RAJA AQIB DARRIUS & IVANNA ALAIA | PROLOGUE

2.4K 134 14
                                    

Kotak baldu yang berwarna merah segera dikeluarkan dari poket seluar jeans. Lalu, perlahan-lahan kotak itu dibuka. Menampakkan isi didalamnya.

"Alana sayang...You ingat tak tak yang you pernah minta cincin berlian yang mahal dari I?" Soal Raja Aqib. Matanya ralit mengamati cincin emas putih yang bertatahkan berlian didalam kotak itu. Cincin itu kelihatan begitu berkilau dibawah sinaran cahaya matahari.

"Cantik tak cincin ni? I customized it. You suka tak?" Lagi dan lagi soalan diutarakan meskipun dia tahu soalan-soalan itu tidak akan terbalas. Sampai bila-bila. Raja Aqib koyak senyuman hambar. Tanpa sedar air mata mulai memenuhi ditubir.

"I teringin nak tengok you pakai cincin ni, sayang. Tapi sayang..." Setitis air mata mulai mengalir lesu dipipi. Rasa yang harus dia tanggung sekarang ini sukar digambarkan dengan kata-kata. Hanya linangan air mata yang menjadi saksi betapa terlukanya dia dikala ini.

"I dah terlambat. I tak dapat nak tengok cincin ini tersarung dijari manis you."

"Kalaulah I tahu yang I tak punya banyak masa dengan you. I akan bertindak cepat, sayang. Maafkan I sebab terlambat dalam segala hal." Monolognya sendirian. Lalu kotak itu ditutup kembali sebelum disimpan semula didalam poket seluar jeans-nya.

Hampir satu jam, dia duduk berteleku dihadapan pusara ini. Memang inilah rutinnya dikala ini. Jika berkelapangan, dia akan menghabiskan masa disini. Hanya pusara ini tempat yang masih tersisa untuk dia lampiaskan kerinduan. Syukurlah.

Batu nisan marmar yang dicat putih itu diusap lembut berkali-kali. Serentak itu juga, air mata kian galak merembes keluar. 

"How's life there? You rindu I tak?" Soalnya lagi. Beberapa helaian daun kering yang berada diatas pusara itu dikutip, satu per satu. Usai membersihkan daun-daun kering, plastik hitam yang berada disisi dicapai. Lalu, kelopak bunga mawar merah dan putih yang berada didalam plastik hitam itu, ditabur secara perlahan-lahan. Menutupi tanah diatas pusara itu.

Bunga ini adalah bunga kesukaan arwah. Masih dia ingat betapa gembiranya arwah jika dia memujuk dengan menghadiahkan bunga-bunga ini.

"I terlalu rindukan you, Alana. I rasa dunia I gelap sejak you pergi. I terasa sangat sakit. Sakit menahan rindu yang tiada hujungnya ini." Pandangan dilangutkan ke langit. Terpicing-picing matanya, melawan teriknya mentari yang menyinari alam semesta. 

Cuaca yang cerah pada pagi ini tidak lagi mampu untuk membuang segala kegalauan yang yang hadir bertali-temali dihati. Sejak kepermergian Iris Alana, dunianya menjadi gelap. Malah ianya lebih gelap dari kepekatan malam. Sering kali dia terkapar-kapar sendirian. 

Lelah. Cukup lelah. Betapa terseksanya dia menahan perasaan yang hebat ini. Betapa dasyatnya ujian yang Allah hadirkan pada dia kali ini. Sungguh dia tidak mampu. Tidak mampu untuk hidup seperti sedia kala. Tidak tertanggung rasa sakit pada kali ini.

Matanya terpejam. Bayangan Iris Alana masih segar bermain diruang mata. Setiap kenangan bersama dengan gadis itu hadir satu per satu. Namun segala-galanya sudah tersurat. Siapalah dia untuk menongkah kuasa takdir? 

"Tuan..." Sapa anak buahnya dengan tiba-tiba.

Perlahan-lahan kelopak matanya terbuka. Pandangan terus dilangutkan ke arah anak buahnya yang sedang berdiri sambil memayungi dirinya.

RAJA AQIB DARRIUS : His Devotion (Slow Update)Where stories live. Discover now