Chapter 2 : Kebangkitan Tidur 1000 Tahun

84 18 2
                                    

Mereka semua berpindah ke ruangan lain di rumah bawah tanah itu supaya tidak menganggu tidur Tok Aba.

Lebih kepada koma adalah-//plak!!//

Tuan rumah tidak mengikuti mereka kerana perlu menguruskan Tok Aba.

Buku itu diletakkan oleh Boboiboy di atas tanah di rumah botani rumah itu.

Macam mana boleh ada rumah botani di bawah tanah?

Senang je, tuan rumah menggunakan sihir bebola cahaya untuk memastikan kesemua tumbuhan di sana mendapat cahaya matahari yang cukup.

Mereka semua mengelilingi buku itu.

"Jadi, dari apa yang kau cerita, kau jumpa buku ni terlindung di dalam pelindung sihir semasa rumah kau terbakar?"

Boboiboy sudah menceritakan semua yang berlaku, dan Kaizo cuma mahu kepastiannya.

Boboiboy mengangguk, dengan wajah serius, bertanda dia tidak bergurau.

"Jadi betul lah buku ni ada kuasa! Jadi perasaan kita yang rasakan mana dari buku ni betul lah!" Ying teruja, bahawa tekaan mereka betul.

"Tapi-macam mana sebuah buku biasa boleh simpan tenaga mana di dalam nya? Buku ni bukan benda hidup!" Gopal masih sangsi, masih sukar mahu percaya yang benda tidak hidup boleh ada kuasa.

"Ya, memang kedengaran mustahil, tapi kalau pun aku tak nampak ada pelindung tu sama sekali, hanya buku ini sahaja yang tidak dijilat api di dalam bilik aku" Boboiboy turut berkeras bahawa dia tidak menipu.

"Bukan aku tak nak percayakan kau, cuma susah sikit nak terima kalau aku tak nampaknya depan mata aku sendiri"

Gopal maksudkannya, kerana dia takut Boboiboy berhalusinasi kerana terlalu bimbangkan datuknya, dan buku itu secara kebetulan tidak dijilat api dan selamat dalam kebakaran tu.

"Kalau macam tu, nak cuba bakarnya lagi ke?"

Fang tiba tiba muncul di sebelah Gopal dengan obor di tangannya, yang membuatkan kedua dua Gopal dan Boboiboy terkejut. Sampai termelompat dua budak tu.

"Woi! Mana kau dapat obor ni?!" Boboiboy berundur sedikit kebelakang, takut dirinya terkena api dari obor tu.

"Tu~" Fang menunjuk ke arah tempat yang dia ambil obor itu dengan bibirnya.

Fang menunjuk ke arah tempat gantungan obor di dinding rumah itu, yang digunakan lelaki itu sebagai sumber cahaya dalam rumah itu.

Bukan dia tak boleh guna elektrik, tapi sedikit susah nak bawa sumber elektrik ke bawah tanah, jadi ada beberapa ruangan dalam rumah itu je yang memiliki elektrik.

Jadi sebahagian lagi dicerahkan dengan obor.

Dan juga sebagai hiasan dinding juga.

"Er....kau pasti ke nak bakar buku ni Fang? Kalau pelindung tu tak muncul kali ni macam mana?" Yaya mahu mengambil langkah berjaga jaga, jadi dia hentikan Fang terlebih dahulu.

"Ya loh! Nanti habis hangus terbakar nanti macam mana? Dah lah ada satu buku ni ja yang kita tahu!" Ying turut menyebelahi Yaya.

"Kalau tak cuba, kita tak akan tahu. Kalau betul, buku ni boleh jadi petunjuk untuk kita selamatkan negara kita" Fang tetap dengan pendiriannya.

Bukan apa, mereka tidak boleh menunggu terlalu lama. Kalau tak, keadaan hanya akan bertambah buruk, dan lebih teruk, negara di banjaran Terbawangsa lain juga akan turut dijajah sama.

Tanpa menunggu penerimaan daripada kawan kawannya, Fang terus menjatuhkan obor itu ke atas buku itu.

Mereka semua terkejut, dan dalam slow motion, mereka mencuba untuk menangkap obor itu.

Lagenda Sang Naga (Boboiboy Fanfiction)Where stories live. Discover now