

*****

Filistinli insan hakları kuruluşu Addameer'e göre, işgalci İsrail hapishanelerinde yatan Filistinlilerin sayısı arttı ve 6 Kasım itibarıyla 7 bin kişiyi buldu.

Bunlar arasında 80 kadın ve 18 yaşın altındaki 200 çocuk var.

Sivil toplum kuruluşu ayrıca, 7 Ekim'den sonra 3 binden fazla Filistinli'nin tutuklandığını söylüyor.

İsrailli insan hakları kuruluşu B'Tselem'e göre de Eylül sonu itibariyle İsrail hapishanelerinde 146 küçük yaştaki Filistinli ya "güvenlik" gerekçesiyle gözaltında ya da hapiste tutuluyor.

Suçlama yok, dava yok!

İsrail'de ayrıca, "idari gözaltı" diye bir sistem de var. Bu sistemde bir kişi hakkındaki suçlamaları öğrenmeden ve yargılanmadan gözaltında tutulabiliyor. Buna en çok maruz kalanlar da çok büyük ölçüde Filistinliler.

İsrailli insan hakları örgütü HaMoked'e göre İsrail 2.070 Filistinliyi bu şekilde tutuyor. 7 Ekim'in öncesi ise bu sayısının 1.319 olduğ belirtiliyor.

BM'nin İsrail'e eleştirileri

BM, uzun yıllardır İsrail'e sert eleştiriler yöneltiyor. Kuruluş birçok Filistinli kuşağın İsrail işgali altında "yaygın, sistematik ve keyfi" bir şekilde özgürlüklerinden mahrum bırakıldıklarını söylüyor.

1967'den bu yana İsrail'in işgal altında tuttuğu Filistin Toprakları Özel Rapörtörü Francesca Albanese Haziran'da yayımladığı raporunda "1967'den beri aralarında kadın ve çocukların da bulunduğu 800 binin üzerindeki Filistinli, İsrail Ordusu'nun uygladığı bir dizi otoriter kuralla tutuklandı" demişti.

Albanese, İsrail işgali altındaki Batı Şeria'ya girmesine izin verilmediğini, ancak Ürdün'e gidip, altı ay boyunca uzaktan görüşmeler yaptığını söylemişti.

İsrail ise rapörtörün bulgularını reddetti ve Albanese'nin görevinin sırf "İsrail ve İsraillilere karşı ayrımcılık için yaratıldığını" iddia etti.

BM ve yardım kuruluşu Save the Children ise her yıl 500 ila 700 ila Filistinli çocuğun İsrail Ordusu'nun gözaltı sistemine girdiğini söylüyor.

Şu anda İsrail'in gözetiminde kaç Filistinli var? Peki bunların kaçı çocuk?

İsrail'deki Filistinliler hapishanelerde

Pek çok kişi, Gazze'nin tamamının fiilen bir açık hava hapishanesi olduğunu, 2,2 milyon insanın İsrail tarafından kıyıdaki küçük bir bölgede abluka altına alındığını iddia ediyor.

Ancak İsrail hapishanelerinde fiilen vakit geçiren Filistinlilerin sayısı da benzer düzeyde. Birleşmiş Milletler'in geçen yaz bildirdiğine göre İsrail, Doğu Kudüs'ü, Gazze Şeridi'ni ve Batı Şeria'yı işgal ettiği 1967'den bu yana yaklaşık bir milyon Filistinliyi tutukladı .

(Bbc'den alıntıdır.)

🔴 #SONDAKİKA

Filistinli Esirler Bakanı:

"İşgal güçleri, dünden bu yana en az 17 Filistinliyi tutukladı. 7 Ekim’den bu yana tutuklananların sayısı ise sadece Batı Şeria'da 3,160’ı aştı." (bugün 25 Kasım 2023)

İsrail kaç Filistinli çocuğu gözaltına aldı?

2000 yılında İkinci İntifada'nın patlak vermesinden bu yana 12.000'den fazla Filistinli çocuk İsrail güçleri tarafından gözaltına alındı.

İşgal altındaki Batı Şeria'da yaşayan 18 yaşın altındaki en az 700 Filistinli çocuk, İsrail ordusu tarafından tutuklandıktan, sorgulandıktan ve gözaltına alındıktan sonra her yıl İsrail askeri mahkemelerinde yargılanıyor.

Addameer, çocukların tutuklanmasını ve hapsedilmesini sistematik ve toplu cezalandırma kampanyasının bir parçası olarak tanımlıyor.

En yaygın suç, en fazla 20 yıl cezayla cezalandırılabilen taş atmaktı.

Çocuk hakları gruplarına göre çocuklar sıklıkla fiziksel ve psikolojik işkenceye maruz kalıyor. Ebeveynleri veya avukatları olmadan sorguya çekiliyorlar ve eleştirmenler İsrail'i, onları muhbir haline getirmek ve ailelerini büyük para cezaları ödemeye zorlayarak maddi olarak şantaj yapmak için gözaltılarını istismar etmekle suçluyor.

İsrail'in Filistinli çocuklara yönelik askeri emirlerinden bazıları nelerdir? 1726 Sayılı Askerlik Kararnamesi'nde, çocukların iddianame hazırlanmadan önce 15 gün süreyle tedbir amaçlı gözaltında tutulabileceği, askeri mahkemenin bu tutukluluğu her seferinde 10 gün olmak üzere en fazla 40 kez uzatabileceği belirtiliyor.

1745 sayılı Askeri Emir, çocukların sorgulama oturumlarının görsel-işitsel olarak çocukların anlayacağı bir dilde kaydedilmesini şart koşuyor ancak tüm Filistinli çocuk tutukluları kapsayan güvenlik bahanesiyle tutuklanan çocukları hariç tutuyor.

Askeri Emir 132 uyarınca, 16 yaş ve üzeri Filistinli çocuklar daha önce İsrail askeri mahkemeleri tarafından yetişkin olarak yargılanmış ve mahkum edilmişti.

Filistin'de çocuk olmak...

Yukarıda rakamlarla tutuklu çocuklardan bahsedildi. İşte o çocuklardan biri Ahmad Manasrah'dan küçük bir bilgi...

▪️8 yıl önce İsrail tarafından tutuklanan 13 yaşındaki  Ahmad Manasrah'ın İsrail polisi tarafından sorguya çekildiği anların videosu ortaya çıktı.
▪️İsrail hapishanesinde işkence gören ve zamanının çoğunu hücre hapsinde geçiren Ahmed, bugün, tedavisi olmayan bir akıl hastalığıyla (şizofreni) yaşıyor.

Yayımlanan bölümlerin sonuna geldiniz.

⏰ Son güncelleme: Nov 25, 2023 ⏰

Yeni bölümlerden haberdar olmak için bu hikayeyi Kütüphanenize ekleyin!

Mescid-i Aksa Hakkında SorularHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin